• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 29 خرداد 1401
کد مطلب : 163627
+
-

دغدغه‌های یک جشنواره تئاتری

خلأ یک اساسنامه بعد از 26دوره برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان احساس می‌شود‌

جشنواره
دغدغه‌های یک جشنواره تئاتری

هلیا نصیری - روزنامه‌نگار

طلسم بیست‌وهفتمین دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بالاخره شکسته شد و این جشنواره بعد از تعویقی چند باره در برگزاری‌اش قرار است از اول تیر ماه در همدان برگزار شود؛ جشنواره‌ای که به‌زعم برگزارکنندگانش با کمترین بودجه میزبان گروه‌های نمایشی است. هزینه اجرای این نمایش‌ها با هزینه متوسط است. 
برگزار‌کنندگان این جشنواره بودجه این دوره را تنها یک میلیارد و 800میلیون تومان اعلام می‌کنند؛ جشنواره‌ای که با گذشت 26دوره منتظر یک اساسنامه است که شاید از سوی مدیران جدی گرفته شود.
امیر مشهدی عباس، دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با همراهی مسعود ویژه، مدیرکل ارشاد استان همدان با حضور در تالار مشاهیر (کنفرانس) مجموعه تئاتر شهر توضیحاتی درباره روند برگزاری این دوره از جشنواره ارائه و دغدغه‌های خود را بابت برگزاری این رویداد هنری عنوان کردند.
به‌گفته مدیر کل ارشاد همدان یکی از ویژگی‌های این دوره از جشنواره این است که برنامه‌های جنبی و افتتاحیه آن فقط در مرکز استان برگزار نمی‌شود و تلاش شده تا کودکان دیگر شهرهای استان هم از برنامه‌ها بهره‌مند شوند. ضمن اینکه افتتاحیه در دیگر شهرها هم برگزار می‌شود و در کنار آن شادپیمایی با اجرای نمایش‌هایی از شهرهای مختلف برگزار می‌شود.
در ادامه، مشهدی عباس، کارگردان فعال در حوزه تئاتر کودک که دبیری این دوره از جشنواره را بر عهده دارد، با عذرخواهی از گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره که ناچار شدند به‌دلیل تغییر تاریخ برگزاری جشنواره، گروه‌های اجرایی خود را تغییر بدهند، توضیح می‌دهد: «۴۰۵ اثر، متقاضی شرکت در جشنواره بودند که حضور ۷۶ کار نهایی شد. از این تعداد، ۵ اثر در بخش مهمان داریم و ۹ نمایش هم در بخش دانش‌آموزی اجرا می‌شوند. تقریبا ۷۰ درصد آثار شرکت‌کننده از استان‌ها هستند و نکته دیگر اینکه تعداد زیادی از مخاطبان‌مان یعنی کودکان و نوجوانان هم در جشنواره حضور دارند.»
این کارگردان از نبود مستندات ۲۶دوره گذشته جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به‌عنوان یک خلأ گفت و اینکه کتابی در این زمینه منتشر شده است. دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از تثبیت دبیر جشنواره در دوران دبیری شهرام کرمی و مصطفی رحماندوست به‌عنوان رویدادی مثبت یاد کرد که در آن مقاطع سبب ارتقای کیفی جشنواره شد و ابراز امیدواری کرد جشنواره کودک بعد از ۲۷دوره برگزاری، صاحب اساسنامه‌ای شود.
این دبیر به بخش بین‌الملل هم اشاره می‌کند: «در این بخش ۹ اثر خلاقانه را انتخاب کردیم، اما به‌دلیل جابجایی‌های زمانی که سبب شد تاریخ برگزاری جشنواره 2 بار عوض شود، فقط 3گروه توانستند در جشنواره شرکت کنند. در انتخاب کارها به نام کشورها توجه نکردیم و رویکرد خلاقیت و شکل آموزشی کارها برایمان مهم بود. در شرایط کرونایی خیلی از کشورهای جشنواره‌های خارجی، جشنواره خود را تعطیل کردند.»
وی همچنین درباره بودجه توضیح می‌دهد: «بودجه جشنواره که توسط اداره کل هنرهای نمایشی تامین می‌شود، یک‌میلیارد و۸۰۰ میلیون تومان است که بودجه برگزاری یک جشنواره بین‌المللی نیست. با این عدد، یک نمایش که خیلی هم پرهزینه نیست، به صحنه می‌رود. در کنار این، استان همدان هم ۳میلیارد و۲۰۰ میلیون تومان را تامین می‌کند. اگر الان بخواهیم جشنواره را برگزار کنیم، با بودجه‌ای که سال۹۹ مصوب شده، قابل برگزاری نیست.» در حاشیه جشنواره قرار است کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار شود، مشهدی عباس می‌گوید: «این کارگاه‌ها برای مخاطبان کودک، نوجوان و هنرمندان و با حضور هنرمندانی همچون محمد عاقبتی، علی‌پور طبیب، بهارک بابک، ابراهیم شاکری و 2 هنرمند ایتالیایی برگزار می‌شود.» همچنین قرار است یادبودی از محمدرضا الوند و کریم اکبری‌مبارکه نیز برگزار شود و امسال از مریم کاظمی، مهدی فرشیدی سپهر به‌عنوان 2هنرمند فعال در حوزه‌های کودک و نوجوان در کنار آقای باغبانی، هنرمد فعال تئاتر کودک در استان همدان تجلیل خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید