• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 21 خرداد 1401
کد مطلب : 162917
+
-

سامانه‌های شهرداری در وضعیت عادی

پس از حمله سایبری 12خرداد، تمامی ایرادات فنی سامانه‌های الکترونیکی شهرداری رفع شده تا از امروز پاسخگوی نیازهای شهروندی باشند

گزارش
سامانه‌های شهرداری در وضعیت عادی

 سامانه‌های هوشمند شهرداری دوباره بازسازی شده‌اند. در این مدت نه اطلاعاتی از بین رفته و نه خدمات‌رسانی متوقف شد. به‌گزارش همشهری، پس از اختلال وارد شده به سامانه‌های شهرداری تهران، سامانه‌های مختلف این ارگان احیا شده و در حال بازگشت به شرایط عادی هستند. در این گزارش نگاهی کردیم به 10اتفاق رخ داده در 10روز گذشته‌؛ از زمانی که به طرز کاملا مشهودی حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری مشخص شد تا امروز صبح که تمامی تست‌های فنی برای رفع ایراد با موفقیت پشت سر گذاشته شدند.

1- شروع اختلال پیش از روز‌های تعطیل
 پنجشنبه 12خرداد حوالی ظهر بود که بعضی از سامانه‌های شهرداری تهران مانند سایت شهرداری تهران و سامانه تهران من، دچار اختلال شدند.

2- روال کاری در بهشت زهرا ادامه یافت
روز جمعه 13خرداد شایع شده بود که مراحل کفن و دفن متوفیان در بهشت‌زهرا دچار مشکلاتی شده است. اما شواهد نشان می‌دهدسامانه پذیرش مثل همیشه فعال بود و مطابق روال روزهای تعطیل کار پذیرش انجام شد .در روز‌های بعد هم مشکلی در زمینه روال کاری سازمان بهشت زهرای تهران اعلام نشد.

3- برگزاری مراسم نیمه‌خرداد
 مراسم سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی شنبه 14خرداد در تهران برگزار شد. هماهنگی‌های موردنیاز این مراسم مانند حرکت قطار‌های مترو به بهشت‌زهرا، اعزام اتوبوس‌ها و جمع‌آوری پسماند طبق برنامه قبلی انجام گرفت.

4- بعضی کارت‌بلیت‌ها کار نمی‌کردند
یکشنبه 15خرداد در بعضی از ایستگاه‌های اتوبوس و مترو «گیت»‌ها از کار افتاده بوده و کارت‌‌بلیت‌ها خوانده نمی‌شد و در برخی ایستگاه‌ها، انجام شارژ کارت بلیت‌ها ممکن نبود. به همین خاطر قرار بر این شد که اگر دستگاه‌های یک ایستگاه قطع باشد، مسافران بتوانند به رایگان سوار اتوبوس و مترو‌ شوند. این اختلال در حد بعضی ایستگاه‌ها باقی ماند و بقیه گیت‌ها و دستگا‌ه‌های شارژ هم به‌تدریج تعمیر شدند.

5- محدود کردن سامانه‌ها
 نگرانی‌‌ها درباره ابعاد آسیب وارد شده به سامانه‌های سایبری شهرداری تهران تا نخستین روز کاری هفته بیشتر شد. شایعه‌ای در فضای مجازی مطرح شد که سابقه پرداخت‌ عوارض شهروندان در شهرداری آسیب دیده یا پاک شده است. همچنین شایعات دیگری منتشر شده بود که نقشه‌های شهرسازی یا پرونده‌های مربوط به مجوز‌های ساخت‌وساز از میان رفته است. اما دیروز مشخص شد که اطلاعاتی از دست نرفته است.

6- جلسه شورای شهر
موضوع اختلال در سامانه‌های شهرداری در جلسه سه‌شنبه 17خرداد شورای اسلامی شهر مطرح شد و رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: «با برنامه‌ریزی دقیقی که کرده بودند قصد داشتند سیستم‌های شهرداری و سیستم‌های دیگر در تهران را فشل کنند، اما باز هم به لطف الهی، قداست حضرت امام‌(ره) و پاکی خون شهدای ۱۵خرداد سبب شد تا آنها به خواسته‎شان دست پیدا نکنند.»

7- تلاش برای رفع اختلال
 سخنگوی شهرداری از بازگشت سامانه‌های ضروری شهر به مرور به حالت عادی خبر داد و گفت: «داده و اطلاعاتی از شهروندان در سامانه‌های شهرداری آسیب ندیده یا پاک نشده   و همه آنها موجود است.»

8-  دوربین‌ها روشن هستند
 روز چهارشنبه  در بازدید جمعی از خبرنگاران از مرکز کنترل ترافیک تهران، مسئولان مرکز نشان دادند که دوربین‌های ترافیکی روشن و مشغول کار هستند و می‌توان حرکت خودرو‌ها را پایش کرد.

9- بازدید شهردار از فاوا
 علیرضا زاکانی، شهردار تهران و مهدی چمران، رئیس شورای شهر پنجشنبه ۱۹ خرداد با حضور در ساختمان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) شهرداری تهران از بخش‌های مختلف این سازمان بازدید کردند و اعلام شد که در حمله سایبری انجام شده به اطلاعات مردم آسیبی وارد نشده است.

10-سامانه‌ها وصل شدند
 دیروز سازمان فاوای شهرداری تهران در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اختلال به‌وجود آمده در شبکه شهرداری برطرف شده است. سامانه‌های داخلی نیز پس از حصول اطمینان از امنیت کامل آنها به مرور در حال فعال‌سازی هستند. هم‌اکنون امکان دسترسی به سامانه‌های منابع انسانی، مکاتبات اداری، اطلاعات مکانی، جامع معاملات، ماده صد، بازدید / ممیزی، املاک مستغلات، فضای سبز و شهرسازی فراهم شده است.» با همه اینها البته ممکن است برخی از سامانه ها همچنان  با اختلال روبه‌رو باشند و طی روزهای آینده به وضعیت عادی بازگردند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید