• یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 4 ذی القعده 1445
  • 2024 May 12
چهار شنبه 18 خرداد 1401
کد مطلب : 162686
+
-

شفافیت ایران؛ سیاسی‎کاری آژانس

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: آژانس به گزارش‎های اطلاعاتی دشمنان ایران و در رأس آنها، رژیم صهیونیستی استناد می‎کند

هسته‌ای
شفافیت ایران؛ سیاسی‎کاری آژانس

آمریکا و 3کشور اروپایی عضو برجام قصد دارند در نشست امروز ‌شورای‎حکام آژانس بین‎المللی انرژی‎اتمی‌ قطعنامه‌ای ضدایرانی را به‎ تصویب برسانند؛ قطعنامه‎ای که از حدود یک هفته پیش زمینه‎سازی‎های لازم برای آن با همکاری مدیرکل آژانس، رژیم صهیونیستی و طرف‎های غربی عضو برجام انجام شده است. با وجود این اما مقام‌های کشورمان اعلام کرده‎اند به چنین اقدامی پاسخ «متناسب»، «فوری» و «مؤثر» خواهند داد.
به‎گزارش همشهری، اگرچه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‎المللی انرژی‎ اتمی در نشست‎خبری اخیر خود کوشید با فرافکنی، از پاسخگویی درباره دلایل سفر خود به سرزمین‎های اشغالی و هماهنگی با مقام‎های رژیم صهیونیستی فرار کند، اما کارشناسان معتقدند طراحی قطعنامه ضدایرانی برای تصویب در شورای‎ حکام با هدف تحت‎ فشار قرار دادن جمهوری ‎اسلامی ایران در جریان مذاکرات هسته‎ای انجام شده‎ است.
گزارش جهت‎دار آژانس از فعالیت‎های صلح‎آمیز هسته‎ای کشورمان درحالی‎است که جمهوری‎اسلامی به‎عنوان یکی از اعضای اولیه امضا‌کننده پیمان عدم‌اشاعه سلاح‌های هسته‌ای موسوم به NPT، در سال‎های اخیر همکاری‎های فنی قابل‎توجهی در چارچوب پادمان‎های آژانس، با بازرسان و کارشناسان این نهاد بین‎المللی داشته‎است. در ماه‎های اخیر نیز 3دور نشست سازنده میان مقام‎های آژانس و جمهوری‎اسلامی برگزار شد و به‎اذعان مسئولان کشورمان، ایران یک‎بار نیز به‎صورت مکتوب پاسخ‌های خود را به آژانس ارائه کرده‎است. با وجود این، اما گزارش غیرسازنده آژانس که ردپای صهیونیست‎ها در آن به‎وضوح قابل مشاهده‎است، می‎تواند فعالیت‎های دیپلماتیک در جریان برای احیای توافق هسته‎ای سال2015را با خطرهای جدی مواجه کند و همکاری‎های مستمر جمهوری‎اسلامی ایران با آژانس را نیز تحت‎تأثیر قرار دهد.

مخالفت چین و روسیه با قطعنامه ضدایرانی
در این میان اما تحرکات ضدایرانی طرف‎های غربی در آژانس با واکنش انتقادی چین و روسیه مواجه شد و آنان تأکید کردند که با چنین رویکردی همراهی نخواهند کرد؛ برهمین اساس هم بود که سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست‎خبری اخیر خود، ضمن اعلام مخالفت کشورش با طرح قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، از آمریکا خواست در اسرع‎وقت برای احیای توافق هسته‎ای سال2015 تصمیم‎های سیاسی اتخاذ کند و به نگرانی‌های مشروع ایران پاسخ دهد. ژائو لیجیان با تأکید بر اینکه چین با تحت‌فشار قرار دادن ایران مخالف است، گفت که «گفت‌وگوها درباره ازسرگیری پایبندی به برجام در مقطعی حیاتی قرار دارد و حرکات تقابلی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی ‎اتمی تنها همکاری بین ایران و آژانس را تضعیف و روند مذاکرات را مختل می‌کند.»
ازسوی دیگر نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین نیز در روزهای اخیر بارها در صفحه شخصی خود در توییتر تأکید کرده‎ که کشورش با «قطعنامه غیرسازنده غربی‌ها درباره ایران» مخالف است و در این زمینه با غربی‎ها همراهی نخواهد کرد.‌ میخائیل اولیانوف همچنین در گفت‎وگو با رسانه‎های روسی عنوان کرده‎است که قصد شرکت‌کنندگان غربی در مذاکرات وین (آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان) برای تصویب قطعنامه درباره ایران در نشست کنونی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سازنده نیست؛ «روسیه با قطعنامه‎ای غیرسازنده درباره ایران، درصورت تصویب آن در نشست کنونی شورای حکام آژانس، همراهی نخواهد کرد.»

اتهام‎های مغرضانه
در چنین شرایطی مقام‎های کشورمان در روزهای اخیر اعلام کرده‎اند به اقدام‎های ضدایرانی آژانس که با تحریک رژیم صهیونیستی انجام می‎شود، «‌متناسب با اقدامی که اتفاق بیفتد» پاسخ‎های مناسب خواهند داد و اجازه نمی‎دهند تحریکات بیرونی که به تنظیم گزارش‎های شتاب‎زده ازسوی آژانس انجامیده، جمهوری‎اسلامی را تحت‎فشار قرار دهد. برهمین اساس هم بود که سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان با «غیردقیق» دانستن گزارش اخیر آژانس از فعالیت‎های صلح‎آمیز هسته‎ای کشورمان، ردپای رژیم صهیونیستی را درچنین اقدام غیرسازنده‎ای مشهود دانست و تأکید کرد که «بانیان این قطعنامه باید بدانند هرقدر هم این قطعنامه را شکلی معرفی کنند، ازنظر ما مردود است و از اعضای شورای حکام هم خواستیم مراقب نیات رژیم صهیونیستی و بانیان این قطعنامه باشند و به قطعنامه رأی منفی بدهند تا این پنجره‌ای که جمهوری اسلامی ایران برای دیپلماسی ایجاد کرده‎است در مسیر خود باز بماند.»  از سوی دیگر رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز دیروز در گفت‌و‎گو با شبکه خبری «الجزیره» تأکید کرد که دسترسی آژانس بین‎المللی انرژی اتمی به تصاویر ضبط شده دوربین‌ها، وابسته به سرنوشت برجام است؛ موضوعی که نشان می‎دهد تحرکات ضدایرانی اخیر در آژانس تأثیری در راهبردهای تهران در این حوزه ندارد. محمد اسلامی همچنین با بیان اینکه پاسخ‌های کشورمان به سؤالات آژانس دقیق بوده‎است، از نبود اراده جدی در مدیرکل آژانس بین‎المللی انرژی‎اتمی برای «قانع‎کننده» توصیف کردن پاسخ‌های ایران انتقاد و تأکید کرد که آژانس به گزارش‎های اطلاعاتی دشمنان ایران و در رأس آنها، رژیم صهیونیستی استناد می‎کند. وی همچنین با بیان اینکه قطعنامه‌ای که برخی در شورای‎حکام برای رسیدن به آن تلاش می‎کنند، اوضاع جدیدی به‎وجود نخواهد آورد، از مسئولان آژانس خواست نفوذ سیاسی در داخل این نهاد را متوقف کند و به قوانین پایبند باشد؛ «آژانس بین‎المللی انرژی‎اتمی از هدف قرار دادن سایت‎های ما انتقاد نکرد و این یک پرسش بزرگ است.» اسلامی فضاسازی‎ها درباره تلاش جمهوری‎اسلامی برای دستیابی به سلاح هسته‎ای را نیز «اتهام‎هایی مغرضانه» دانست که در راهبردهای ایران جایی ندارد؛ «سهم ما از انرژی جهانی تنها 3درصد است و ۲۵درصد فعالیت بازرسان آژانس در خاک ما انجام می‎شود.» ‌رئیس سازمان انرژی‎اتمی کشورمان همچنین با بیان اینکه انجام غنی‎سازی اورانیوم ۹۰درصد در ایران منوط به تصمیم‎های مسئولان مربوطه است، گفت که تصمیم‎گیری درباره میزان غنی‎سازی اورانیوم تنها برای تحریک کردن اتخاذ نمی‎شود؛ «ما بدون‎توجه به نتیجه توافق، به فعالیت‎های مسالمت‎آمیز هسته‎ای خود ادامه می‎دهیم. ما آماده پایبندی به توافق هسته‎ای هستیم؛ به شرط اینکه طرف‎های دیگر هم به تمام بندهای توافق پایبند باشند.»

استناد آژانس به اطلاعات جعلی
در چنین شرایطی ‌سخنگوی سازمان انرژی‎اتمی کشورمان نیز در یادداشتی که در اختیار رسانه‎ها قرار گرفت، به گزارش اخیر آژانس واکنش نشان داد و تأکید کرد این نهاد بین‎المللی به استناد اطلاعات غیرمعتبر و جعلی رژیم صهیونیستی برخی موضوع‎ها را در دستور پیگیری قرار داده‎ است. در یادداشت بهروز کمالوندی آمده‎است: «به‌طور کلی استنادهای مدیرکل آژانس درباره 3مکانی که در گزارش پادمانی خود به آن اشاره شده‎ است، مشترکاتی دارد: نخست آنکه در مواردی ایران را به عدم‌ارائه گزارش، جلوگیری از دسترسی به برخی مکان‌ها و در مواردی به سکوت متهم کرده‎است؛ درحالی‎که ایران به‎طور داوطلبانه به آژانس اجازه داد از این مکان‌ها بازدید و نمونه‌برداری کند. دوم اینکه آژانس بر تصاویر ماهواره‌ای نامعتبر تأکید می‌کند که با وضعیت فعلی مکان‌های یادشده مغایرت دارد. سوم آنکه با وجود اینکه مقدمات گزارش‌های وی با افعال تردیدآمیز قرین است، اما در نتیجه‌گیری‌های تحلیلی- و نه عینی- مدیرکل آژانس با لحن متقن‌تری حکم بر «عدم‌ رفع تردید» می‌دهد.»
در ادامه این یادداشت تأکید شده‎است: «با وجود سابقه تعامل مثبت جمهوری اسلامی ایران با آژانس و تأکید تمامی گزارش‌های18گانه این نهاد مبنی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، متأسفانه مجددا برخی درحال سوق‌دادن پرونده ایران از فاز فنی- حقوقی به فاز سیاسی- امنیتی هستند. بدون شک درخواست‌های فراتر از تعهدات مندرج در موافقتنامه پادمان جامع و پروتکل الحاقی به همکاری‌های دوجانبه ایران با آژانس لطمه خواهد زد. ایران هیچ‌گاه تسلیم چنین فشارهایی نخواهد شد و از کشورهای دیگر نیز می‌خواهد در جهت استقلال عمل و تقویت آژانس به‌منظور نیل به اهداف منع‌گسترش سلاح‌های هسته‌ای به‌صورتی غیرتبعیض‌آمیز، تلاش کنند.» ‌‌

مکث
آژانس نقش مستقل ندارد

دبیر ستاد حقوق‎بشر جمهوری اسلامی ایران گفت‌: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‎المللی انرژی ‎اتمی تمایلات شدید سیاسی دارد و نمی‌توان آن را نفی کرد. گزارش‎های تمامی مدیران کل آژانس تحت‌تأثیر فشارهای سیاسی بوده، اما بخشی از مواضع آژانس به‎خاطر رویکردهای سیاسی مدیران کل آژانس است.
کاظم غریب‎آبادی با بیان اینکه آژانس ادعا کرده بود اسنادی دارد که نشان می‎دهد فعالیت مرتبط با مواد هسته‌ای در برخی اماکن انجام شده و از ایران خواست با آژانس همکاری و موضوع را روشن کند، افزود: جمهوری اسلامی با حسن‎نیت و بر مبنای شفافیت، با آژانس همکاری کرد. به‎دنبال نمونه‌برداری‌هایی که انجام شد، مقادیر ناچیزی ذرات هسته‎ای در یکی، دو مکان نشان داده شد و متعاقبا ایران توضیح‎های لازم و کافی را نیز به آژانس ارائه کرد.
وی ادامه ‎داد: اینکه آژانس این موضوع را برجسته کرده و در دستور کار خود قرار داده، به‎دلیل فشارهای سیاسی ازسوی آمریکا، برخی کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی است. ‌غریب‎آبادی درباره اینکه آژانس توضیح‎های ایران را نمی‎پذیرد نیز عنوان کرد: آژانس نقش مستقل ندارد. اگر فشار سیاسی به این نهاد وارد نمی‌شد، امکان حل‎وفصل موضوع میان ایران و آژانس بسیار بالا بود؛ چون توضیحات ما از نظر فنی و علمی در مورد این مکان‌ها معتبر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید