• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 25 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16232
+
-

توصیه‌هایی برای روبه‌رو‌شدن با کودکان کار

کار کودکان را جدی بگیرید

قصه‌ها و حرف‌های زیادی در مورد زندگی کودکان کار شنیده‌ایم و کمابیش با سبک زندگی بسیاری از آنها آشنا هستیم. همه ما هر روز با بیرون زدن از خانه و گشت کوتاهی در شهر با تعدادی از این کودکان سر چهارراه‌ها و کنار خیابان یا در مترو و پارک‌ها روبه‌رو هستیم.

آنچه کمتر با آن مواجه بوده‌ایم این است که بدانیم چگونه با این کودکان برخورد داشته باشیم و چه رفتاری از نظر اجتماعی برای این کودکان مناسب‌تر است. «مرکز حمایت از کودکان کار و خیابان»نکاتی را برای شناخت بیشتر و بهتر کودکان کار و نحوه صحیح روبه‌رو شدن با این کودکان توصیه می‌کند.


نیاز دارید خرید کنید
مشکلات اقتصادی و فرهنگی باعث شده تا کودکان در برخی از خانواده‌ها مجبور به‌کار شوند. حالا که نمی‌توان به‌طور کامل جلو کار کردن این کودکان را گرفت می‌توان برای رشد بهتر و مناسب‌تر شخصیت این کودکان، رفتار مناسبی را برای روبه‌رو شدن با آنها پیش گرفت. یکی از اصولی که کارشناسان مرکز حمایت از کودکان کار بر آن تأکید دارند این است که با کودک کار، هنگام ارائه کالا و جنسی برای فروش، مثل یک کاسب برخورد کنید؛ اگر نیاز به کالایی که آنها ارائه می‌دهند ندارید آن کالا را نخرید و هنگام خرید از کودکان، همان مبلغ واقعی جنس را به کودک بدهید و نه پول بیشتر.

به مراکز حمایت از کودکان کار کمک کنید
اگر دل‌تان به حال کودکان کار می‌سوزد و می‌خواهید به این کودکان کمک کنید تا معیشت بهتری داشته باشند، می‌توانید به‌جای پرداخت مستقیم پول به کودک، به مراکز و انجمن‌هایی که در زمینه کودکان کار و خیابان فعالیت می‌کنند کمک کنید. با پرداخت مستقیم پول به کودک، طعم داشتن درآمدی بیشتر را به کودک کار می‌چشانید و انگیزه او را برای پیدا کردن مسیر تازه‌ای برای زندگی از بین می‌برید.

مهارت‌تان را وقف کنید
هر هنری که در چنته دارید می‌تواند برای کودکان کار مفید باشد. برای همین هم می‌توانید با یک برنامه‌ریزی مناسب، به یکی از مراکز و انجمن‌ها و تشکل‌های مردمی فعال در زمینه کودکان کار سری بزنید و در مورد فعالیت داوطلبانه خودتان در این مراکز با آنها مشورت کنید. مهارت‌آموزی تأثیر زیادی در دورکردن کودکان کار از چهارراه‌ها و دستفروشی دارد.
با میوه از کودکان کار پذیرایی کنید
بسیاری از کودکان کار و خیابان در خانه تغذیه کامل و حتی مناسبی ندارند. حالا که به فکر این هستید تا به این کودکان کمکی کنید، می‌توانید میوه یا آبمیوه و یا پاکت کوچکی شیر همراه خود داشته باشید تا آن را به کودکانی بدهید که در خیابان مشغول دستفروشی و تکدی‌گری هستند.

سؤال بپرسید
معمولا کودکان کار را در چهارراه‌ها و پشت چراغ قرمز می‌بینیم، در فاصله کمی که قطار از ایستگاهی به ایستگاه دیگر می‌رسد. در این فرصت کوتاه زمان زیادی برای گفت‌وگوی مفصل با کودکان فراهم نیست. اما یکی از کارهای مؤثری که می‌توان برای این کودکان انجام داد این است که با پرسیدن سؤال‌هایی، در ذهن کودک کار در مورد آینده، وضعیت تحصیل و... جرقه‌های تازه‌ای ایجاد کنید. نیازی به شنیدن جواب این سؤالات ندارید.

این خبر را به اشتراک بگذارید