• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 25 خرداد 1401
کد مطلب : 163320
+
-

تلف شدن یک پلنگ دیگر در باغ‌وحش ارم

به فاصله 130روز، 2 پلنگ ماده در تهران تلف شدند. دیروز «کیجا» ماده پلنگی که 10سال پیش از مرگ نجات یافته بود، در باغ وحش ارم تلف شد.
16 بهمن پارسال  نیز ماده پلنگی با نام «ماوی» بر اثر عفونت در باغ وحش ارم که از جمله پیشرفته‌ترین باغ وحش‌های کشور است، تلف شده بود. اما کیجا در سال ۹۱ از تله شکارچیان گرفته شده بود و به علت عفونت شدید دست با عمل جراحی و قطع دست به زندگی برگشت، اما دیروز به دلیل عفونت مزمن تلف شد.
وضعیت نگهداری حیوانات در باغ وحش‌های ایران به دلیل افزایش هزینه‌ها، ضعیف است و هر از چند گاهی خبر تلف شدن گونه‌های ارزشمند آنها شنیده می‌شود. تلف شدن گونه‌های جانوری در این باغ وحش درحالی است که 14آذر پارسال نیز یک قلاده ببر سفید در این باغ وحش تلف شد. همچنین در روز نخست آبان 1400، در همین مجموعه یک شامپانزه ماده به دست یک شامپانزه نر کشته شد. البته در باغ وحش‌های دیگر نیز وضع به هیچ وجه مناسب نیست.
علاوه بر ارم، در باغ وحش صفادشت نیز شرایط به هیچ وجه برای نگهداری حیوانات مناسب نیست و 5 ماه پیش یک شیردریایی در باغ وحش صفادشت تلف شد. همچنین در اردیبهشت سال گذشته در این باغ وحش یک گورخر نر نیز تلف شده بود.
به گزارش همشهری، پیمان محمدزاده، دامپزشک باغ وحش ارم در توضیح علت مرگ ماده پلنگ کیجا گفت: صبح روز جمعه (۲۰ خردادماه) به دنبال اطلاع مراقبان مبنی بر بی‌اشتهایی و بی‌حالی حیوان بلافاصله با هماهنگی و مشورت با اساتید دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و دامپزشکان سازمان محیط زیست،  پلنگ مذکور بیهوش و سونوگرافی محوطه بطنی انجام شد، نتایج حکایت از سیستیت فوق حاد و عفونت کلیه و ستون فقرات داشت؛ در حالی‌که این حیوان قبل از این هیچگونه نشانه بیماری و ضعف نداشته و تغذیه و تحرک آن طبیعی بوده است. وی اضافه کرد: مراقبان این حیوان جزو با‌تجربه‌ترین‌ها در حرفه خود هستند و هیچ‌گونه علائم غیر طبیعی در این گونه ندیده بودند. به هر حال بعد از تشخیص بیماری از همان روز اول و با مشورت اساتید دانشگاه تهران، درمان دارویی بصورت آنتی‌بیوتیک تراپی و مایع درمانی گسترده شروع شد، اما متاسفانه بعد از گذشت 2 روز و علی رغم تمام تلاش‌ها حیوان تلف شد. لاشه این حیوان برای تعیین علت اصلی مرگ و نمونه‌برداری‌های لازم در اختیار بخش پاتولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران قرار گرفته تا پس از اخذ نتیجه، گزارش آن به مردم و نهادهای مربوطه اعلام شود.  

 

این خبر را به اشتراک بگذارید