• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 16 خرداد 1401
کد مطلب : 162410
+
-

با تولید و ایجاد جذابیت، کودکان به بازی‌های ایرانی ترغیب می‌شوند

بازی‌های دیجیتال؛ پنجره‌‌ای برای ترویج فرهنگ ایثار

گزارش
بازی‌های دیجیتال؛ پنجره‌‌ای برای ترویج فرهنگ ایثار

شهره کیانوش‌راد - روزنامه‌نگار

مهر‌ماه 1400نخستین جشنواره بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای در حوزه ایثار، فداکاری و شهادت با عنوان «بازی دل‌ها» و با موضوع شهدای مدافع حرم، مکتب سلیمانی و شهدای سلامت و با شعار «بازی‌های رایانه‌ای پنجره‌‌ای برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت» با همکاری مشترک بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد. در آیین اختتامیه این مراسم که با حضور امیرحسین قاضی‌زاده، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد، از بازی‌سازان فعال در حوزه ساخت بازی‌های دفاع‌مقدس تقدیر شد. یکی از افراد فعال در ساخت این نوع بازی‌ها، حجت‌الاسلام حبیب داستانی بنیسی، مدیرعامل شرکت رسانه گستر بنیسی بود که به‌دلیل ساخت مجموعه بازی‌های «عملیات انهدام» مورد تقدیر قرار گرفت. تاکنون 4نسخه از بازی عملیات انهدام منتشر شده و طرفدارانی میان علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای دارد.

اگرچه بازی‌های دیجیتال مفهومی معادل سرگرمی و تفریح در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند اما امروزه این بازی‌ها که به‌شدت میان نوجوانان و کودکان مخاطب دارد، به‌عنوان محصولی فرهنگی و تأثیرگذار بر نسل نوجوان و جوان قلمداد می‌شوند. آشنایی نسل امروز با مفاهیم دفاع‌مقدس و شجاعت رزمندگان در عملیات‌های مختلف مبنای تولید بازی‌هایی قرار گرفته که عملیات انهدام یکی از آنهاست. تولید نخستین نسخه از این بازی‌ها در سال1383آغاز و در سال1387با نام «عملیات انهدام یک، نبرد فاو» منتشر شد. حجت‌الاسلام بنیسی درباره اهمیت انتقال پیام در بازی‌های دیجیتال می‌گوید: «در دنیای دیجیتال، بازی‌های رایانه‌ای با عنوان یک پدیده سه‌بعدی هنری، رسانه‌ای و صنعتی معرفی می‌شوند و انتقال پیام، جزوجدانشدنی هر رسانه به شمار می‌آید و همین موضوع ساخت بازی‌هایی با مفاهیم ایرانی و تأثیرگذار را بیشتر می‌کند. هر بازی دیجیتال یک سبک و یک ژانر دارد. سبک به بخش فنی و ژانر به بخش محتوایی کار مرتبط است. دفاع‌مقدس و جبهه مقاومت دو ژانری هستند که از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار گرفته‌اند. بازی‌های دیجیتال دفاع‌مقدس، بازی‌هایی هستند که با این ژانر تعریف می‌شوند و نباید خارج از آن محدوده عمل کنند. البته گاهی براساس سبک و سیاق بازی‌ها در فضای دیجیتال، ممکن است محتوا را جابه‌جا کنیم.» 

تحقیق و پژوهش؛ مبنای ساخت بازی‌های دفاع‌مقدس 
بازی‌های عملیات انهدام تاکنون جوایزی را به‌خود اختصاص داده است. بازی «عملیات انهدام2» که به نبرد خرمشهر می‌پردازد در سال‌88کلید خورد و در سال‌92منتشر شد و نسبت به بازی نسخه اول پیشرفته‌تر و دارای بازی‌نامه حرفه‌ای‌تر و میان‌پرده‌های بیشتر است. نسخه سوم این بازی‌ها در سال1398 و برای ویندوز با نام «عملیات انهدام3نفس‌گیرترین نبرد» منتشر شد. نسخه سوم بازی 4حماسه بزرگ شامل عملیات فتح‌المبین، عملیات خیبر، محاصره پاوه در سال‌1358و جنگ 33روزه حزب‌الله لبنان و اسرائیل را به تصویر کشیده‌است. از سال گذشته نیز نسخه اندرویدی این بازی‌ها برای اجرا روی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های اندرویدی به بازار عرضه شده است.  او با تأکید بر استفاده از محتوا و داستان متناسب با فرهنگ ایرانی می‌افزاید: «بهره‌بردن از گرافیک و المان‌های سنتی و مدرن ایران اسلامی و حمایت از تولیدات داخلی موجب می‌شود تا به مرور شاهد پیشرفت در ساخت و طراحی بازی‌های ایرانی باشیم. یکی از کارهایی که می‌توان برای حمایت و توسعه بازی‌های ایرانی انجام داد، بحث برندیگ و چهره‌سازی است. معرفی محصولات ایرانی و انتخاب چهره سال بازی‌سازان به آشنایی بیشتر مردم با بازی‌های ایرانی و ترغیب نوجوانان و جوانان والدین برای انتخاب این بازی‌ها منجر خواهد شد، اما متأسفانه شاهدیم که حتی در برنامه‌های تلویزیونی نیز اغلب با آب و تاب بسیار به معرفی بازی‌های خارجی پرداخته می‌شود و بازی‌های ایرانی یا اصلا معرفی نمی‌شوند یا به‌صورت گذرا بازی ساده‌ای را معرفی و درباره‌اش صحبت می‌کنند».
 

این خبر را به اشتراک بگذارید