• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 19 خرداد 1401
کد مطلب : 162757
+
-

بازار خراب شد

چرا رئال مادرید برای یک هافبک دفاعی نزدیک به 120میلیون یورو پرداخت می‌کند؟

بازار خراب شد

رئال‌مادرید پس از قهرمانی در لالیگا و لیگ قهرمانان و شکست در جذب امباپه از پاری‌سن‌ژرمن، با حالتی عصبی وارد بازار نقل‌وانتقالات شد. توافق با رودیگر از چلسی از مدت‌ها پیش حاصل شده بود اما خرید شوامنی برنامه این فصل باشگاه نبود. مادرید هافبک تیم ملی فرانسه و موناکو را برای فصل آینده زیرنظر داشت تا او را به‌تدریج جانشین کاسمیرو کند اما بدقولی امباپه و نیامدنش باعث حضور احساسی رئال در بازار شد چیزی شبیه بارسلونا که پس از شوکه شدن از جدایی نیمار با پول به‌دست آمده از رقم 222میلیون یورویی فسخ قراردادش پا به بازار نقل‌وانتقالات گذاشت و خریدهای بدی کرد که یکی از آنها جذب کوتینیو بود که تقریبا 150میلیون یورو با آپشن‌هایش خرج روی دست باشگاه گذاشت. آنها دمبله را هم بیش از 120میلیون یورو خریدند و بعدها 120میلیون به اتلتیکو برای فعال‌سازی بند فسخ قرارداد گریزمان پرداخت کردند. رئال‌مادرید به گواهی لالیگا 450میلیون یورو می‌تواند برای خرید بازیکن هزینه کند. وقتی امباپه حاضر نشد با پاداشی کلان و دستمزدی بالا بیاید، فلورنتینو پرس تصمیم گرفت بخش‌هایی از پس‌انداز را صرف خرید هافبکی کند که قرار نبود این فصل بیاید.

  از جهات دیگری هم این معامله قابل‌بررسی و توجیه است. پرس که یک‌بار در سال2017 در خرید امباپه از موناکو ناکام ماند و در لحظه آخر از آنها رودست خورد تا این بازیکن با قیمتی بسیار بالاتر به پاری‌سن‌ژرمن واگذار شود، این‌بار نمی‌خواست دومین شکستش را در معامله با این باشگاه تجربه کند. به‌ویژه اینکه پای ناصر الخلیفی و پاری‌سن‌ژرمن هم در میان بود و باشگاه فرانسوی به توصیه امباپه تا آخرین لحظه برای جذب شوامنی تلاش کرد و قیمت را بالا برد. رئیس باشگاه مادریدی می‌خواست با چانه‌زنی قیمت شوامنی را تا 60میلیون پایین بیاورد اما حضور الخلیفی در معامله باعث شد 20میلیون بیش از رقم اولیه 80میلیون یورویی برای این بازیکن بپردازد. توافق بین 2‌باشگاه 80میلیون است که با آپشن‌های این قرارداد 5ساله می‌تواند به 100‌میلیون هم برسد که این برای یک‌هافبک دفاعی رقم بالایی است.
  پیش‌تر مورینیو از گواردیولا انتقاد می‌کرد که چرا پول‌های کلانی صرف خرید مدافعان کناری و میانی و دروازه‌بان می‌کند و قیمت آنها را در بازار بالا می‌برد. سرمربی پرتغالی معتقد بود که پول زیاد فقط باید صرف بازیکنان گلزنی باشد که می‌توانند تفاوت‌ها را در زمین مسابقه رقم بزنند. ولخرجی گواردیولا و اماراتی‌ها برای خرید بازیکنان عقب زمین، قیمت آنها را بالا برد و برای نخستین بار مدافعان و دروازه‌بان‌هایی با قیمت بالای 70 و 80میلیون یورو جابه‌جا شدند. حالا رئال در حال بالا بردن قیمت هافبک‌های تدافعی است. چیزی که تماشاگران در 2‌بازی اخیر تیم ملی فرانسه از شوامنی دیدند، منطق این معامله را زیر سؤال برد. شوامنی نه کریستیانو رونالدو بود و نه نیمار یا امباپه که برای خریدش چنین پولی صرف شود.
  خبرنگاران نزدیک به باشگاه اسپانیایی در توجیه این ریخت‌وپاش می‌گویند در 10‌سال اخیر از لحاظ هزینه خرید بازیکن و پرداخت حقوق، باشگاه رئال مادرید کمتر از 25باشگاه دیگر اروپایی خرج کرده است. بارسلونا حتی نمی‌تواند قرارداد یک ‌بازیکن رایگان را ثبت کند چون تراز مالی آنها به مشکل خورده اما رئال طبق اعتراف رئیس لالیگا 450میلیون برای خرید بازیکن می‌تواند هزینه کند.
  رادیو مونته‌کارلو گزارش داد که شوامنی با یک‌آنالیزور فوتبال قرارداد دارد که این آنالیزور وظیفه دارد در پایان هر بازی گزارش عملکرد شوامنی را به او بدهد و نقاط ضعف و قوتش را بررسی کند. شوامنی با وسواس خاصی این گزارش‌ها را دنبال و به توصیه‌های آنالیزور عمل می‌کند.
  برخی منابع اسپانیایی مدعی شدند که انتقال این بازیکن با پاداش‌ها و مالیات‌های تعیین شده توسط مقامات مالیاتی اسپانیا می‌تواند به 117میلیون یورو برسد. Rmc درباره جزئیات قرارداد ادعا کرد ۸۰‌میلیون ثابت، ۲۰‌میلیون متغیر و ۱۹‌درصد مالیات (حدود 17‌میلیون یورو) که قیمت او را به 117میلیون یورو می‌رساند. روزنامه آاس دلیل گرانی خرید تازه رئال را اینچنین توضیح داد: «دلیل گرانی شوامنی اصرار پاری‌سن‌ژرمن برای انجام این معامله به درخواست امباپه است، اما این بازیکن همیشه رئال‌مادرید را ترجیح داده است. این باشگاه با موناکو به توافق رسید که ترجیح داد بازیکن را به خارج منتقل کند تا تیم رقیب خود را در لیگ تقویت نکند.»

خداحافظی‌ها
ماریانو احتمالا باشگاه را ترک می‌کند و یوویچ قرض داده می‌شود. رینیر که 2‌فصل در دورتموند بود و پیشرفت نکرد به تیمی دیگر فرستاده می‌شود. کوبوی ژاپنی اگر پاسپورت اروپایی‌اش درست نشود، امکان بازگشت به رئال را ندارد و باید باز هم قرضی در تیمی دیگر بازی کند. برای مارسلو در هفته آینده مراسم خداحافظی گرفته می‌شود. این در حالی است که ایسکو و گرت بیل بدون خداحافظی رفتند. مذاکره برای تمدید قرارداد کریم بنزما، وینیسیوس، آسنسیو و کروس هم به‌زودی آغاز می‌شود. این همه برنامه نقل‌وانتقالاتی رئال مادرید است. بعید است بازیکنی برای خط حمله جذب شود و شاید بورخا مایورال از سفرها و انتقال‌های قرضی‌اش برگردد. رئال برنامه‌ای برای خرید گنبری ندارد مگر آنکه موقعیت خاصی پیش بیاید و تخفیف خوبی بگیرد. با آمدن شوامنی هم‌اکنون آنچلوتی هافبک‌های زیادی دارد. شوامنی و کاسمیرو برای هافبک دفاعی و کروس، مودریچ، والورده، کاماوینگا و سبایوس برای سایر پست‌ها در خط هافبک. ایسکو از این جمع جدا شده اما سبایوس هم با قطعی شدن خرید هافبک فرانسوی خواهان جدایی است. او می‌خواهد برای بیشتر بازی کردن به رئال بتیس برود.

ژسوس منتفی

گابریل ژسوس هم از منچسترسیتی جدا می‌شود اما در همان انگلیس به بازی ادامه می‌دهد. رئال او را می‌خواهد اما پاسپورت غیراروپایی‌اش دردسرساز است و طبق قانون ظرفیت بازیکنان غیراروپایی تیم تکمیل است. وینیسیوس برای پاسپورت اسپانیایی اقدام کرده اما یک‌سال از اقدامش نمی‌گذرد و هم‌اکنون 300هزار نفر در صف پاسپورت هستند که خیلی از آنها از 6سال پیش درخواست داده‌اند.

تمدید مودریچ

لوکا مودریچ هم قراردادش را به‌مدت یک‌‌فصل دیگر تمدید کرد. او برای تمدید تنها 3 دقیقه با باشگاه مذاکره کرد. او در سال2012 به باشگاه تاتنهام گفته بود اگر با پیوستنش به رئال مخالفت کنند، فوتبال را کنار می‌گذارد. مودریچ در سال2012 با 35میلیون یورو از تاتنهام به رئال آمد و یازدهمین فصلش در رئال را خواهد داشت. لوکیتا 436‌بازی و 32883‌دقیقه در رئال داشته و 31‌گل و 73‌پاس‌گل داشته است. لوکیتا بیستمین بازیکن تاریخ رئال از نظر تعداد بازی است که با 2‌بازی دیگر از رونالدو عبور می‌کند. مودریچ 5‌لیگ قهرمانان، 3‌لالیگا، یک‌کوپا، 4‌سوپرجام اسپانیا، 3‌سوپرجام اروپا و 4‌جام جهانی باشگاه‌ها در رئال برده است.

ترکیب جوان‌تر
حالا رئال مادرید بیش از 11بازیکن جوان در ترکیب خود دارد. لونین ‌ساله درون دروازه حضور دارد. میلیتائو 24، وایخو 25و میگل گوتیرس 20سال در خط دفاعی، والورده 23، کاماوینگا 19، سبایوس 25و شوامنی با 22‌سال سن در خط هافبک و براهیم دیاس 22، کوبو 21‌سال، وینیسیوس 21، رودریگو با 21 و یوویچ با 24‌سال سن در خط حمله. به اینها اضافه کنید بازیکنانی مثل آریباس و دیگران را که احتمالا در این فصل از تیم کاستیا به تیم اصلی اضافه خواهند شد.

مقایسه با کاسمیرو
شوامنی پاس‌های هجومی بیشتری می‌دهد، پاس‌های رو به عقب کمتری نسبت به کاسمیرو ثبت می‌کند، کمتر از بازیکن برزیلی در زمین خودی توپ لو می‌دهد و پاس‌های بیشتری در یک سوم دفاعی حریف می‌دهد. کاسمیرو البته از نظر پاس‌های بلند و پاس‌های صحیح آمار بهتری دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید