• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
چهار شنبه 25 خرداد 1401
کد مطلب : 163333
+
-

ما شاهدان خوش‌اقبال

ما شاهدان خوش‌اقبال

جواد نصرتی

شاید کمی خود‌متمایزپنداری باشد ولی ما، نسل خوش‌شانسی از هواداران ورزش در تاریخ هستیم. چون در روزگار ستاره‌هایی زندگی می‌کنیم که ورزش، شاید هرگز دیگر مانندشان را نخواهد دید. جوان‌های امروز، رقابت رونالدو و مسی را به چشم می‌بینند، در جریان رقابت سه‌گانه نادال-جوکوویچ- فدرر در تنیس هستند و در بسکتبال نیز با خوش‌‌شانسی محض آتش‌بازی استفن کری را نظاره می‌کنند. اینکه کمی مثل من سن‌وسال‌دار باشید و مارادونا و پیت سمپراس و آندره آغاسی و مایکل جردن و کوبی برایانت را هم دیده و درک کرده باشید، از بخت و اقبال بلندتان است. اما برای جوان‌ها، همین ستاره‌هایی که همین حالا هستند هم کفایت می‌کنند. یک ویژگی مشترک بین همه این اسم‌ها، روایتگری تاریخ است. هر کدام از آنها نام خود را با نبوغ و استعداد و از همه آنها مهم‌‌تر تلاش و اراده‌ای بی‌‌نظیر به تاریخ اضافه کرده‌اند، اما دیگر ویژگی مشترک همه آنها این است که هرگز چنین قصد و هدفی نداشته‌اند، و بارها از تک‌تک آنها شنیده‌‌ایم که بیشتر از همه آمار و ارقام و قهرمانی‌ها و پول، به لذت بردن از کاری که می‌کنند فکر می‌کنند و اهمیت می‌دهند.
بالاتر به استفن کری، اعجوبه بسکتبال دنیا اشاره شد و اصلا بهانه این نوشته، پرداختن به یکی از بی‌نظیرترین استعدادهایی است که تاریخ ورزش به‌خود دیده است. کری هم‌اکنون در کنار بازیکنانی مثل کوین دورانت و لبران جیمز، از نمادهای ورزش بسکتبال به شمار می‌رود. او، نماد تغییرات بنیادین در یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های دنیاست و ماه به ماه رکوردهای جدید به نام خودش ثبت می‌کند. کری، در دوره‌ای که بسکتبال تغییرات اساسی داشته و توپ از حلقه دور شده، به نماد پرتاب‌های 3‌امتیازی موفق تبدیل شده و با شایستگی تمام، چند ماه پیش از رکورد ری‌الن در بیشترین پرتاب 3‌امتیازی موفق عبور کرد. واقعا هم حیف بود که از بیشترین آمار پرتاب‌های 3‌امتیازی موفق در ان‌بی‌ای صحبت کنیم و کری، آن بالا نباشد.
پوینت‌گارد 34ساله‌ای که تیمش را به سری فینال این فصل از ان‌بی‌ای (لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا) رسانده، چند شب پیش، یکی از درخشان‌ترین عملکردها را در تاریخ بسکتبال ثبت کرد تا گلدن استیت وریرز را در آستانه کسب یک قهرمانی دیگر قرار دهد. او که چند شب قبل به‌خاطر مصدومیت زمینگیر شده بود، در بازی چهارم سری فینال، بازگشتی باشکوه داشت و 43امتیاز کسب کرد تا نه‌تنها تیمش بوستون سلتیکز را شکست بدهد که نام خودش را هم در تاریخ ثبت کند. او با این عملکرد، در کنار جری وست و مجیک جانسون به یکی از معدود پوینت‌گاردهای تاریخ تبدیل شد که در یک بازی فینال، بیش از 40امتیاز و 10ریباند ثبت کرده‌اند. او همچنین به نخستین بازیکن تاریخ بسکتبال ان‌بی‌ای تبدیل شد که در 4بازی متوالی فینال، حداقل 5پرتاب 3‌امتیازی موفق داشته است.همه اینها، دستاوردهایی هستند که می‌توانند به‌تنهایی نام یک بسکتبالیست را در تاریخ ثبت کنند اما کری، همچون دیگر اعجوبه‌هایی که ما به چشم می‌بینیم، پشت سر هم ما را با چنین دستاوردهایی غافلگیر می‌کند. او می‌تواند این آخر هفته، به تیمش کمک کند تا با یک برد در خانه سلتیکز، قهرمان ان‌بی‌ای شود. و ما هم می‌توانیم از یک پرده دیگر از روایتگری تاریخ توسط یک غول ورزشی لذت ببریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید