• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 21 خرداد 1401
کد مطلب : 162902
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/kRyrX
+
-

کودتای نافرجام ترامپ

کمیته مجلس نمایندگان آمریکا پس از یک سال تحقیق درباره حمله به ساختمان کنگره، دونالد ترامپ را به تلاش برای کودتا متهم کرد

گزارش
کودتای نافرجام ترامپ

با گذشت 18 ماه از حادثه حمله هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا، دیروز جلسه استماع کنگره، ترامپ را رهبر و هماهنگ‌کننده و مقصر اصلی وقوع توطئه‌ای روشمند اعلام کرد که با هدف مخدوش کردن فرایند انتقال صلح‌آمیز قدرت و دموکراسی در آمریکا انجام گرفته است. این اولین جلسه از 6 جلسه رسیدگی به پرونده حمله به ساختمان کنگره آمریکا در سال 2021 است؛ جلسه‌ای که جمهوری‌خواهان با زیر سوال بردن مشروعیت هیات رسیدگی‌کننده، آن را زیر سوال برده و نمایش سیاسی خوانده‌اند. 
تمرکز اصلی اولین جلسه بر نقش ترامپ در ناآرامی‌های روز 6 ژانویه 2021 برابر با 17 دی 1399 بود؛ ناآرامی‌هایی که به تحریک مستقیم دونالد ترامپ و توسط هواداران افراطی او درگرفت و منجر به کشته شدن 4 غیرنظامی و  یک‌پلیس شد. 

ترامپ نقطه کانونی یک توطئه
به گزارش نیویورک تایمز، بنی تامپسون، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان و رئیس کمیته منتخب کنگره برای رسیدگی به رویداد حمله به ساختمان کنگره و لیز چنی، قائم‌مقام کمیته و نماینده جمهوری‌خواه ایالت وایومینگ در آغاز جلسه اول، حمله به ساختمان کنگره را طرحی دقیق و عمدی توصیف کردند که توسط دونالد ترامپ برای باقی ماندن در قدرت اجرا شده است؛ طرحی که اجرای آن در تاریخ آمریکا بی‌سابقه بوده  است. به گفته تامپسون روز 6 ژانویه 2021، نقطه اوج تلاش ترامپ برای کودتا بوده است. هردو این نمایندگان در جلسه اول اتهامات شدیدی علیه او  مطرح و اعلام کردند ترامپ آگاهانه و برای تهییج هوادارانش ادعاهایی را درباره تقلب در انتخابات طرح کرده بود؛ ادعاهایی که نزدیک‌ترین افراد به او از دروغین بودن آنها آگاهی داشتند. تامپسون گفت: ترامپ برای چسبیدن به قدرت از دستگاه‌های دولتی و دادگاه‌ها استفاده کرد و وقتی نتوانست کاری از پیش ببرد، با رضایت خاطر در کاخ سفید نشست و حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره را تماشا کرد. چنی در تایید سخنان تامپسون گفت که ترامپ باور داشت و مستقیما این موضوع را به زبان آورد که حامیانش کاری کرده‌اند که باید می‌کرده‌اند. به گفته چنی، او این سخنان را درحالی گفته که کارمندانش از او می‌خواستند جلوی حمله اوباش را بگیرد. چنی گفت: انگیزه آنهایی که به ساختمان کنگره حمله کردند، بدون شک ادعای دروغین ترامپ درباره تقلب در انتخابات بوده است. ترامپ این اوباش را احضار کرد و جرقه آغاز حمله را زد، با این هدف که رئیس‌جمهور آمریکا باقی بماند. چنی در سخنانی جنجالی، خطاب به هم‌حزبی‌هایش که هنوز از ترامپ حمایت می‌کنند، گفت: «روزی خواهد آمد که ترامپی وجود نخواهد داشت، اما این بی‌آبرویی برای شما باقی خواهد ماند.»

آنهایی که به دروغ ادعای ترامپ آگاه بودند
در این جلسه تصاویر ویدئویی از نزدیک‌ترین مشاوران و متحدان ترامپ پخش شد که اثبات کرد تیم دونالد ترامپ، اعضای کاخ سفید و احتمالا خود دونالد ترامپ به خوبی می‌دانستند که برنده انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 کسی نیست به جز جو بایدن. این تصاویر نشان دادند چطور ترامپ و وفاداران به او برای متحد ساختن هواداران و جلب حمایت آنها برای ماندن ترامپ در راس قدرت، یک حمله برنامه‌ریزی شده را به اجرا گذاشتند. از جمله تصاویر پخش شده در جلسه، تصویری از ویلیام بار دادستان کل سابق آمریکا بود که در آن اعتراف می‌کرد به ترامپ گفته است که سخنان او درباره تقلب در انتخابات «چرندیات» است. همچنین تصویری از ایوانکا ترامپ دختر و مشاور دونالد ترامپ در جلسه پخش شد که گفت: «سخنان آقای بار را تایید می‌کنم.» الکس کَنون، یکی از وکلای تیم ترامپ، هم شهادت داد که به مارک میدوز، رئیس کارکنان کاخ سفید، اطلاع داده که هیچ چیزی نیست که طبق آن بتوان گفت تقلب شده است. او گفت که ترامپ به خوبی از دروغین بودن ادعای تقلب آگاه بوده است. 

جزئیاتی ترسناک از یک درام انسانی
کارولین ادواردز، از نیروهای پلیس ساختمان کنگره آمریکا، که گفته می‌شود اولین مجروح حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره بوده، در جلسه اول استماع جزئیاتی ترسناک از اولین لحظات شکسته شدن خط نیروهای پلیس توسط مهاجمان را بازگو کرد. او گفت که هجوم مهاجمان باعث شد به همراه چند افسر پلیس که توان مهار فشار جمعیت را نداشتند، زیر حصارها و دست و پای مهاجمان آسیب ببینند. او گفت که در جریان این حمله سرش به لبه پله‌های بتنی اصابت کرده و بیهوش شده است. 
براساس گزارش کمیته تحقیق، به شهادت کارکنان کاخ سفید در همان لحظات دونالد ترامپ در کاخ سفید پشت میز خود نشسته و شاهد غارت ساختمان کنگره توسط اوباش بود و برسر دستیارانی که از او می‌خواستند اقدامی برای پایان دادن به خشونت کند فریاد می‌کشید: «شاید حق با حامیان من باشد.» 

تلاش سازمان‌یافته «پسران مغرور»
نیک کوئستد، مستندساز انگلیسی و یکی از شاهدان حاضر در جلسه استماع کمیته رسیدگی به رویداد حمله به ساختمان کنگره آمریکا، که در میان جمعیت حمله کننده و همراه با اعضای گروهی افراطی به نام «پسران مغرور» با دوربین خود وارد ساختمان کنگره شد شهادت داد که پیش از آغاز این حمله، رهبر این گروه  با سازمان افراطی دیگری به نام «قسم خورده‌ها» توطئه کرده بودند تا حمله‌ای به ساختمان کنگره ترتیب داده و به داخل ساختمان نفوذ کنند. کوئستد تصاویری از انریکه تاریو، رهبر گروه پسران مغرور به نمایش گذاشت که یک روز پیش از حمله به ساختمان کنگره با استوارت رودز، رهبر گروه قسم خورده‌ها ملاقات کرده بود. این مستندساز همچنین شهادت داد روز حمله، گروهی از صف معترضان جدا شدند تا وضعیت دفاعی پلیس را در اطراف ساختمان کنگره بررسی کنند.

مکث
پلیس کنگره، ناتوان از پیش‌بینی حمله
 گزارش‌های اطلاعاتی که چند روز پیش از حمله به ساختمان کنگره توسط پلیس کنگره آمریکا گرد‌آوری شده‌اند، احتمال وقوع چنین حمله‌ای را بسیار ضعیف ارزیابی کرده‌اند، درصورتی که دیگر گزارش‌های موجود در آن زمان نسبت به تجمع هزاران نفر از طرفداران ترامپ و ایجاد وضعیتی خطرناک هشدار داده‌ بودند. آسوشیتدپرس بر اساس اسناد به دست آمده گزارش داده که پلیس کنگره آمریکا خطر حمله به ساختمان کنگره را به شدت غیردقیق و نادرست ارزیابی کرده است. این نهاد طی 2 روز منتهی به حمله و در روز حمله، احتمال وقوع نافرمانی مدنی و دستگیری‌های ناشی از اعتراضات برنامه‌ریزی شده را بسیار غیرممکن ارزیابی کرده است. این پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه با دیگر ارزیابی‌های اطلاعاتی که اواخر سال 2020 و اوایل سال 2021 توسط پلیس کنگره تدوین شده‌اند در تناقض است. در این گزارش‌ها به وضوح نسبت به تجمع هزاران معترض از جمله اعضای گروه‌ افراطی پسران مغرور هشدار داده شده اما به احتمال حمله نه. حتی اف بی آی هم روز قبل از حمله در گزارشی حتی نسبت به احتمال «وقوع جنگ» در کنگره آمریکا هشدار داده بود؛ گزارشی که مقامات پلیس کنگره از وجود آن ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید