• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 12 خرداد 1401
کد مطلب : 162382
+
-

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد

مهم‌ترین چالش ترافیکی تهران؛ موتورسیکلت‌ها و باربری‌ها


رئیس پلیس راهور تهران بزرگ تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای در بخش‌های مختلف را مهم‌ترین مشکل پایتخت کشور می‌داند. سردار محمدحسین حمیدی بر این اعتقاد است که تهران به‌عنوان پایتخت سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی طی سال‌های گذشته همواره از این جهت و عدم‌تحقق مدیریت واحد شهری، آسیب دیده و حالا شهرداری با ایجاد قرارگاه‌های مرتبط به‌دنبال رفع مشکل تصمیم‌گیری‌های جداگانه سازمان‌های مختلف است. او به همشهری می‌گوید: «وقتی سازمانی یا مجموعه‌ای برای خودش تصمیم می‌گیرد که نمایشگاه یا کنفرانسی برگزار کند یا نشستی بگذارد، تبعات و مشکلات ناشی از آن برای شهر تهران و مردم خواهد بود. نکته دیگر این است که تهران اکنون روزانه بیش از ۱۳میلیون جمعیت دارد و ۸میلیون خودرو در آن تردد می‌کنند و همه اینها بر ترافیک شهر تأثیرگذار می‌شود.» او در عین حال تأکید می‌کند شهروندان نباید نگران قفل شدن تهران باشند: «روند ترددها براساس مستنداتی که در ۵۰، ۶۰سال گذشته در جراید مختلف ثبت شده، نشان می‌دهد همیشه یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های شهر تهران ترافیک بوده است. حتی در دهه‌۴۰ هم بحث قفل شدن ترافیک شهر تهران وجود داشت، در دهه۵۰ نیز این موضوع تکرار شد و این مسئله تا اوایل دهه۷۰ ادامه پیدا کرد. خب اگر می‌خواست این اتفاق بیفتد تابه‌حال باید جریان عبور و مرور در شهر تهران متوقف می‌شد. این اتفاق نیفتاده است چون همیشه کارهایی در حوزه‌های زیرساخت انجام شده است.»

مشکلات و نواقصی در حوزه حمل‌ونقل داریم
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه برای حل مشکلات ترافیکی تهران طرح و برنامه‌هایی دارند، تأکید می‌کند که با وجود تمام کمبود‌ها و کاستی‌های موجود، آمار و ارقام شهر تهران در حوزه حمل‌ونقل به‌ویژه تصادفات خوب و قابل‌قبول است. سردار حمیدی مواردی چون به‌روز نبودن سامانه‌های نظارتی، ترددهای بی‌نظم موتورسیکلت‌ها و وجود باربری‌ها در محدوده فضای شهری را ازجمله مشکلات جدی شهر تهران در حوزه ترافیک عنوان می‌کند و می‌گوید: «در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران کارگروه‌های ویژه‌ای برای حل این موارد، فعال شده‌اند که نتیجه آن، کاهش آمار و تعداد تصادفات است.» اینطور که حمیدی اعلام می‌کند، تأثیر اصلاحات هندسی صورت‌گرفته طی 8ماه گذشته توسط شهرداری باعث کاهش آمار تصادفات شده؛ آن هم در شرایطی که تعداد موتورسیکلت‌ها ۱۵درصد رشد کرده است. او می‌گوید: «البته در حوزه سامانه‌ها و رفتار پرخطر موتورسیکلت‌سواران و رانندگان و ایمنی معابر، ضعف‌ها و ‌مشکلاتی دیده می‌شود، اما در 4سال اخیر، تهران تنها شهر کشور به‌حساب می‌آید که کاهش آمار تصادفات در آن تداوم داشته؛ در صورتی که دیگر شهرهای کشور روند سینوسی داشته‌اند.»

باربری‌ها باید به خارج از شهر بروند
یکی از معضلات ترافیکی محدوده‌های مرکزی شهر تهران وجود باربری‌های مختلف است؛ باربری‌هایی که زمانی خارج از بافت شهری بودند اما با توسعه شهر امروز در حریم شهر تهران قرار گرفته‌اند. طبق آمار پلیس، روزانه ۴۰درصد بار کشور از طریق این باربری‌ها حمل و توزیع می‌شود که سردار حمیدی می‌گوید با استقرار آنها در حریم شهر مخالف هستند. او می‌گوید: «بارها اعلام کرده‌ایم که اینها باید به خارج از حریم شهر منتقل شوند. » رئیس پلیس راهور تهران در ادامه به تأثیر نواقص سامانه‌ها و دوربین‌ها بر ترافیک شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: «نواقص و فرسوده شدن تجهیزات باعث می‌شود تا در برخی از تقاطع‌ها و چراغ‌ها واقعا زمانبندی‌ها بهم بریزد. مدت‌هاست برای تعمیر و نگهداری این سامانه‌ها کار چندانی صورت نگرفته و به‌روز نشده‌اند. فعلا با همین شرایط کار می‌کنیم و امیدواریم در این حوزه اتفاق جدی بیفتد.» سردار حمیدی در مورد بی‌نظمی در تردد موتورسیکلت‌ها هم می‌گوید: «ساماندهی موتورسیکلت‌ها یکی از بحث‌های جدی ماست که تقریبا هیچ نهاد و سازمانی حاضر نشده است که مسئولیت آنها را بپذیرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید