• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 12 خرداد 1401
کد مطلب : 162370
+
-

رفتارهای دوگانه اروپا در پرونده نفتکش‌ها

درخواست‌ اتحادیه اروپا و 2کشور فرانسه و آلمان برای آزادی کشتی‌های یونانی مزورانه و غیرقانونی است

سیاست خارجی
رفتارهای دوگانه اروپا در پرونده نفتکش‌ها

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در واکنش به بیانیه آلمان و فرانسه درباره کشتی‌های متخلف یونانی، تأکید کرد  جمهوری‌اسلامی ایران صدور این‌گونه بیانیه‌های «یک‌طرفه» و «غیرقابل توجیه» را «قویا مردود» می‌داند.
به‌گزارش همشهری، واکنش ایران درحالی بود که در روزهای اخیر اتحادیه اروپا و فرانسه و آلمان، به‌عنوان 2کشور عضو برجام، نه‌تنها در قبال توقیف و دزدی محموله نفت ایران در آب‌های یونان سکوت پیشه کردند، بلکه با فضاسازی پیرامون برخورد کشورمان با کشتی‌های متخلف یونانی، از ایران خواستند هرچه زودتر این کشتی‌ها را آزاد کند.
مقام‌های اتحادیه اروپا در روزهای اخیر با صدور بیانیه‌ای، نسبت به توقیف 2نفتکش یونانی در آب‌های خلیج‌فارس ابراز نگرانی کرده بودند؛ «ما با نگرانی زیاد توقیف غیرقابل‌قبول 2کشتی یونانی توسط ایران در خلیج‌فارس را پیگیری می‌کنیم. ما بلافاصله نگرانی شدید خود را با مقام‌های ایرانی در مورد این اقدام‌ها ابراز کرده و خواستار شفاف‌سازی، حل‌وفصل و کاهش سریع تنش شدیم.»
تأکید اتحادیه اروپا بر این موضوع که «آزادی دریانوردی و جریان آزاد تجارت»، اصل اساسی این اتحادیه محسوب می‌شود درحالی است که مقام‌های اروپایی در روزهای اخیر هیچ اشاره‌ای به اقدام غیرقانونی دولت یونان در توقیف نفتکش ایرانی و تحویل آن به آمریکا نکرده‌اند.
پس‌از بیانیه اتحادیه اروپا، سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد تا 2نفتکش‌ یونانی توقیف شده در آب‌های خلیج‌فارس را آزاد کنند؛ «ما از ایران درخواست می‌کنیم فوراً خدمه و کشتی‌ها را آزاد کنند. فرانسه تعهد خود را به قواعد حقوق بین‌الملل در حمایت از آزادی دریانوردی و ایمنی دریایی تکرار می‌کند. ما از ایران می‌خواهیم فورا اقدام‌های خود را که مغایر با این قوانین است، متوقف کند.»
بعد از فرانسه، آلمان نیز با تکرار ادعاهای مشابه، درخواست آزادی کشتی‌های یونانی و خدمه آن را مطرح کرد. بر این اساس وزارت امورخارجه این کشور با صدور بیانیه‌ای اعلام ‌کرد: «اقدام‌های ایران مداخله غیرقابل توجیه در کشتیرانی تجاری بوده؛ بنابراین نقض شدید مقررات بین‌المللی است. ما از ایران درخواست می‌کنیم کشتی‌ها و خدمه آنها را هرچه سریع‌تر آزاد کنند و به حقوق دریانوردی آزاد و امنیت دریایی احترام بگذارد.»
در چنین شرایطی بود که سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در واکنش به «بیانیه‌های از روی دست یکدیگر کپی‌شده سخنگویان وزارت امورخارجه فرانسه و آلمان» درباره کشتی‌های یونانی توقیف شده در خلیج‌فارس، گفت: ما صدور اینگونه بیانیه‌های یک‌طرفه و غیرقابل توجیه را که ظاهراً به یک عادت مستمر نزد صادرکنندگان آن مبدل شده، قویا مردود می‌دانیم.
سعید خطیب‌زاده افزود: به این کشورها توصیه می‌کنیم به‌جای فرار به جلو و حمایت نابجا از نقض‌های صورت گرفته ازسوی کشتی‌های یونانی، از فرایندهای قضایی مبتنی بر مقررات بین‌المللی که هدف آن، تضمین آزادی کشتیرانی و امنیت دریایی است، حمایت کنند.
وی همچنین تأکید کرد: متأسفانه این کشورها درحالی به اقدام‌های قانونی صورت گرفته در ایران معترض هستند که در قبال توقیف غیرقانونی کشتی تحت پرچم ایران توسط مقام‌های یونانی و تخلیه محموله آن در اجرای فرامرزی قوانین و احکام داخلی یک کشور دیگر است، سکوت اختیار کرده‌اند.
سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان اضافه‌کرد: اینگونه مداخله‌های نامناسب در فرایندهای مستقل قضایی کشورمان، هیچ کمکی به حل و فصل موضوع‌ها نخواهد کرد؛ لذا همانطور که به مقام‌های یونانی گفته‌ایم، مناسب است به‌جای تحرکات سیاسی و رسانه‌ای، برای حل و فصل موضوع‌ها از طریق راه‌های حقوقی و قضایی نزد مراجع ذیصلاح کشورمان اقدام شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید