• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 17 خرداد 1401
کد مطلب : 162587
+
-

بحران‌ تازه در شبه‌جزیره کره؛ موشک جواب موشک

کره‌جنوبی در یک چرخش معنادار در مقابل همسایه شمالی خود، دیروز 8موشک کروز میان‌برد به سمت دریا شلیک کرد تا اعلام کند که بعد از این، در مقابل آزمایش‌های موشکی پیونگ‌یانگ ساکت نخواهد نشست. یون سوک یول، که به‌تازگی کرسی ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی را در اختیار گرفته، به شمالی‌ها هشدار داد که کشورش بعد از این، هرگونه رفتار تحریک‌آمیز آنها را «با قاطعیت» پاسخ خواهد داد. رئیس‌جمهور کره‌جنوبی که در بنای یادبود جنگ در سئول سخنرانی می‌کرد گفت که برنامه موشکی کره‌شمالی، نه‌تنها تهدیدی علیه کره‌جنوبی است، بلکه تهدیدی علیه منطقه شرق آسیا و کل جهان است.
این نخستین‌بار است که یک رئیس‌جمهور کره‌جنوبی تعارفات دیپلماتیک را کنار می‌گذارد و با چنین لحن تندی علیه کره‌شمالی سخن می‌گوید. پیش از این، اغلب جنوبی‌ها سعی داشتند تنش در شبه‌جزیره کره را کنترل کرده و در واکنش به آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی واکنش نظامی نشان ندهند. شلیک موشک‌‌های کره‌جنوبی با همکاری مشترک ارتش این کشور و نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور انجام شده است. رویترز به نقل از مقام‌های نظامی کره‌جنوبی نوشته که 7موشک از سوی نیروهای کره‌ای و یک موشک از سوی نیروهای آمریکایی شلیک شده ‌است. همه موشک‌ها از نوع MGM-140 بوده که بردی در حدود 300کیلومتر دارند. خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی به نقل از مقام‌های ارتش این کشور نوشت که این اقدام، نمایشی است از قابلیت و آمادگی لازم برای انجام حملات دقیق علیه سایت‌های موشکی کره‌شمالی و یا مراکز فرماندهی این کشور.
شلیک موشک‌های کره‌جنوبی در پاسخ به شلیک 8موشک بالستیک از سوی کره‌شمالی بوده است. شلیک رگبار 8موشک بالستیک کوتاه‌برد در یک روز، از نظر تعداد، رکورد تازه‌ای از زمان به قدرت رسیدن کیم جونگ اون از ۱۰سال پیش تاکنون محسوب می‌شود. کره‌شمالی در سال‌جاری میلادی تاکنون ۲۴موشک بالستیک پرتاپ کرده است.
هفته گذشته نیز که کره‌شمالی 2موشک بالستیک خود را آزمایش کرد، کره‌جنوبی در پاسخ، برای نمایش دادن قدرت نظامی خود به شلیک چند موشک متوسل شد. شلیک موشک‌های کره‌شمالی بلافاصله پس از سفر بایدن به سئول انجام می‌شد. رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سفر به کره‌جنوبی، اعلام کرد که آمریکا پس از این با قدرت بیشتری مانورهای نظامی‌ مشترک با کره‌جنوبی را دنبال خواهد کرد؛ تصمیمی که با اعتراض پیونگ‌یانگ روبه‌رو شد.
در این شرایط به‌نظر می‌رسد سیکلی در شبه‌جزیره کره در حال شکل‌گیری است که در نهایت می‌تواند بار دیگر 2کشور همسایه و آمریکا را تا مرز یک رویارویی نظامی پیش ببرد؛ ابتدا سفر بایدن و تهدید علیه کره‌شمالی، سپس شلیک موشک‌های کره‌شمالی، پاسخ موشکی کره‌جنوبی، شلیک دوباره موشک‌ از سوی کره‌شمالی و بار دیگر پاسخ همتراز موشکی از سوی کره‌جنوبی. بسیاری از کارشناسان نظامی معتقدند ادامه این سیکل خطرناک، آزمایش یک موشک هسته‌ای از سوی پوینگ‌یانگ خواهد بود.

آزمایش اتمی کره‌شمالی نزدیک است؟
واشنگتن از هفته‌ها قبل هشدار داده بود که کره‌شمالی قصد دارد دوباره دست به آزمایش اتمی بزند. آخرین‌باری که پیونگ‌یانگ چنین آزمایشی انجام داده بود به سال2017 بازمی‌گردد. در پی آزمایش‌های اتمی پیونگ‌یانگ در آن سال، شورای امنیت سازمان ملل بر سر وضع تحریم‌هایی علیه کره‌شمالی به توافق رسید. تلاش‌های واشنگتن در شورای امنیت برای تشدید تحریم‌ها علیه کره‌شمالی اما از آن پس در پی وتوی روسیه و چین ناکام بوده است. ژانگ جون، نماینده چین در سازمان ملل، از آمریکا خواسته تا به جای ادامه تحریم‌های یکجانبه علیه کره‌شمالی، از راه‌حل دیپلماتیک استفاده کند. آمریکایی‌ها در دوره دونالد ترامپ چندین مرحله با مقام‌های کره‌شمالی بر سر میز مذاکره نشستند اما حتی دیدارهای سران 2کشور هم بر پایان دادن به دهه‌ها تنش میان 2طرف اثرگذار نبود.
رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز گفت که کره‌شمالی شاید برای یک آزمایش هسته‌ای در سایت موشکی پونگی-ری آماده می‌شود. این گمانه‌زنی از سوی رافائل گروسی در حالی مطرح شده که این سایت در کره‌شمالی در سال۲۰۱۸ بسته شد اما یکی از تونل‌های آن بار دیگر باز شده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نشانه‌هایی از بازگشایی یکی از تونل‌های این سایت به‌عنوان احتمالی برای انجام یک آزمایش هسته‌ای از سوی پیونگ‌یانگ اشاره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید