• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 12 خرداد 1401
کد مطلب : 162377
+
-

تهران برای میزبانی از زائران سی و سومین سالگرد ارتحال امام ره آماده شده است

پایتخت در سوگ

33 سال از 14خرداد 68 می‌گذرد. روزی که مردم با بنیانگذار جمهوری اسلامی وداع کردند و پیکر امام (ره) در جوار بهشت‌زهرا(س) آرام گرفت. هرسال 14خرداد زائران سوگوار از اقصی‌نقاط کشور خود را به حرم مطهر می‌رسانند و با امام خمینی‌(ره) و آرمان‌های آن امام سفرکرده تجدید بیعت می‌کنند اما در 2سال گذشته به‌دلیل اپیدمی کرونا این مراسم مانند سال‌های پیش‌تر برگزار نشد و به همین دلیل مسئولان ستاد بزرگداشت ارتحال امام (ره) پیش‌بینی می‌کنند مراسم امسال (سی‌وسومین سالگرد رحلت امام‌(ره)) با حضور گسترده مردم با شکوه هرچه تمام برگزار خواهد شد. ازاین‌رو تمام ارگان‌ها، نهادها، دستگاه‌ها و سازمان‌های شهرداری تهران پای ‌کار آمده‌اند تا با اقداماتی هرچند کوچک زمینه خدمت‌رسانی مطلوب به زائران را فراهم کنند.

پردیس‌های فرهنگی
پردیس‌های فرهنگی 13 و 14خرداد به همت اداره کل فرهنگی شهرداری تهران در 4پهنه (شمال، جنوب، غرب و شرق) با غرفه‌های دهه کرامت، خلاقیت و سرگرمی، علمی و رسانه‌های دیجیتال برپا می‌شوند و فیلم و مستندات تاریخی از وقایع انقلاب اسلامی و دوران مبارزات حضرت امام (ره) از 15خرداد1342 تا زمان رحلت پخش می‌شود.

کاهش سرفاصله و افزایش ساعت کار مترو
سرویس‌دهی شبانه حرم تا حرم از ایستگاه شهرری تا ایستگاه حرم مطهر بافاصله حرکت ۳۰دقیقه از جمعه 13خرداد شروع می‌شود. 14خرداد هم با اعزام قطارهای فوق‌العاده در خط یک سرفاصله قطارها به 5دقیقه و در خطوط 2 و 4 هم به 6دقیقه می‌رسد. خط فرودگاه امام خمینی (ره) هم 14خرداد به‌دلیل برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) تا پایان مراسم سرویس‌دهی نخواهد داشت.

وظایف شهرداری‌های مناطق
امسال برای هر یک از شهرداری‌ها وظایف خاصی تعیین شده است تا مراسم ارتحال باشکوه‌تر برگزار شود. نگهداشت 14پهنه در محدوده حرم و اطراف آن توسط مناطق 2، 4، 5، 7، 8، 9، 10، 11، 13، 14، 15، 16، 17 و 22. ایستگاه‌های پذیرایی توسط مناطق 3، 6، 12، 18 و 21 انجام می‌شود. منطقه یک مسئول برگزاری مراسم بزرگداشت در جماران است. منطقه19 وظیفه آماده‌سازی و نگهداشت مسیرهای منتهی به حرم را دارد و منطقه20 هم به زائران و میهمانان مراسم ارتحال در حرم سیدالکریم(ع) خدمت‌رسانی می‌کند.

اهم اقدامات سازمان بهشت‌زهرا(س)
بخش اعظمی از اقدامات و هماهنگی‌ها برای برگزاری مراسم ارتحال امام (ره) به‌عهده سازمان بهشت‌زهرا(س) است که اهم این اقدامات عبارتند از: نصب بنرهای هدایت مسیر برای راهنمایی زائران و تسهیل دسترسی به محل‌های استقرار و پارکینگ‌ها، آماده‌باش نیروهای خدمات شهری برای پاکسازی محوطه حرم پس از اتمام مراسم، افزایش مخازن و کیسه‌های زباله، ایجاد روشنایی ثابت و موقت در معابر پیرامونی و چادرهای خدمات‌رسان و... .
 مداوای زائران در درمانگاه اورژانسی
درمانگاه صحرایی (اورژانسی) به همت شرکت شهر سالم شهرداری تهران در بهشت‌زهرا(س) باهدف خدمت‌رسانی به زائران مصدوم دایر شده است. این درمانگاه ظرفیت 10تخت بستری و تزریقات، 12پزشک و 24پرستار دارد. همچنین 10کد آمبولانس و یک کد موتورلانس هم در محل درمانگاه صحرایی مستقر هستند. در طول مراسم تیم‌های بهداشت و پیشگیری شرکت شهر سالم حضور دارند و فرایند توزیع مواد غذایی، نوشیدنی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را رصد می‌کنند.

محدودیت‌های ترافیکی
براساس اعلام پلیس راهنمایی ‌و رانندگی تهران از فردا در محورهای منتهی به بهشت‌زهرا(س) و حرم امام (ره) محدودیت‌های ترافیکی اجرا و تردد خودروها در محورهای تعیین شده ممنوع خواهد بود.
  تردد تمامی وسایل نقلیه از تقاطع سه‌راه باقرشهر به سمت علامه عسگری غرب تا پل حرم تردد تمامی وسایل نقلیه از مسیر شمال به شرق و جنوب به شرق و غرب به شرق آزادراه خلیج‌فارس به سمت علامه عسگری شرق تا تقاطع سه‌راه باقرشهر تردد در مسیر جنوب به شمال آزادراه قم - تهران از پل حسن‌آباد و پل واوان

ممنوعیت‌های توقف
علاوه بر محدودیت‌های ترافیکی، پلیس راهور تهران از ساعت 24روز جمعه 13خرداد تا پایان مراسم ارتحال امام(ره) در برخی از محورها ممنوعیت‌های توقف اعمال می‌کند که به شرح زیر است:
  بزرگراه خلیج‌فارس از پل شهید کاظمی به سمت عوارضی در هر دو مسیر
  ورودی، خروجی و خیابان‌های فرعی منتهی به پارکینگ‌ها و خیابان‌های اصلی محوطه بهشت‌زهرا(س)
  بلوار علامه عسگری در هر دو مسیر از سه‌راهی باقرشهر تا پل حرم (خلیج‌فارس)
  بزرگراه شهید هاشمی (صالح‌آباد) از پل صنیع‌خانی تا علامه عسگری

مکث
خدمت‌رسانی به روایت اعداد


2هزار چشمه سرویس بهداشتی آماده‌سازی شده است
15دستگاه ویلچر برای زائران کم‌توان و افراد مسن پیش‌بینی‌شده است
20عدد مه‌پاش در پهنه‌های مختلف حرم امام (ره) نصب شده است
10ایستگاه صلواتی برای پذیرایی در گلزار شهدای بهشت‌زهرا(س) دایر می‌شود
12ویدئو وال (تلویزیون شهری) در صحن‌های اصلی، شمالی، شرقی و غربی نصب شده است
50دستگاه ون با هماهنگی سازمان تاکسیرانی شهر تهران برای خدمت‌رسانی به زائران اختصاص داده شده است
16غرفه فرهنگی در راستای اجرای برنامه‌های مذهبی، آیینی، فرهنگی و هنری، نمایشگاه کتاب، سبک زندگی، قرآن، خانواده و... در حرم مطهر دایر می‌شود

این خبر را به اشتراک بگذارید