• پنج شنبه 18 بهمن 1403
  • الْخَمِيس 7 شعبان 1446
  • 2025 Feb 06
سه شنبه 25 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16201
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/jngv
+
-

مشورت، تجربه، مربی!

راه انداختن یک کسب و کار جدید مهم است اما نگهداری و گسترش آن اهمیت بیشتری دارد

مشورت، تجربه، مربی!


محمد تقی حاجی‌موسی/ خبرنگار
قبلا همین جا 14مرحله برای راه‌اندازی یک کسب و کار استارتاپی را آورده بودیم. مراحلی که قبل از راه‌اندازی شروع می‌شد و تا زمان بهره‌برداری طول می‌کشید. حالا اما زمان آن است که ببینیم بعد از راه‌اندازی یک استارتاپ باید چه کنیم؟ چه کارهایی باید انجام دهیم تا پروژه مان زمین نخورد و بتواند همیشه سرحال بماند. دلیل اهمیت این مراحل هم این است که استارتاپ های زیادی بوده‌اند که مدتی فعالیت داشته‌اند اما چون همین نکات ریز را رعایت نکرده‌اند حالا خبری از آنها نیست و فقط خرج روی دست صاحبانشان گذاشته‌اند.


منبع:‌سایت: smallbiztrends.com



گوشی‌تان را به روز کنید

شما وارد فضای مجازی و دنیای استارتاپ ها شده‌اید. این یعنی خودتان همیشه باید چند قدم از بقیه جلوتر باشید. یکی از موارد مهم در این زمینه داشتن یک گوشی هوشمند قدرتمند و البته اپلیکیشن‌های کاربردی است. اپلیکیشن‌هایی که شما را در انجام کارهایتان کمک خواهد کرد.



مشاوره رایگان بگیرید

گرفتن مشاوره این روزها هزینه زیادی دارد و بعضی‌ها در دنیا هستند که با همین مشاوره دادن‌ها ثروتمند شده‌اند. شما اما هنوز اول کار هستید و احتمالا پول زیادی ندارید پس باید بگردید و مراکزی را پیدا کنید که مشاوره رایگان می‌دهند. از بخت خوش ما، اینترنت دریای این مشورت‌ها است اما به هر سایتی اعتماد نکنید



بیمه فراموش نشود

بستگی دارد چه کاری راه انداخته‌اید. شاید فقط خودتان باشید و خودتان. خیلی وقت ها اما شما چند نیروی کار هم دارید که باید مواظب بیمه‌شان باشید. غیر از آن می‌توانید کار خودتان را هم بیمه کنید تا اگر اتفاقی افتاد خسارت زیادی نبینید. عدم رعایت همین نکته ساده گاهی تبدیل به بحران می‌شود



نیرو جذب کنید

بعضی‌ها هستند که فکر می‌کنند خودشان همه کاره هستند و نیازی به دیگران ندارند. چنین افرادی بعد از مدتی از رشد و گسترش کار خودشان باز می‌مانند و درگیر کارهای روزمره می‌شوند. برای جلوگیری از این اتفاق شما باید نیرو جذب کنید. تعداد این نیروها به نوع فعالیت‌تان بستگی دارد.



منابع‌تان را مشخص کنید

شما دارید کاری انجام می‌دهید و مثلا برای تولید یک خوراکی، باید بدانید که چه چیزی را با چه قیمتی و چه زمانی از چه‌کسی تأمین می‌کنید. شاید هم کارتان یک خدمت الکترونیکی باشد. اینجا هم باید حواستان به چیزهایی مثل سرورها، حجم اینترنت و کیفیت‌شان باشد تا یک وقت وسط کار لنگ نمانید



مواظب اسنادتان باشید

خدا را چه دیدید؟ شاید همین کار کوچک شما چند سال دیگر حسابی بگیرد و بقیه بخواهند از ایده هایتان استفاده کنند. برای جلوگیری از سوءاستفاده اما لازم است که از اسنادتان به درستی حفاظت و خیلی چیزها را ثبت رسمی کنید تا بعدا مشکلی پیش نیاید.



شبکه ایجاد کنید

همه ما دوستان و اقوامی داریم که ما را می‌شناسند. این افراد برای شروع کار شما و گسترش آن بسیار مهم هستند. لازم نیست به آنها فشار بیاورید که محصول شما را استفاده کنند یا بخرند. کافی است از آنها بخواهید آن را تبلیغ کنند یا کمک‌هایی به شما داشته باشند. کمک هایی که خیلی وقت ها هزینه‌ای برای شما نخواهند داشت.



وقتتان را تلف نکنید

اینکه شریک اقتصادی پیدا کنید کار بدی نیست اما این را هم بدانید که وقت‌تان را زیادی برای متقاعد کردن آنها تلف نکنید. بیشتر کسانی که می‌خواهند با شما شریک شوند ابتدا منتظر می‌مانند تا پیشرفت‌تان را ببینند. به همین دلیل ابتدا تمرکزتان را روی پیشرفت، فروش و مشتریان بگذارید و بقیه را بی‌خیال شوید.



مسیرتان را مشخص کنید

به این فکر کنید که قرار است چطوری ادامه دهید و نقشه راه داشته باشید. چه چیزهایی باید به‌کار اضافه شود؟ چه کسانی باید استخدام شوند؟ مشتریان چه می‌خواهند و اینطور موارد. با دانستن این مسائل می‌توانید مسیرتان را مهیا کنید و به قول معروف گیج نشوید.



بازنگری بد نیست

زمانی که شما کارتان را شروع کردید آشنایی کاملی با بازار و مشتریان و تولید نداشتید. حالا اما مدتی است که در حال کار هستید و قطعا تجربیاتی به‌دست آورده‌اید. این یعنی وقت آن است که بنشینید و در کارتان بازنگری کنید. البته به آن معنا نه که همه‌‌چیز را عوض کنید. فقط از چیزهایی که یاد گرفته‌اید برای بهبود کارتان بهره ببرید



از اطلاعات حفاظت کنید

شما هر فعالیتی داشته باشید به هر حال سایت و دیتا بیس و... دارید و باید از آن در برابر حملات هکرها محافظت کنید. سرسری گرفتن این موارد باعث می‌شود گاهی فاجعه به بار بیاید. پس با یک هزینه نه چندان زیاد امنیت شبکه هایتان را تقویت کنید و البته از اطلاعات‌تان بک‌آپ هم بگیرید. از نان شب واجب‌تر است.



فروشنده داشته باشید

شما مدیر و مؤسس استارتاپ هستید و کلی دغدغه و فکر و کار دارید. این یعنی فروش و تبلیغ محصول، کار شما نیست و حتما باید چند نیروی فروش داشته باشید؛ کسانی که غیر از فروش اینترنتی و مجازی بتوانند در محل کار هم پاسخگو باشند و اگر کسی به شما مراجعه کرد حاضر باشند.



مربی داشته باشید

مهم است که شما در کارتان غرق شوید یا سوار کارتان باشید. این تفاوت کسب و کار موفق و ناموفق است. برای اینکه غرق نشوید واجب است یک مربی داشته باشید. کسی که در حوزه فعالیت شما تجربه داشته باشد. این آدم کسی است که شما را به جلو هل می‌دهد و باعث می‌شود همه جوانب امر را بشناسید.



به خودتان اعتماد کنید

حالا بعد از خواندن این گزارش و البته مراحلی که قبلا ذکر کردیم شما تقریبا همه چیز را درباره شروع یک استارت‌آپ موفق و ادامه آن می‌دانید.  از این به بعد اعتماد به نفس و پشتکار خودتان است که شما را کمک می‌کند و دانستن این نکته که هنوز در آغاز راه هستید و کلی ماجرا در انتظارتان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید