• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 12 خرداد 1401
کد مطلب : 162373
+
-

مانع‌تراشی عجیب سنا در مسیر مذاکرات وین

درحالی‌که گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و گروه‌1+4در وین بیش ‌از 2ماه است که دچار وقفه شده و همه طرف‌ها اذعان دارند اکنون توپ در زمین واشنگتن است، اما طرف آمریکایی همچنان به‌جای ارائه راهکارهای عملی برای گره‌گشایی از مذاکرات، مشغول مانع‌تراشی است؛ راهبردی که ارائه لایحه عجیب گروهی از قانونگذاران آمریکایی به سنای این کشور مبنی بر شرط قطع روابط ایران و چین برای بازگشت آمریکا به توافق‌ هسته‌ای، آخرین نمود آن است.
به‌گزارش همشهری، لایحه اخیر ارائه شده به سنای آمریکا این روزها بسیار خبرساز شده‌است؛ لایحه‌ای که براساس آن گروهی از قانونگذاران آمریکایی هرگونه اقدام دولت این کشور در زمینه بازگشت به توافق هسته‌ای سال2015را مشروط به قطع روابط ایران با چین و درخواست‌های زیاده‌خواهانه دیگر می‌کنند.
وبگاه کنگره آمریکا در بیانیه‌ای که در این زمینه منتشر کرده، آورده‌است که گروهی از سناتورهای آمریکایی ازجمله بیل کسیدی، مارشا بلک‌برن و همکاران‌شان لایحه «پاسخگویی ایران و چین» را برای معطوف ساختن توجه به روابط ایران با چین ارائه کرده‌اند که درصورت تصویب، الزام یا هزینه کردن برای توافقی هسته‌ای با ایران، مادامی که ایران روابطش را با چین و آنچه «گروه‌های تروریستی» مانند حماس عنوان شده، قطع نکرده‌است، ممنوع خواهد شد.
در این بیانیه آمده‌است که «ایران و جمهوری خلق چین در مارس ۲۰۲۱ یک توافق راهبردی اقتصادی ۲۵ساله به ارزش ۴۰۰میلیارد دلار امضا کرده‌اند تا نفوذ چین در خاورمیانه گسترش یابد. چین با وجود مقررات بین‌المللی تحریم‌ها، بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران است. به‌موجب توافق هسته‌ای ایران که توسط اوباما در سال ۲۰۱۵ انجام شد، تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در اکتبر سال ۲۰۲۰ منقضی شد که اجازه می‌داد چین به ایران تسلیحات بفروشد و برعکس. دولت بایدن در مذاکراتی حضور دارد که توافق مشابهی را دوباره برقرار کند.» بیانیه سنا تصریح کرده‌است که «درصورت تصویب لایحه ارائه شده، هرگونه توافق هسته‌ای با ایران باید به تأیید دوسوم اعضای سنای آمریکا برسد؛ تا زمانی که ایران همه توافق‌هایش را که شامل انتقال پول از چین باشد، فسخ و شراکت استراتژیک و نظامی‌اش را با چین فسخ کند، تمامی روابط با نیروهای نیابتی‌اش ازجمله حماس را پایان بخشد و نقل و انتقالات پول نقد به آنها را متوقف کند، تخریب تمامی تسلیحات، مواد و زیرساخت‌های هسته‌ای، موشکی، سایبری و شیمیایی‌اش را راستی‌آزمایی کند و حزب‌کمونیست چین زندانی کردن اویغورها را متوقف کند، الزام هزینه‌کردن برای توافق هسته‌ای ممنوع می‌شود و این کار مستلزم ارائه گزارشی مفصل ازسوی وزیر امورخارجه به کنگره است که تشریح کند چگونه هرگونه توافق آینده با ایران طبق موارد ذکر شده خواهد بود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید