• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 25 خرداد 1401
کد مطلب : 163400
+
-

رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد که مدیریت شهری بیش از این نمی‌تواند برای کاهش ترافیک کاری انجام دهد

باز شدن گره ترافیک با تهاتر نفت

گره ترافیک پایتخت نه‌تنها باز نشده، بلکه به‌دلیل فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تشدید شده و به اذعان عضو هیأت ‌رئیسه پارلمان شهری پیک ترافیک تهران از 7ساعت به بیش  از9ساعت افزایش‌یافته است. دیروز رئیس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران ضمن ابراز تأسف از وضعیت ترافیکی تهران گفت که دوربین‌های ترافیکی فعال هستند و طرح ترافیک همچون گذشته اجرا می‌شود، اما ترافیک همچنان وجود دارد و متأسفانه شهرداری و شورای شهر بیش از این نمی‌توانند برای کاهش آن کاری انجام دهند. مهدی چمران در ادامه با بیان اینکه تمام دستگاه‌های متولی در حوزه ترافیک باید پای‌ کار بیایند، دولت را خطاب قرار داد و تأکید کرد: «بودجه دولت تصویب شد و دیگر نمی‌توان به حمل‌ونقل عمومی بودجه‌ای اختصاص داد؛ بنابراین پیشنهاد دادیم که از طریق فروش نفت، به بهبود وضعیت مترو کمک شود که اجرایی نشده، اما معتقدیم این موضوع عملی است و از این طریق می‌توان حداکثر 500تا 1000دستگاه واگن برای مترو خریداری و تحرک خوبی در ناوگان حمل‌ونقل ریلی شهری ایجاد کرد.»
به گزارش همشهری، پیگیری ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن هم موضوع دیگری بود که رئیس پارلمان شهری در حاشیه جلسه دیروز به آن اشاره و عنوان کرد که اقدامات خوبی انجام و برای تعدادی از ساختمان‌ها اخطار داده شده است، اما باتوجه‌به حجم ساختمان‌های ناایمن این فرایند باید با سرعت بیشتری پیگیری شود. مهدی چمران سپس درباره مشکلات رفاهی کارکنان مترو هم اینطور پاسخ داد: «این مشکلات نه‌تنها مربوط به کارمندان شهرداری است، بلکه شامل کارکنان دولت هم می‌شود و باید تدابیری بیندیشیم، اما درخصوص کارکنان شرکت مترو، شهرداری تهران باید چاره‌ای بیندیشد و موضوع را پیگیری کند.»

تشریح جزئیات حادثه متروپل
ارائه گزارش جزئیات حادثه متروپل آبادان در صحن شورا توسط حجت‌الاسلام سیدمحمد آقامیری ارائه شد و او گفت که جلسات مطالعاتی و کارشناسی با حضور ۳۰۰ نخبه برگزار شده است. به‌گفته این عضو شورا، ایجاد تغییرات مستمر در طرح، تبدیل اسکلت فلزی به سازه‌های بتنی، استاندارد نبودن سازه‌ها، صلاحیت نداشتن طراحان، افزایش بنا از 6طبقه به 12طبقه، عدم‌مقاوم‌سازی و... عواملی بودند که سبب ریزش متروپل شدند. آقامیری در جریان ارائه گزارش عنوان کرد: «هدف از بررسی و واکاوی این حادثه، عبرت گرفتن و جلوگیری از ساخت چنین ساختمان‌هایی در تهران و کشور است.» به‌گفته رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، ایجاد شفافیت در اطلاعات فنی ساختمان‌ها، ممنوعیت واقعی ارائه اضافه بنا پیش از دریافت و تصویب طرح مقاوم‌سازی سازه، بررسی وضعیت رعایت مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان، زمینه‌سازی شورا جهت ارتقای کنترل کیفی توسط بیمه‌ها، مطالبه جدی درخصوص اصلاح بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری (رفع خطر از ابنیه)، توجه جدی شورا بر کنترل مضاعف و... اقداماتی هستند که برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی باید موردتوجه قرار گیرند.

واکنش اعضا به گزارش مترو پل
پس از ارائه گزارش مترو پل، برخی از اعضا نظراتی مطرح کردند. مهدی چمران گفت: «در برخی از موارد تزییناتی به ساختمان اضافه می‌شود، اما نکات ایمنی مدنظر قرار نمی‌گیرد یا در مواردی از زمین تا سقف، ستون ایجاد می‌شود؛ درحالی‌که با راویز کار شده و استحکام ندارند و مردم گمان می‌کنند ستون‌ها محکم هستند و با خیالی آسوده در آنها زندگی می‌کنند.» پرویز سروری هم به مداخله پیمانکاران اشاره و عنوان کرد: «مداخله پیمانکار در تمام مراحل ساخت یک واقعیت تلخ و بسیار خطرناک است؛ چراکه اگر اجازه دهیم قدرت و ثروت جای طراحی و نظارت را بگیرد باید منتظر اتفاقاتی تلخ‌تر از مترو پل باشیم.» ناصر امانی هم تأکید کرد ضمانت اجرایی برای عدم‌تکرار چنین حوادثی باید مشخص شود. مهدی پیرهادی هم ضرورت تهیه نقشه خطرپذیری تهران را مطرح و عنوان کرد: «این موضوع باید در شورای‌عالی استان‌ها، شورا و شهردار تهران به‌طور ویژه در دستور کار قرار گیرد.»

نتیجه 2دستور جلسه
معرفی و تأیید 15نماینده برای عضویت در هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی دستور جلسه دیگری بود که مهدی اقراریان در جریان ارائه گزارش گفت: «انتخاب نمایندگان به‌گونه‌ای انجام شد تا بتوانیم از حقوق شهرداری به‌درستی در موضوع مالیاتی و حل اختلاف دفاع و از ضایع شدن حقوق بیت‌المال جلوگیری کنیم.» در نهایت نمایندگان از اعضای پارلمان شهری رأی اعتماد گرفتند. بررسی 9پرونده پلاک ثبتی از حیث باغ یا غیرباغ بودن هم دستور جلسه دیگری بود که به 8پرونده، رأی باغ داده شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید