• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 23 خرداد 1401
کد مطلب : 163117
+
-

تشریح مشکلات محله امامزاده حسنع به روایت عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه پارلمان شهری

محله‌ای با سرانه صفر فرهنگی

 امامزاده حسن(ع) محله‌ای قدیمی، پرتراکم و مهاجرپذیر در منطقه 17تهران است. به گزارش همشهری، این محله به‌واسطه وجود 4امامزاده و زیست مردان بزرگ، مجاهدان و مبارزان قبل از انقلاب و سرداران شهید و شهدای زنده، نگین مناطق جنوب غرب تهران محسوب می‌شود؛ محله‌ای در پایتخت که سرانه‌های زیست شهری آن کمتر از یک شهرستان است. کمبودی که در بازدید عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه دور از چشم نماند و ناصر امانی با ابراز تأسف گفت: «به جز 5مدرسه، هیچ مرکز فرهنگی در این محله وجود ندارد و ازاین‌رو سرانه فرهنگی محله صفر است.» به‌گفته او، سرای محله امامزاده حسن(ع) و سالن ورزشی تنها مراکزی هستند که در دوره چهارم مدیریت شهری ساخته شده‌اند، اما اخیراً به بخش خصوصی واگذار شده و اهالی از آنها بی‌بهره‌اند.
به گزارش همشهری، بازدید از محله‌ها و مناطق باهدف شناسایی مشکلات و اطلاع از مطالبات مردم انجام می‌شود. عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه هم با این رویکرد قدم به محله امامزاده حسن(ع) گذاشت و علاوه بر بررسی مشکلات به گپ و گفت با مردم پرداخت. ناصر امانی گفت که غلبه بافت تجاری در معابر اصلی، حضور گسترده و کنترل نشده دستفروشان و حضور و سکونت فوق‌العاده اتباع خارجی، 3خصیصه این محله است. آنطور که او عنوان کرده: «علاوه بر مغازه‌های متعدد در خیابان‌های اطراف امامزاده حسن(ع)، ساخت مجتمع‌های بلندمرتبه تجاری توسط اوقاف و شهرداری با مشارکت بخش خصوصی (برخی از آنها به‌دلیل اختلاف‌های حقوقی بهره‌برداری نشده‌اند) سبب افزایش ارزش معاملاتی واحدهای تجاری شده‌ است.» او به معضل دستفروشان هم اشاره و عنوان کرد: «حضور گسترده دستفروشان در معابر اصلی و تجاری محله به‌نحوی است که در ساعات عصر تا پایان شب امکان تردد عابران و خودروها وجود ندارد و این وضعیت پس از بهره‌برداری مجتمع تجاری که به تعهد خود برای ایجاد 400پارکینگ عمل‌نکرده، وخیم‌تر خواهد شد.»

محله در تصاحب اتباع
حضور مهاجران و اتباع بیگانه در محلات مرکزی و جنوبی و عمدتاً کم‌برخوردار به‌شدت افزایش‌یافته و بافت جمعیتی و حتی فرهنگی محله‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده و حواشی زیادی ایجاد کرده‌است. محله امامزاده حسن(ع) هم گرفتار این معضل است و به‌گفته ناصر امانی اجاره واحدهای کوچک با قیمت و اجاره‌بهای بالا توسط مهاجران به‌صورت غیرطبیعی قیمت اجاره‌ها را به‌شدت افزایش داده است.

مشکلات یک پروژه
باغ‌راه حضرت زهرا(س) باهدف افزایش خدمات رفاهی، فرهنگی، ورزشی و... احداث شده است، اما آنطور که عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه گفته سوله راه‌آهن در این پروژه به محل تجمع معتادان و کارتن‌خواب‌ها تبدیل شده و مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کرده است. او ادامه داد: «در مجاورت این پروژه 2سازه نیمه‌کاره رها شده که سارقان دیوارها را تخریب و میلگردها را سرقت کرده‌اند و حصارکشی هم این محل را به پناهگاه امن معتادان تبدیل کرده است.» به‌گفته امانی، وجود 11پلاک معارض در طرح تعریض خیابان‌های شمال این پروژه که سبب ترافیک و تصادف شده و 800تیر چراغ برق چوبی و بتنی که تردد خودروها در کوچه‌ها را غیرممکن کرده است، از دیگر مشکلات محله امامزاده حسن(ع) هستند.

حل مشکلات محله با هماهنگی دستگاه‌ها
عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران در پایان تأکید کرد: «در بازدید از محله امامزاده حسن(ع) و هماهنگی با شرکت فاضلاب و پلیس راهور جهت تکمیل سیستم فاضلاب (خیابان‌های احمدی و خردپی)، تسهیل در جمع‌آوری تیرهای برق، تعیین‌تکلیف سوله باقی‌مانده از راه‌آهن، ساماندهی دستفروشان، تملک و تخریب 11پلاک معارض در پروژه باغ‌راه، فعال‌شدن سرای محله و امکان استفاده از سالن ورزشی، مطالبات اصلی مردم بود که در حوزه مدیریت شهری قابل‌پیگیری هستند.» ناصر امانی با اشاره به ساماندهی اتباع بیگانه تأکید کرد: «اصلی‌ترین مطالبه شهروندان ساماندهی و کنترل و نظارت بر اتباع بیگانه است که به‌نظر در تهران مدیریت خوبی در این خصوص انجام نمی‌گیرد و باید رده‌های بالاتر نظام در رابطه ‌با آن تصمیم‌گیری کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید