• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 22 خرداد 1401
کد مطلب : 163043
+
-

مجازات بی‌واکسنی در راه است

فاطمه عباسی، روزنامه‌نگار

با اینکه دیگر ژل‌های ضدعفونی‌کننده و ماسک و الکل جای ثابتی برای خود در خانه‌ها پیدا کرده‌اند، اما این روزها خبرهای خوبی از فروکش کردن کرونا در کشور شنیده می‌شود. قرنطینه مدتی است برداشته شده و محدودیت‌ها کمرنگ شده است و همه این اتفاقات خوب به‌خاطر تأثیرات واکسن کروناست.
  احتمالا یادتان هست که همین چند ماه پیش وزارت بهداشت به کسانی که واکسن نزده بودند هشدار داد که این افراد نمی‌توانند با وسایل حمل‌ونقل عمومی سفر کنند و به‌زودی از خدمات اجتماعی هم محروم خواهند شد. حالا که چند ماهی از این هشدار گذشته و دوز سوم واکسن کرونا هم تزریق شده، وزارت بهداشت یک‌بار دیگر به شهروندانی که تاکنون واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند، اعلام کرده که این گروه از شهروندان از دریافت خدمات دولتی محروم خواهند شد. وزیر بهداشت هم در تازه‌ترین اظهارات خود گفته: برنامه ما این است که از مردم بخواهیم برای تزریق واکسن دوز سوم مراجعه کنند و به‌عنوان مثال افرادی که برای حج تمتع امسال اعزام می‌شوند، باید حتما 3دوز واکسن را تزریق کرده باشند. همچنین یکسری از خدماتی که دولت به افراد ارائه می‌دهد منوط بر این است که افراد 
3 دوز واکسن زده باشند و طبیعتا کسانی که 3 دوز واکسن خود را نزده باشند از این خدمات محروم می‌شوند.
  به جز آن ۱۴ میلیون نفری که کلا واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند، هستند عده‌ای که بعد از تزریق دوز اول، بی‌خیال تزریق واکسن در دوز دوم و سوم شده‌اند و بعضی هم هر دو دوز واکسن را زده‌اند اما برای دوز سوم مراجعه نکرده‌اند. این افراد هم مثل کسانی که پایشان به هیچ مرکز واکسیناسیونی باز نشده، از خدمات دولتی محروم خواهند شد و قطعا برای مسافرت کردن هم با مشکل مواجه می‌شوند. به جز این، سلامتی‌شان هم در خطر است و می‌توانند برای افراد دیگر هم تهدید محسوب شوند. به هر حال کرونا هنوز به‌طور کامل از بین نرفته و همه مردم همچنان باید صددرصد شیوه‌نامه‌های بهداشتی را جدی بگیرند. احتمالا به‌زودی کرونا هم از حالت پاندمی یعنی همه‌گیری به حالتی درمی‌آید که فقط افراد به صورت محدود مبتلا می‌شوند و بنابراین واکسیناسیون کرونا تا سال‌ها ادامه خواهد یافت، ولی در سال‌های آینده به‌صورت داوطلبی مانند واکسن آنفلوآنزا تزریق می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید