• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 12 خرداد 1401
کد مطلب : 162376
+
-

پارک‌سوار‌‌های جدید برای غرب و شرق تهران

با ایجاد 2پارک‌سوار جدید متصل به شبکه حمل‌ونقل عمومی پایتخت، روزانه از ورود هزاران خودرو به ترافیک شهر جلوگیری می‌شود

گزارش
پارک‌سوار‌‌های جدید برای غرب و شرق تهران

هر روز حجم زیادی از خودرو‌های شخصی وارد شهر‌ می‌شود و رانندگان باید از لایه‌های مختلف طرح زوج و فرد و طرح کاهش عبور کنند و در جست‌وجوی جای پارک مدتی را در خیابان‌های شهر بگذرانند. پارک‌سوار‌ها راهی برای جلوگیری از ورود این خودرو‌ها به شهر هستند تا بتوان در ابتدای شهر، سفر‌ها را مستقیما از خودروی سواری به اتوبوس و مترو انتقال داد. ایده پارک‌سوار در سال‌های دور در برخی نقاط شهر اجرا شده بود اما به‌تدریج کنار گذاشته شد. شهرداری تهران اخیرا قصد دارد این راه‌حل ترافیکی را دوباره احیا کند.
مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهرداری تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: «موضوع پارک‌سوار‌ها در محدوده وظایف سازمان مدیریت پایانه‌ها قرار دارد اما برای سال‌ها کاری در این زمینه انجام نشده و در این مدت بعضی پارک‌سوار‌ها تغییر کاربری هم داده‌اند. الان با محوریت توسعه حمل‌ونقل عمومی می‌خواهیم مجموعه‌ای از پارک‌سوار‌ها را طراحی کنیم. البته این پارک‌سوار‌ها باید جاذب باشد و در آنها مجموعه‌هایی از خدمات خودرو‌یی ارائه شود تا مسافرانی که می‌‌خواهند با خودرو‌ی شخصی وارد محدوده مرکزی شهر شوند در اینجا به سمت وسایل نقلیه ‌انبوه‌بر بروند. اگر افراد نتوانند از حمل‌ونقل عمومی مطلوب استفاده کنند شهروندان از آن استقبال نخواهند کرد.»  مهدی وحدت‌کار می‌افزاید: «ما مسیر‌های شمالی- جنوبی متعددی داریم که با بزرگراه همت اتصال دارند. حمل‌ونقل عمومی در این مسیر‌های شمالی- جنوبی فعال است اما در مسیر شرق به غرب اینطور نیست. این طرح براساس تکیه بر ایجاد حمل‌ونقل انبوه‌بر در بزرگراه شهید همت است. البته اجرای طرح‌هایی مانند بی‌آرتی یا  ال‌آرتی ( قطار سبک شهری) در همت نیاز به مطالعات بیشتری دارد زیرا برای این کار باید یک لاین از بزرگراه را جدا کرد. ما آمادگی خودمان برای ایجاد پارک‌سوار در دو سمت این بزرگراه را اعلام کرده‌ایم. در این مناطق زمین‌هایی داریم که بتوانیم از آنها استفاده کنیم. حتی اگر زمین‌های یکپارچه بزرگ هم در اختیار نداشته باشیم می‌‌توانیم در چندین نقطه برای ورودی‌های مختلف شهر پارک‌سوار‌های متعدد ایجاد کنیم.» با این حساب در شرق و غرب شهر پارک‌سوار‌هایی ساخته می‌شود و بخشی از ترافیک از محور خیابان انقلاب به بزرگراه همت منتقل خواهد شد. به‌گفته وحدت‌کار، مترو هم بخشی از مسافران پارک‌سوار را جابه‌جا خواهد کرد که ورودی آن از ایستگاه متروی فرهنگسرا و ایستگاهی است که در «پایانه شرق جدید» ساخته خواهد شد.

وضعیت پایانه شرق جدید
بخشی از پروژه پارک‌سوار‌ها افتتاح پایانه شرق جدید است که دورتر از پایانه فعلی قدیمی به سمت شرق و در خیابان دماوند ساخته می‌شود. قبلا قسمتی از کار‌های ساخت این پایانه در جنوب تقاطع بزرگراه‌های همت و یاسینی انجام شده است. مدیرعامل سازمان پایانه‌ها شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: « مساحت کلی که به این پروژه اختصاص یافته بود 30هکتار بود که 7هکتار آن کاسته شد و الان 23هکتار مجموعه اراضی پروژه پایانه شرق جدید است. در بخشی از آن سالن و پارکینگ ساخته می‌شود. بخش‌های دیگری هم در آن وجود دارد که شهرداری قصد دارد از آن برای افزایش سرانه‌های مورد نیاز منطقه استفاده شود و در دیدار اخیر شهردار تهران از منطقه 13 هم این کار مورد تأکید قرار گرفت. البته اگر امکان استفاده از بوستان سرخه‌حصار هم برای مراجعان به پایانه وجود داشته باشد به استقبال از آن کمک می‌کند.» وحدت‌‌ کار درباره زمان افتتاح پایانه جدید به موضوع تامین منابع مالی اشاره می‌کند و می‌گوید: «عملیات ساخت پایانه شرق جدید برای 5سال متوقف مانده بود. برای تجدید کارگاه و قرارداد‌ها یکی دو ماه وقت لازم است و مراحل اجرا هم نزدیک 6ماه ادامه خواهد داشت که بیشتر شامل خرید و نصب تجهیزات است. درمجموع 9-8ماه بعد از تامین نقدینگی می‌توانیم از پایانه جدید بهره‌برداری کنیم.»  اما در این زمان از پایانه قدیمی (فعلی) چه استفاد‌ه‌ای خواهد شد؟  وحدت کار می‌گوید: «یکی از پیشنهاد‌ها استفاده از پایانه قدیمی به‌عنوان پارک‌سوار بود زیرا در کنار خیابان دماوند قرار دارد. هم‌اکنون انبار‌هایی در این پایانه قرار دارند که خرده‌بار نگهداری و منتقل می‌کنند. در پایانه قدیمی کسب‌وکار‌هایی هم حضور دارند که از مدتی قبل به آنها اعلام شده بود که این مجموعه تغییر خواهد کرد و در قرار‌داد‌های اجاره جدید بند‌های مربوط به آن آورده شده است.» وحدت‌کار می‌گوید: «ساختمان پایانه قبلی بنای ویژه‌‌ای ندارد که بخواهیم آن را حفظ کنیم و زمین هم متعلق به شهرداری نیست. قسمت مجاور خیابان دماوند نیز باید به‌دلیل عقب‌نشینی تخریب شود. به همین دلیل هم در سال‌های اخیر بازسازی کامل در پایانه انجام نشده است. زمانی که بهره‌برداری از پایانه شرق جدید را شروع کنیم درباره کاربری محل قدیمی پایانه تصمیم‌گیری خواهد شد.»


مکث
در‌های نماز‌خانه باز است


مهدی وحدت‌کار، مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهرداری تهران گفت: از بهمن سال قبل که دوره جدید شروع شد متوجه شدیم نماز‌خانه‌های درون پایانه‌ها فقط در ساعت‌ نماز باز است درحالی‌که پایانه‌ها یک محیط 24ساعته است و بخش زیادی از مراجعان به آنها مسافرانی هستند که شاید جایی برای اقامت موقت نداشته باشند. از طرف دیگر بعضی از مسافران تنها باید چند ساعت شبانه در پایانه باقی بمانند. برای همین در‌های نماز‌خانه‌ها را باز کردیم. برای رعایت آیین‌نامه‌های بهداشتی همزمان شست‌وشوی فرش‌ها و پاکسازی نماز‌خانه‌ها را افزایش دادیم. اخیرا با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی دستگاه‌های پلاسمای سرد برای تصفیه هوا نیز به‌کار گرفتیم که یک نمونه آن در پایانه جنوب به‌صورت آزمایشی در حال کار است و می‌تواند بوی نامطبوع محیط را کاملا تصفیه کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید