• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 19 خرداد 1401
کد مطلب : 162758
+
-

صف‌کشی مدعیان برای جام تختی

کشتی‌گیران برتر رشته آزاد از امروز در تنکابن روی تشک می‌روند. در این مسابقات فقط طلایی‌های جهان و آسیا مجوز غیبت دارند و بقیه مدعیان باید روی تشک حاضر شوند

صف‌کشی مدعیان برای جام تختی

مسابقات کشتی جام جهان‌پهلوان تختی در رشته آزاد از امروز در شهر تنکابن آغاز خواهد شد. به‌جز طلایی‌های قهرمانی آسیا در سال2022و طلایی‌های جهانی نروژ تمام کشتی‌گیران برای اینکه شانس پوشیدن دوبنده تیم ملی را داشته باشند باید در تنکابن روی تشک بروند. سرلک، امیرمحمد یزدانی و محمد نخودی در جهانی نروژ به مدال نقره جهان رسیدند ولی طبق چرخه انتخابی تیم ملی باید کارشان را از مسابقات جام تختی آغاز کنند.

  وزنی که مدعی ندارد!
در وزن اول بعد از مدال نقره جهان که حسن رحیمی در سال2015به دست آورد نماینده‌های ایران طی این سال‌ها هیچ‌گاه نتوانستند مدال جهانی کسب کنند تا اینکه علیرضا سرلک در نخستین تجربه مسابقات جهانی‌اش در نروژ2021به مدال نقره رسید. طبق چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد تمام مدعیان این وزن با توجه به اینکه نه قهرمان آسیا شده‌اند و نه مدال طلای جهان را کسب کرده‌اند باید در تنکابن کشتی بگیرند. با توجه به شرایط این وزن و بیرون نماندن هیچ‌یک از مدعیان، می‌توان نفر اول این جام را صاحب دوبنده تیم ملی در جهانی صربستان دانست. رضا مومنی در مسابقات قهرمانی کشور صاحب مدال طلا شد ولی از مسابقات قهرمانی آسیا دست خالی بازگشت. علیرضا سرلک دارنده مدال نقره جهان، جدی‌ترین رقیب او در این وزن محسوب می‌شود.

  رقابت یخکشی و حضرتقلی
در وزن غیرالمپیکی 61کیلوگرم همانند وزن اول تمام مدعیان پوشیدن دوبنده تیم ملی باید روی تشک بروند. رحمان عموزاد ملی‌پوش ایران در جهانی نروژ بود که با تغییر وزن به وزنی بالاتر صعود کرد. داریوش حضرتقلی‌زاده دارنده مدال نقره آسیا و محمدباقر یخکشی مدعیان اصلی این وزن محسوب می‌شوند. رضا اطری کشتی‌گیر المپیکی ایران در وزن 57کیلوگرم که کارش را از مسابقات قهرمانی کشور آغاز کرده بود هم با تغییر وزن به 61کیلوگرم آمده و او هم می‌تواند جزو مدعیان باشد.

  همه، جز رحمان
در وزن المپیکی 65کیلوگرم، مرتضی قیاسی نماینده ایران در المپیک توکیو بود که دستاوردی نداشت. رحمان عموزاد با کسب مدال طلای قهرمانی کشور و تکرار طلایش در قهرمانی آسیا از حضور در جام تختی معاف است و به‌نظر قیاسی مدعی اصلی این وزن محسوب می‌شود. البته حاجی‌پور و کیان محمودجانلو هم می‌توانند شگفتی‌سازان این وزن باشند.

  یزدانی، مدعی جدید 70کیلوگرم
وزن 70کیلوگرم ازجمله اوزانی است که مدعیان آن هیچ‌گاه نتوانستند دوبنده تیم ملی را برای 2سال پشت سر هم به‌دست بیاورند. آخرین مدال جهانی این وزن توسط یونس امامی به‌دست آمد که حالا به وزن بالاتر صعود کرده است. تمام مدعیان در 70کیلوگرم به‌دلیل عدم‌نتیجه‌گیری در جهانی و قهرمانی آسیا باید در تنکابن کشتی بگیرند. امیرمحمد یزدانی دارنده مدال نقره جهان در وزن 65کیلوگرم، مدعی اصلی این وزن محسوب می‌شود.

  فیروزپور، شانس اصلی
در وزن المپیکی 74کیلوگرم تمام مدعیان جز یونس امامی باید در تنکابن کشتی بگیرند. امامی در قهرمانی کشور توانست تمام مدعیان را شکست دهد و با کسب طلا در قهرمانی آسیا از حضور در جام تختی معاف شد. در این وزن 10کشتی‌گیر با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت و مصطفی فیروزپور شانس بیشتری نسبت به سایر کشتی‌گیران دارد.

  نخودی به‌دنبال دوبنده تیم ملی
تنها غایب وزن غیرالمپیکی 79کیلوگرم علی سوادکوهی است. او به‌دلیل کسب مدال طلا در قهرمانی آسیا از حضور در این رقابت‌ها معاف است. محمد نخودی دارنده مدال نقره جهان و بهمن تیموری کشتی‌گیر کرمانشاهی شانس بیشتری نسبت به سایر رقبا برای کسب عنوان قهرمانی این وزن  دارند.

  حسن یزدانی، غایب بزرگ
حسن یزدانی ستاره این روزهای کشتی دنیا که چند روز پیش تمام رقبایش را در جام تورلیخانوف شکست داد، غایب اصلی وزن 86کیلوگرم است. یزدانی طبق چرخه انتخابی تیم ملی به‌خاطر کسب طلای جهان از حضور در جام تختی معاف است. علیرضا کریمی دارنده 3مدال جهان و عزت‌الله اکبری دارنده نقره جهان جزو مدعیان اصلی این وزن در جام تختی محسوب می‌شوند.

  دو طلایی غایب
در وزن 92کیلوگرم کامران قاسمپور به‌دلیل طلای جهان و امیرحسین فیروزپور به‌دلیل کسب مدال طلای آسیا غایب هستند. احمد بذری و ارشک محبی مدعی کسب عنوان قهرمانی این وزن محسوب می‌شوند. در 92کیلوگرم 9کشتی‌گیر از ایران حضور دارند.

  غیبت پسر عسگری
محمدحسین محمدیان نماینده ایران در المپیک توکیو بود که در عین ناباوری دست خالی به کشور بازگشت. او اما با قهرمانی در مسابقات کشوری راهی مسابقات قهرمانی آسیا شد و با کسب مدال طلا از حضور در جام تختی معاف شد. گلیج دارنده مدال برنز جهان و علی آذرپیرا قهرمان امیدهای جهان ازجمله مدعیان اصلی این وزن محسوب می‌شوند.

  جنگ سرد در نبود مدعیان اصلی
دسته فوق‌سنگین 2غایب خواهد داشت. یدالله محبی دارنده مدال طلای آسیا و امیرحسین زارع دارنده مدال برنز المپیک و طلای جهانی نروژ غایبان بزرگ این وزن هستند. در غیاب آنها مهدی هاشمی و امیررضا معصومی بیشترین شانس را برای کسب مدال طلای این وزن دارند.

  تکلیف غایبان چه می‌شود؟
کشتی‌گیرانی که طبق چرخه انتخابی تیم ملی از حضور در رقابت‌ها معاف هستند پس از مشخص شدن نفرات برتر جام تختی یا به تورنمنت برون‌مرزی اعزام می‌شوند یا در رقابتی رودررو در ایران با هم کشتی خواهند گرفت. طبق اعلام فدراسیون کشتی هیچ کشتی‌گیری بدون مسابقه انتخابی صاحب دوبنده تیم ملی در جهانی صربستان نخواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید