• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 9 خرداد 1401
کد مطلب : 162054
+
-

گرینویچ/کهنسال‌ترین درخت جهان


سانتیاگو: تـحــقــیق جــدیــدی نــشــان داده که سرو پاتاگونیا، معروف به «پدر جد»  (great grandfather) در شیلی، ممکن است بیش از  5 هزار سال سن داشته باشد و این کشور ممکن است صاحب کهنسال‌ترین درخت جهان باشد.محققان نتوانستند سن دقیق این درخت را با اتکا به تنه عظیم آن تعیین کنند.  معمولا برای تعیین سن، استوانه‌ای به طول یک متر از چوب آن در می‌آورند و حلقه‌شماری می‌کنند.  در هر حال، قطر تنه پدربزرگ کبیر 4 متر است.  جاناتان باریچیویچ، محققی که سرپرست این مطالعه است، گفت که بر اساس نمونه‌ای که از چوب آن برداشته‌اند و سایر شیوه‌های سن‌یابی، سن این درخت  بیش از 5 هزار و ۴۸۴ سال است. باریچیویچ می‌گوید: «این روش ۸۰ درصد همه مسیرهای محتمل رشد این درخت زنده را برای ما روشن می‌کند و سن آن را بیش از 5 هزار سال نشان می‌دهد، و فقط ۲۰ درصد محتمل است که سن این درخت کم‌تر باشد.»

دوریان عامل بازگشت هواپیما

  مونترال: یک هواپیما به‌دلیل بوی بد ناشی از میوه دوریان که کابین را پر کرده بود و درحالی‌که خلبانان ماسک اکسیژن زده بودند، فرود اضطراری داشت. به گزارش فلایت گلوبال، وقتی خلبانان جت‌ایر کانادا‌روژ نتوانستند منبع آن را شناسایی کنند، درخواست فرود اضطراری کردند. آنها ماسک اکسیژن زدند و به مونترال برگشتند و در آنجا مشخص شد که این بو از محموله میوه‌ بدبویی است که در قسمت جلویی کارگو (محفظه بار) قرار دارد. دوریان «سلطان میوه‌ها» که از آسیای جنوب شرقی می‌آید، به‌خاطر بوی خاصش معروف است که برخی آن را مانند بوی پیاز گندیده یا فاضلاب توصیف می‌کنند. هتل‌های خاص و شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی سراسر آسیا این میوه را ممنوع کرده‌اند.

اتوپیای رمزارزی در السالوادور
 
فونسکا: همزمان با اظهارنظر جنجالی بیل‌گیتس درباره بی‌ارزش بودن رمز‌ارز‌ها و نبود زیربنای اقتصادی برای این نوع ارز از السالوادور خبر می‌رسد رئیس‌جمهور این کشور قصد دارد اتوپیایی (آرمانشهر) در این کشور بنا کند که تنها ارز رایج آن رمز‌ارز‌ها باشند. به گزارش ایندیپندنت، نجیب‌بقیله عکس‌هایی از مدل کوچک شهری که اموراتش با رمزارز می‌گذرد و نزدیک آتشفشان کانچاگوا در سواحل خلیج فونسکا واقع در جنوب این کشور آمریکای مرکزی ساخته خواهد شد، منتشر کرد. این تازه‌ترین طرح این رئیس‌جمهوری عاشق بیت‌کوین، از سرشناس‌ترین حامیان این ارز دیجیتال است. از این طرح‌های معماری و عکس‌های ساختگی شهر بیت‌کوینی در حالی رونمایی شد که بازار این رمزارز به‌شدت سقوط کرده است. السالوادور سال گذشته نخستین کشور جهان بود که بیت‌کوین را واحد رسمی پول خود اعلام کرد. این کشور میلیون‌ها دلار پول دولت را در رمزارزها سرمایه‌گذاری کرد و روز دوشنبه ۲اردیبهشت نیز که قیمت بیت‌کوین فقط کمی بیش از ۳۰هزار دلار بود دوباره مقداری از آن خرید. در این شهر خبری از مالیات املاک، درآمد یا شهرداری نخواهد بود و چون هیچ‌گونه انتشار دی‌اکسید کربن وجود نخواهد داشت، برخی از هواداران پرشور آن را «آرمان‌شهر رمزارزی» خوانده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید