• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 26 خرداد 1401
کد مطلب : 163480
+
-

در 3ماه گذشته اتفاق افتاد

بازده 30درصدی 10صنعت در بورس

محاسبات آماری نشان می‌دهد 95درصد صنایع بورس در 3ماه گذشته بازده مثبت داشته‌اند

بورس
بازده 30درصدی 10صنعت در بورس

آمار‌ها نشان می‌دهد در 3ماه گذشته میانگین بازده 10صنعت بورس از 30درصد فراتر رفته است. در این دوره بازده 95درصد صنایع فعال در بازار سهام مثبت بوده است. در این مدت فقط 2صنعت با افت بازده مواجه شده‌اند.
به گزارش همشهری، با وجود آنکه از ابتدای خرداد‌ماه روند صعودی بورس با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه شده، اما آمار‌ها نشان می‌دهد شاخص کل بورس تهران در 2ماه اول سال بیش از 17درصد رشد کرده است. این شاخص نماگری است که میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس را اندازه‌گیری می‌کند و نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران به‌طور متوسط چه میزان سود کرده‌اند. طبق تازه‌ترین آمار‌ها بازده 54درصد صنایع بورس در 3ماه نخست سال‌جاری بیش از بازده شاخص بورس بوده است. در همین مدت 10صنعت توانسته‌اند بیش از 30درصد بازده به‌دست بیاورند و حتی میزان بازده برخی صنایع در این مدت نزدیک به 80درصد بوده است. این آمار‌ها نشان می‌دهد در 3ماه سال‌جاری بازده 95درصد از صنایع مثبت بوده و فقط بازده 2صنعت با نزول مواجه شده است.

پر‌بازده‌ترین صنایع
آمارها نشان می‌دهد در 3ماه گذشته بیشترین میزان بازده نصیب سهامداران صنعت اطلاعات و ارتباطات شده، زیرا میزان بازده سرمایه‌‌گذاری در سهام شرکت‌های این صنعت بیش از 80درصد بوده و این صنعت در رتبه نخست بورس قرار گرفته است. بعد از این صنعت شرکت‌های فعال در بخش تامین آب و برق و گاز با 55درصد بازده در رتبه بعدی قرار گرفته‌اند. به‌نظر می‌رسد برخی اخبار درباره صدور مجوز افزایش قیمت برای نیروگاه‌ها و همین‌طور خبر‌های مربوط به افزایش تعرفه برق و گاز عاملی در جهت رشد قیمت سهام این شرکت‌ها بوده است. گروه زغال‌سنگ، سیمان و حمل‌ونقل از دیگر گروه‌های پر‌بازده در 3ماه گذشته بوده‌اند که بازده سهام آنها به‌طور متوسط بین 40 تا 43درصد بوده است. همچنین متوسط بازده صنایع چاپ و نشر، فرآورده‌های نفتی، قندوشکر و ماشین‌آلات و تجهیزات در 3ماه گذشته بیش از 30درصد بوده است.
نکته مهم در مورد میزان بازده بازار سهام، بازده پایین برخی صنایع مهم بورس است که پایین‌تر از متوسط رشد شاخص و حتی کمتر از 10درصد بوده است. به‌طور مثال، میزان بازده گروه فلزات اساسی و صنایع معدنی در بخش کانی‌های فلزی، که ازجمله بزرگ‌ترین صنایع بورس هستند و عموما در زمره پر‌بازده‌ترین صنایع بورس هستند، به‌ترتیب 10 و 5.5درصد بوده است. به‌نظر می‌رسد این موضع به ابلاغ قوانین تازه از وزارت صنعت و وضع عوارض صادراتی بازمی‌گردد که می‌تواند در‌آمد‌های ارزی این شرکت‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد. 
صنعت خودرو نیز با وجود آنکه از ابتدای امسال تاکنون با حواشی و جنجال‌های خبری زیادی مواجه بوده، نتوانسته در 3ماه گذشته بازده بهتر از 8.6درصد به‌دست بیاورد. این رقم تقریبا نصف بازده شاخص بورس است. از ابتدای امسال تاکنون انتشار خبرهایی در مورد واگذاری بلوک سهام این شرکت‌ها سهامداران را هیجان‌زده کرد و در مقاطعی موجب شد طیف گسترده‌ای از سهامداران برای خرید سهام این شرکت‌ها هجوم بیاورند اما با وجود افزایش حجم معاملات سهام این شرکت‌ها، بازده آنها بسیار کمتر از متوسط بازده سرمایه‌گذاری در بورس بوده است. از دیگر صنایع‌ مهمی که نتوانسته بازده مطلوبی به‌دست بیاورد، می‌توان به صنعت بانکداری اشاره کرد که میانگین بازده‌اش در محدوده 6.3درصد بوده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید