الگوها و رویشها؛ رمز ماندگاری انقلاب
رمز ماندگاری و پایداری نظام سیاسی؛ علاقهمندی مردم به روحانیت، دین و نظام مردمسالار دینی است
صفیه رضایی، روزنامهنگار
ایجاد یأس و تلاش برای رویگردانی مردم نسبت به نظام سیاسی و انقلاب از ابتدای پیروزی آن تاکنون وجود داشته است. پروژههایی همچون تخریب مسئولان، تخریب روحانیت، فریب افکار عمومی، تحریک مردم برای اعتراضات اجتماعی، القای به بنبست رسیدن نظام و تلقین فروپاشی فرهنگی و اجتماعی، همگی در راستای هدف اصلی تلاش برای رویگردانی مردم از دین، روحانیت و نظام اسلامی است. رهبر حکیم انقلاب بارها در فرمایشات خود بر وجود چنین عناصری تأکید و همواره رهنمودهایی را یادآوری کردهاند. ایشان در بیانات اخیرشان نیز بر تلاش بیفایده و نافرجام عناصر خائن و غلطپنداری آنها تأکید کردهاند که فکر میکنند میتوانند مردم ایران را در مقابل نظام اسلامی، دین و روحانیت قرار دهند. ایشان تأکید کردهاند که «امروز گرایش مردم به انقلاب و به دین از روز اول انقلاب یقیناً بیشتر است.» درباره چرایی تلاش دشمنان در این رابطه عبدالمجید شیخی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی به همشهری گفت: «رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود وجود بسترهای هجمهساز و رویگردانی مردم از نظام و روحانیت را در فعالیتهای دشمنان در فضای مجازی، ایجاد تعارضبین دولت و مردم، ایجاد اعتراضات اجتماعی و بر هم زدن آرامش اجتماعی را یادآوری کردهاند. با این همه، ایشان بر اصل مردمی بودن انقلاب و وجود نظام مردمسالاری دینی نیز تأکید کردهاند که همواره پشتوانه اصلی انقلاب و نظام بوده است. حتی پروژه ترور شخصیتها و ایجاد وحشت و تلقین ناامنی نیز نتوانسته اندکی در نگاه مردم نسبت به انقلاب تأثیر منفی بگذارد؛ چراکه انقلاب اسلامی بر قلوب مردم همواره استوار بوده و ریشه در نصوص دینی و فرهنگ اجتماعی دارد و براساس رویکردهای معنوی و در عین حال عقلانی است؛ از اینرو آن استحالهای که مدنظر عناصر غربمآب است، محقق نمیشود.» این عضو انجمن علمی اسلام و پیشرفت افزود: «هر چند انقلاب ما براساس آنچه رهبر معظم انقلاب فرمودهاند گاه موفقیتها، گاه ضعفها و گاه سوءمدیریتهایی داشته، اما آسیبها و خطرها نتوانسته سامانه نظام را دچار آسیب کند. در این راستا البته که دشمنان ما نیز بر محوریت حماقت سازماندهیشدهای رفتار و همواره در مورد انقلاب اسلامی اشتباه کردهاند. مصداقهای این حماقتها و تلاشها برای ضربه زدن به انقلاب و دلسرد کردن مردم نیز زیاد است. از جنگ تا غائلههای قومی و مذهبی تا ترور شخصیتها و ایجاد وحشت در جامعه تا لجنپراکنی در فضای مجازی و... را میتوان نمونههای فراوانی در این مورد دانست. همچنین توهین به روحانیت و تلاش برای کماهمیت نشان دادن جایگاه آن از تلاشهای نافرجام آنهاست. البته با اندک اثر منفی ممکن است این تلاشها در بین گروه کوچکی از مردم تأثیرگذار باشد، اما آنقدر کمعمق است که آنها هیچگاه نمیتوانند با 200شبکه ماهوارهای اعتماد عمومی را خدشه دار کنند.» این تحلیلگر مسائل سیاسی بر این باور است که «مشارکت عمومی مردم، احساس وابستگی و پیوستگی به دین، روحانیت و نظام سیاسی همواره متغیرهایی هستند که نهتنها در داخل از بین نمیروند که قابل صدور به سطوح منطقهای نیز هستند. نمونه روشن آن سرود حماسی «سلام فرمانده» است که حتی در واکنشهای منفی رسانههای غربی و با وجود سرودهای مستهجن بسیار توانست در بین مردم منطقه تأثیرگذار باشد و آنها را همصدا با انقلاب ما کند. درواقع آنهایی که میخواهند مردم را از اسلام و انقلاب رویگردان کنند همواره راه را اشتباه میروند؛ ضمن اینکه پیش از این مردم بارها اثبات کردهاند که روحانیت و انقلاب را دوست دارند. رهبر معظم انقلاب هم در بیانات خود فرمودهاند: «...اگر کسی میخواهد گرایش مردم به انقلاب و مبارزات و مجاهدتها را بفهمد، به تشییع میلیونی شهید قاسم سلیمانی نگاه کند. بدن قطعهقطعهشده شهید سلیمانی به وسیله میلیونها انسان بدرقه شد؛ یک فرد انقلابی، یک فرد مبارز و مجاهد که برای جمهوری اسلامی جان خودش را کف دستش گرفته بود. مردم این جور او را بزرگداشت و احترام کردند؛ این یک نمونه؛ نمونههای دیگر هم زیاد دارد؛ [مثلاً] علما. مرحوم آیتالله صافیگلپایگانی یک مرجع تقلید بود؛ یک فقیه بود؛ شما ببینید در تشییع جنازه این مرد چه حرکت عظیمی مردم نشان دادند. مرحوم آیتالله بهجت، یک فقیه عارف و معنوی بود؛ در تشییع جنازه او، در بدرقه او بهسوی بهشت، مردم قم، قم را لبریز از احساسات کردند؛ از جاهای مختلف دیگر هم به قم رفتند برای تشییع. شما به من بگویید در بین آحاد برجسته کشور، از سیاسی، از هنرمند، از ورزشکار و دیگر چهرهها چهکسی هست که وقتی از دنیا برود، مردم این جور برایش احساسات به خرج دهند؟ این نشانه چیست؟ این نشانه بیاعتقادی مردم به روحانیت است؟ این نشانه بیاعتقادی مردم به دین و به جهاد و به مقاومت است؟ تحلیلهایشان این جوری است؛ این جوری تحلیل میکنند...» شیخی بر رویشهای انقلاب نیز تأکید کرد و الگوسازیها و گزینههای موفق حل بحران را نمونه روشن موفقیت انقلاب اسلامی خواند و آن را سرمشقی برای دیگر ملتها مثال زد. وی گفت: «الگوی اقتصاد مقاومتی، الگوی جهاد سازندگی، الگوی مشارکت اجتماعی و نگاه جهادی نهتنها در داخل کشور توانسته مصداق پیشرفت قلمداد شود که در خارج از مرزها نیز از آن الگوبرداری شده است؛ بهعنوان نمونه سازمان فائو، طرح جهاد سازندگی را بهعنوان نمونه موفق مثال زده است. طرح بسیج مردمی نیز در عراق، سوریه و یمن بسیار مثبت قلمداد شده است؛ از اینرو میتوان گفت انقلاب اسلامی ما توان ایجاد الگوهای جدیدی از رشد و پیشرفت اجتماعی را دارد که همین الگوسازیها میتواند رمز ماندگاری و پایداری آن باشد. بدیهی است که مردم بهعنوان پشتوانه انقلاب نیز همواره در کنار آن و البته عنصر استواری این الگوها هستند. در مجموع تا الگوها و الگوسازیها باشد، ماندگاری انقلاب نیز هست.