• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
سه شنبه 24 خرداد 1401
کد مطلب : 163272
+
-

رئیسی در نشست با رؤسای دانشگاه‌ها:

دستور ویژه برای استفاده از نخبگان در نظام حکمرانی

رئیس‎جمهور در نشست با جمعی از رؤسای دانشگاه‌های کشور و تعدادی از مسئولان اجرایی بر اهمیت بهره‌گیری از توان کارشناسی نخبگان و دانشگاهیان در نظام حکمرانی تأکید کرد.
به‎گزارش ایرنا، سیدابراهیم رئیسی در این نشست که طی آن راهکارهای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت نخبگان مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گفت: مهم است سازوکارهای کارآمدی برای شکل‌گیری یک رابطه مؤثر میان دولت و نهاد علم فراهم شود تا بتوانیم «مسئله‌محور» از توان علمی مراکز دانشگاهی و نخبگان بهره ببریم. وی با تأکید بر ضرورت تکریم جایگاه نخبگان و دانشگاهیان و توجه به دغدغه‌های آنها به‎ویژه در حوزه معیشت، افزود: چنانچه ضعف و کاستی قانونی در مسیر برطرف کردن دغدغه‌های نخبگان کشور وجود دارد، باید از طریق تدوین لایحه و تقدیم آن به مجلس شورای اسلامی پیگیری شود. رئیسی همچنین با تأکید بر اهمیت حفظ منزلت و کرامت نخبگان و دانشگاهیان ادامه داد: بخش‌های اجرایی مرتبط حتما باید در این زمینه بکوشند و در راستای حفظ و تقویت جایگاه و منزلت و کرامت نخبگان گام بردارند. نخبگان، فرهیختگان و اعضای هیأت علمی باید بدون دغدعه معیشت و تأمین زندگی، به ایفای نقش مهم خود در امر آموزش و تربیت نیروهای متخصص و متعهد و کارآمد بپردازند. ‌در این نشست مقرر شد کارگروهی با محوریت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری تشکیل شود تا با مشارکت دانشگاهیان و مقام‎های اجرایی، روش‌های مناسب عملی و سریع‌الوصول اجرایی برای بهره‌مندی بهتر از توان علمی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها در دولت را ارائه و تحقق آنها را پیگیری کنند. همچنین در این جلسه شماری از روسای دانشگاه‌ها ضمن طرح دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و چالش‌های موجود در استفاده و به‎کارگیری ظرفیت‌های مراکز علمی، آمادگی دانشگاه‌ها و اعضای هیأت‌های علمی را برای مشارکت در حل مسائل و کمک به تأمین نیازهای کشور در عرصه‌های علمی و پژوهشی و فناوری اعلام کردند.

ثمره تغییر نگاه در دیپلماسی
رئیس‎جمهور همچنین در جلسه عصریکشنبه هیأت دولت با اشاره به استقبال مقام‎های کشورهای دوست منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از دستاوردهای ایران در عرصه دانش‌بنیان، از مسئولان دستگاه‌های مسئول در این حوزه خواست برنامه‌ریزی لازم برای صدور محصولات دانش‌بنیان کشورمان به این کشورها را در دستورکار قرار دهند.
رئیسی با اشاره به ظرفیت‌های حوزه دانش‌بنیان در کشور و تأکیدهای مقام معظم رهبری برای توسعه تولید در این عرصه، گفت: همه روسای‎جمهور که در ماه‌های اخیر به ایران سفر کرده‌اند، اقتدار، جایگاه و توانمندی‌ کشورمان و دستاوردهای جوانان ایرانی در حوزه دانش‌بنیان را تحسین کرده‌اند. وی همچنین با اشاره به توافق‎های به‎دست آمده میان جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست، این توافق‎ها را نتیجه تغییر نگاه در دیپلماسی طی یک‌سال گذشته دانست و عنوان‎ کرد: جمهوری اسلامی ایران برای اجرایی شدن همه اسناد و توافق‌ها اهتمام خواهد داشت. رئیس‎جمهور با اشاره به دشواری‌ها و چالش‌های کار اجرایی افزود: مسیر خدمت به مردم، عرصه همواری نیست و سختی‌های زیادی دارد. درعین‎حال دشمن هم با ایجاد مانع به‌دنبال سخت‌تر کردن مسیر است، اما مرد میدان باید با روحیه قوی و اعتماد و اتکاء به خدا گام بردارد.
وی افزود: پیشرفت امور کشور در گروی تصمیم‎ها و اقدام‎های به‎موقع، کارشناسانه، مقتدرانه و پیگیری مجدانه است و هرگونه سستی در انجام مسئولیت، کار را با وقفه مواجه می‌کند و حصول نتیجه مطلوب را به تأخیر می‌اندازد.
رئیسی بر همین اساس به همه همکاران دولت متذکر شد هرجا در مسیر خدمت به مردم یقین حاصل کردند که انجام کاری ضرورت پیشرفت کشور است، با جدیت و قوت و با توکل به خدا و بدون تردید و دودلی آن را انجام دهند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید