• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 26 آبان 1401
کد مطلب : 177343
+
-

آژانس همچنان در مسیر سیاسی‌کاری

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی ‌اتمی در نشست دیروز شورای‌ حکام بار دیگر ادعاهای خود درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تکرار و «نگرانی جدی خود را از اینکه هیچ پیشرفتی در شفاف‌سازی و حل‌وفصل مسائل پادمانی باقیمانده صورت نگرفته» اعلام کرد؛ موضوعی که نشان می‌دهد این نهاد بین‌المللی همچنان در مسیر سیاسی‌کاری گام برمی‌دارد.
به ‌گزارش همشهری، رافائل گروسی در گزارشی که طی نشست دیروز به اعضای شورای ‌حکام آژانس ارائه کرد، ضمن اشاره به اینکه «ایران از 23فوریه2021 تعهدهای مرتبط با برنامه هسته‌ای خود را در چارچوب برجام، از جمله تعهدهای خود تحت پروتکل ‌الحاقی اجرا نکرده»، گفت: بر این اساس آژانس قادر به انجام راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حوزه عملکرد سانتریفیوژها، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم (UOC) نبوده ‌است.
وی همچنین در گزارش خود عنوان کرد: «امیدوارم نشست فنی برنامه‌ریزی شده میان آژانس و ایران برگزار شود، اما می‌خواهم تأکید کنم این نشست باید با هدف شفاف‌سازی و حل‌وفصل مؤثر این مسائل باشد. اطمینان دارم وقتی ملاقات کنیم، می‌توانیم پیشرفت‌های لازم را درباره موضوع‌های طولانی‌مدت آغاز کنیم که اطمینان و ثبات بیشتری را برای منطقه و جهان به ارمغان می‌آورد.» مدیرکل آژانس همچنین در حاشیه نشست ‌فصلی شورای ‌حکام، درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپایی علیه ایران گفت که این مسئله تأثیری بر کار او باهدف حل و فصل موضوع‌های باقیمانده درباره مسائل ادعایی پادمانی ندارد. گروسی افزود: از ایران می‌خواهیم با ما همکاری کند. چه قطعنامه صادر شود چه نشود، آنها متعهدند تا اطلاعاتی را که نیاز داریم در اختیار ما قرار دهند. ما به‌دنبال راهکارها و مکانیسم‌هایی هستیم تا این مسئله حل و فصل شود.
وی ادامه داد: اینکه صدور قطعنامه در این رابطه تأثیری داشته باشد، به من ارتباطی ندارد. تا الان خیلی موفق نبودیم و مستقیما با ایران به این موضوع می‌پردازیم. اگر قطعنامه‌ای صادر نمی‌شد، باز هم از آنها می‌خواستم با من همکاری کنند؛ بنابراین این حدس و گمان است که یک قطعنامه چه نوع تأثیری می‌تواند داشته باشد.
گروسی ادعای خارج شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران از کنترل آژانس را رد کرد و گفت: «اما چیزی که می‌خواهم بگویم این است که این برنامه همچنان درجه‌ای از پیشرفت را نشان می‌دهد؛ چیزی که ما متوجه آن هستیم و این مسئله اهمیت همکاری ایران را بیشتر می‌کند.»
این درحالی‌ است که رئیس سازمان انرژی ‌اتمی ایران دیروز در حاشیه نشست هیأت دولت، طی سخنانی در جمع خبرنگاران، سیاست «فشار حداکثری» و اتهام به جمهوری ‌اسلامی را اعتیاد استکبار و رژیم ‌صهیونیستی دانست و گفت: خودشان می‌دانند قطعنامه‌ای که پیش‌نویس کردند، صحت ندارد و ازسوی ایران هم مردود است. محمد اسلامی ادامه داد: مهم این است که ایران برای پیشبرد برنامه خود در بخش هسته‌ای، برنامه مصوب، مدون و اعلام شده دارد و در همان چارچوب نیز به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. وی همچنین با رد سفر هیأتی از آژانس به ایران، عنوان‌کرد: فعلا سفری از آژانس در دستور کار نیست. موضوع حائز اهمیت این است که وزارت امورخارجه بحث تداوم مذاکرات را پیگیری کند و این کار به اشکال گوناگون در دست اقدام است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید