• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 22 خرداد 1401
کد مطلب : 163040
+
-

دویدنی مدام برای حفظ یک ثبات

شیدا اعتماد

وقتی کسی که نگهداری خانه را انجام می‌دهد بیمار می‌شود، خانه هم همراهش بیمار می‌شود. کافی است که 24ساعت از جایش بلند نشود و به خانه رسیدگی نکند، همه‌‌چیز تغییر می‌کند. حجم کاری که برای حفظ ثبات خانه انجام می‌شود برای خیلی‌ها قابل‌تجسم نیست. برای اینکه نمود بیرونی آن، فقط حفظ وضع موجود است.
یک خانه مرتب و آرام حاصل قدم‌های کسی است که در خانه از این طرف به آن طرف می‌رود و اشیا را جابه‌جا می‌کند. تخت‌ها را مرتب می‌کند. لباس‌های شسته را تا می‌کند و به کمد برمی‌گرداند. ظرف‌های کثیف را می‌شوید و تمیزها را جابه جا می‌کند. روی کابینت‌ها را دستمال می‌کشد. گردگیری می‌کند. خانه را جارو می‌کشد. کوسن‌های روی مبل‌ها را مرتب می‌کند. لیوان‌های سرگردان چای را از سراسر خانه جمع می‌کند. جوراب‌های گره خورده گمشده را از گوشه و کنار خانه پیدا می‌کند و می‌اندازد توی سبد رخت‌چرک‌ها. سبد را چک می‌کند که پر نشده باشد. حواسش هست که در روزهای گرم به گلدان‌های روی هره آشپزخانه 2بار آب بدهد؛ یک‌بار قبل از طلوع آفتاب و بار دوم عصر که هوا خنک شده. حواسش هست که چه چیزهایی در یخچال خانه هست و چه چیزهایی نیست. می‌داند که کی شیر و پنیر تمام می‌شود. می‌داند برنج را از کجا باید بخرد، نان سنگک را از کجا. می‌داند کدام مرغ‌فروشی محل مرغ‌های تازه‌تر و بهتری می‌آورد و کدام سوپرمارکت محل تخم‌مرغ‌ها را توی یخچال نگه می‌دارد.
همه اینهایی که نوشتم فقط بخش کوچکی از کارهایی است که برای نگهداری یک خانه انجام می‌شود. نگهداری خانه بخش بیرونی هم دارد. کسی هم هست که می‌دود و چرخی را می‌چرخاند که خانه‌اش را بتواند حفظ کند. نگه‌داشتن یک خانه و امن نگه‌داشتنش کار آسانی نیست مخصوصا در این روزهایی که سختی‌ها در کمین نشسته‌اند و خانه تنها حریم امن باقی مانده است.
در خانه و بیرون خانه هزاران کار کوچک و بزرگ انجام می‌شود که خانه، خانه بماند. این کارها را گاهی یک نفر و گاهی چند نفر با کمک هم انجام می‌دهند؛ گاهی زنی، گاهی مردی و گاهی زن و مردی با هم. گاهی کسی فقط عهده‌دار کارهای داخل خانه و دیگری عهده‌دار کارهای بیرون خانه می‌شود. گاهی هم نه. مهم نیست. هر خانواده قوانین خودش را دارد. آنچه مهم است این است که خانه، مهم‌ترین چیزی است که داریم. مهم‌ترین جزء زندگی ماست که بر کل زندگی اثر می‌گذارد و از آن اثر می‌گیرد. اگر جزئی از این چرخه حفظ ثبات نیستید احتمالا یکی از افرادی هستید که جمله قدیمی«حالا مگر یک خانه چقدر کار دارد؟» را به‌کار می‌برید و کافی است کسی که کار نگهداری خانه را انجام می‌دهد فقط یک روز بیمار شود تا بفهمید که یک خانه، چقدر کار دارد و وقتی کسی نباشد که ثباتش را حفظ کند چه سریع آشفته می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید