خبر: بالاخره با گذشت 8سال از افتتاح راهآهن گرمسار - اینچهبرون، برای نخستین بار قطار ترانزیتی ریلی قزاقستان- ترکمنستان- ایران- ترکیه از مرز اینچهبرون وارد کشور شده و بهزودی به تهران خواهد رسید. این قطار حامل محموله کانتینری گوگرد قزاقستان است.
نقد: راهآهن گرمسار - اینچه برون ۱۲ آذر۱۳۹۳ با حضور رؤسای جمهور وقت ایران و ترکمنستان در منطقه مرزی اینچه برون به بهرهبرداری رسید اما نتوانست پذیرای ترانزیت کالاهای قزاقستانی باشد و همچنان کالای این کشور از طریق بندر اکتائوی قزاقستان به بندر باکو و سپس با قطار بکو-تفلیس- قارص به ترکیه میرفت. سیدمحسن پورسیدآقایی، مدیرعامل اسبق راهآهن پیش از این درباره علت اقتصادی نشدن این مسیر گفته بود که ایران با پول خودش راهآهن گرگان- اینچهبرون را احداث کرد ولی روسها بار به این خط نیاوردند؛ در حالی که از قبل گفته بودند اگر ایران، ترکمنستان و قزاقستان خط آهن شرق روسیه را بسازند، ما ۱۰میلیون تن بار به این خط آهن میآوریم. حالا اما، در شرایطی که 8سال از بهرهبرداری اولیه این خط ریلی میگذرد، نخستین قطار ترانزیتی قزاقستان وارد این مسیر شده و طلسم معطلی 8ساله آن را شکسته است. این اتفاق در پی امضای توافقنامه دوجانبه ایران و قزاقستان برای راهاندازی کریدور ترانزیتی قزاقستان - ترکیه از مسیر ریلی ایران رخ داده که اوایل خردادماه به امضا رسید. قرار است این قطار سهشنبه ۳۱خرداد و همزمان با سفر رئیسجمهور قزاقستان به ایران، وارد ایستگاه راهآهن تهران شده و کریدور جدید ریلی قزاقستان به ترکیه با برگزاری مراسم نمادین، افتتاح شود.
پایان معطلی 8ساله
در همینه زمینه :