• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
سه شنبه 24 خرداد 1401
کد مطلب : 163234
+
-

صعود پر قدرت بورس

ارزش کل بازار سهام در مبادلات دیروز 172هزار میلیارد تومان افزایش یافت

بورس
صعود پر قدرت بورس

بعد از چند هفته نزول، روز گذشته شاخص کل بورس تهران با یک رشد پرقدرت2.5درصد رشد کرد و بیش از 172هزار میلیارد تومان به ارزش بازار سهام اضافه شد. به‌نظر می‌رسد با توجه به شرایط اقتصاد ایران، دولت باید نقدینگی را به سمت بورس هدایت کند.
به گزارش همشهری، با وجود یک دور رشد شاخص از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت ماه، از ابتدای ماه جاری شاخص کل بورس تهران با یک روند نزولی مواجه شده، به‌طوری که شاخص کل بورس در این مدت 6درصد افت کرده بود.
این نزول در شرایطی اتفاق افتاد که قیمت سایر دارایی‌ها از جمله طلا و ارز در حال رشد بود. به‌طورکلی شاخص بورس از عواملی از جمله رشد تولید ناخالص داخلی، تورم، نرخ بهره و تحولات بازار ارز تأثیر می‌پذیرد، به همین دلیل عوامل نزول بورس در این مدت برای سرمایه‌گذاران پنهان مانده بود؛ زیرا مطابق با معیارهای اقتصادی، شاخص کل بورس تهران باید با رشد مواجه می‌شد اما شاخص بورس از ابتدای خرداد ماه، برخلاف پیش‌بینی‌ها و عوامل کلان اقتصادی با نزول زیادی مواجه شد و بیش از چند صد هزار میلیارد تومان از ارزش خود را از دست داد. روند نزولی تا آنجا پیش رفت که میزان معاملات خرد در بازار سهام در ابتدای هفته جاری به پایین‌ترین میزان خود در 4سال گذشته رسید. این روند اما از روز یکشنبه متوقف و حتی در مبادلات روز گذشته شاخص بورس با رشدی پرقدرت مواجه شد.

آغاز دوباره روند صعودی
در روز یکشنبه شاخص کل بورس تهران توانست با یک رشد14هزار واحدی معادل یک درصد رشد کند و در نتیجه این رشد 61هزار میلیارد تومان به ارزش سهام شرکت‌های بورس اضافه شد. این روند صعودی در مبادلات دیروز هم ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران توانست با یک رشد پرقدرت 2.5درصد معادل 39هزار واحد افزایش یابد. تحت‌تأثیر این رشد 172هزار میلیارد تومان به ارزش سهام شرکت‌های بورس اضافه شد. با این روند صعودی، بار دیگر احتمال عبور شاخص از محدوده یک میلیون و 600هزار واحد افزایش یافت. این محدوده از شهریور پارسال تاکنون، به یک محدوده مقاومت برای شاخص بورس تبدیل شده و شاخص کل بورس تهران تاکنون نتوانسته از این محدوده عبور کند. 
هم‌اکنون شاخص بورس کمتر از 30هزار واحد برای عبور از این محدوده فاصله دارد. تحلیلگران تکنیکی بر این باورند که چنانچه شاخص بورس بتواند از این محدوده عبور کند، سرعت رشد شاخص بورس بیشتر خواهد شد و می‌تواند حتی قله قبلی را که مرداد ماه 1399در محدوده 2میلیون و 100هزار واحد بود، فتح کند.

ضرورت هدایت نقدینگی به سمت بورس
تحلیلگران بر این باورند که متغیرهای اقتصاد کلان ازجمله افزایش سود تورمی شرکت‌های بورس و رشد نرخ ارز احتمال صعود شاخص بورس را بالا برده است. با این حال برخی عوامل از جمله احتمال افزایش نرخ بهره و ابهام در مورد پرونده هسته‌ای، نوعی تردید در میان سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است؛ با این حال اغلب تحلیلگران اعتقاد دارند؛ در شرایط فعلی که نقدینگی در حال رشد است، دولت چاره‌ای ندارد جز اینکه نقدینگی را به سمت بازارسرمایه که یک بازار مولد است هدایت کند و مانع از آن شود که نقدینگی به سمت بازارهای تورم‌زا ازجمله طلا و ارز حرکت کند.
مجتبی شهبازی، کارشناس بازارسرمایه در این‌باره می‌گوید: هم‌اکنون با توجه به شرایط بازار سکه و اوراق مبتنی بر طلا و بازار ارزهای خارجی نقدینگی عمدتاً در این 2 بازار در حرکت است. این عوامل سبب شده تا پول از بازارهایی مانند مسکن و بورس به سمت این بازارها کوچ کند.
حسن‌ رضایی‌پور، کارشناس بازارسرمایه در این‌باره گفت: براساس قانون تعادل بازارها، اگر افزایش یا کاهش در یک بازار رخ دهد، در سایر بازارها هم شاهد این فراز و فرود خواهیم بود‌. البته میزان افزایش یا کاهش هر بازار با توجه به نقدشوندگی و ریسک‌های آن بازار متفاوت خواهد بود.
او می‌افزاید: در گذشته با توجه به این که نقدشوندگی بازار ارز و طلا بیش از سایر بازارها بود، هر اتفاقی به سرعت این 2 بازار را تحت‌تأثیر خود قرار می‌داد و پس از بازار ارز و طلا با یک وقفه زمانی، بازار مسکن و بازار خودرو هم نسبت به رویدادها واکنش نشان می‌دادند و در نهایت بعد از ایجاد اطمینان نسبی، بازار سرمایه حرکت می‌کرد. با توجه به همین قانون، در ۱۰ سال گذشته شاهد رشد همگن تمام بازارها بوده‌ایم. او درباره نزول‌هایی که در چند هفته گذشته در بازار سهام رخ داد می‌گوید: سرمایه‌گذارانی که این روزها نسبت به رشد نکردن بازار سرمایه گلایه دارند یا معتقدند با سرمایه‌گذاری در این بازار از رشد سایر بازارها جا مانده‌اند، احتمالا نگاه کوتاه‌مدت به بازار سرمایه داشته یا در روزهای اوج بازار سرمایه وارد این بازار شده‌اند. اما به‌صورت کلی تمام آمار و نمودار‌ها نشان می‌دهد در بلندمدت بازار سرمایه خود را به سایر بازارها رسانده است.
مهدی مدنی، کارشناس بازار سرمایه نیز درباره آینده شاخص بورس می‌گوید: به هرحال انتظار دارم بازار در میان‌مدت، شاید تا پایان تابستان به محدوده ۱.۸ میلیون واحدی برسد. اما مهم‌ترین خبری که این روز‌ها بر بازار سایه انداخته و روند معاملات را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد، مسئله مذاکرات هسته‌ای است که هم‌اکنون کسی نمی‌تواند به‌طور دقیق پیش‌بینی کند که سرنوشت آن چه خواهد‌شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید