• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 8 خرداد 1401
کد مطلب : 161911
+
-

کاهش تقاضای خرید از سوی مرغداران، تولیدکنندگان جوجه‌ یک روزه را با زیان هنگفتی مواجه کرده اما دولت می‌گوید از تولیدکنندگان حمایت می‌کند

جوجه‌‌کشی متوقف می‌شود؟

گزارش
جوجه‌‌کشی متوقف می‌شود؟

در روزهای اخیر کلیپ‌هایی از معدوم‌سازی تعداد زیادی جوجه یک‌روزه در فضای مجازی منتشر شد که دست‌کم یکی از این کلیپ‌ها با ذکر تاریخ مربوط به 2روز پیش یعنی جمعه 6خردادماه امسال بود. در این کلیپ امحای 80هزار جوجه به تصویر کشیده شده بود که به شیوه‌ای دلخراش معدوم می‌شدند. این اتفاق برای نخستین‌بار نیست که رخ می‌دهد، 2سال پیش نیز درپی کاهش تقاضای مرغ در آغاز کرونا جوجه‌های تولیدی روی دست تولیدکنندگان ماند و برای کاهش هزینه تولید بخش زیادی از این جوجه‌ها امحا شدند. گذشته از اینکه چه بخشی از کلیپ‌های جوجه‌کشی، جدید و چه بخشی قدیمی و مربوط به اتفاقی مشابه باشد که در فروردین 2سال پیش رخ داد، این تصاویر از 2منظر قابل توجه و بررسی است؛ یکی از دید امنیت غذایی و دیگری که از آن نیز مهم‌تر است توجه به این رویداد دلخراش از منظر اخلاقی است. در هفته‌های گذشته روند هدفمند‌سازی یارانه و پرداخت مستقیم آن به مردم و اصلاح نظام تامین ارز واردات، منجر به افزایش قیمت چند قلم از کالاهای اساسی ازجمله مرغ و تخم مرغ شده و گرچه این اصلاح اقتصادی به باور کارشناسان اقدامی اجتناب‌ناپذیر بود اما در کوتاه‌مدت دشواری‌های تامین ارزاق را برای قشر ضعیف جامعه افزایش داده است. اما فراتر از تامین کالاهای اساسی و دغدغه‌های اقتصادی، آنچه انتشار چنین تصاویری در فضای مجازی در پی دارد آزردن و جریحه دار کردن احساسات و عواطف مردم و عبور از اصول اخلاقی و عواطف انسانی است. اینکه آیا برای جلوگیری از ضرر و زیان مرغداران و تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه راه‌حلی دیگر جز توسل به کشتار گستره این موجودات زنده وجود دارد یا خیر؟ پرسشی است که کارشناسان این حوزه باید به آن پاسخ دهند اما پاسخ هرچه باشد از خشونت آشکار این تصاویر و عادی‌سازی و گسترش حس بی‌رحمی و سنگدلی در جامعه کم نخواهد کرد.

عکس و فیلم منتشر نشود
در پی واکنش‌هایی که انتشار فیلم‌های معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه در پی داشت، انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه در نامه‌ای به تاریخ 4خردادماه از اعضای خود خواست برای جلوگیری از سوءاستفاده عوامل فرصت‌طلب عملیات معدوم‌سازی بدون انتشار فیلم انجام شود. کاهش شدید تقاضای خرید جوجه یک‌روزه از سوی مرغداران، زیان تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه را افزایش داده و در این حقیقت شکی نیست که زیان این بخش از نظام تولید کشور باید به هر طریق کاهش یابد یا جبران شود. اصلاح نرخ ارز واردات نهاده‌ها در یک ماه اخیر هزینه‌ تامین این اقلام را برای فعالان حوزه تولید دام و طیور به‌شدت افزایش داده است. بهار سال99 نیز درپی کاهش شدید تقاضای مصرف مرغ، زیان فراوانی به تولیدکنندگانی وارد شد که جوجه‌ریزی اسفندماه را با توجه به افزایش تقاضا در شب عید، از میزان عادی بالاتر نیز برده بودند. در آن زمان نیز انتشار تصاویر امحای جوجه‌های یک‌روزه واکنش‌های منفی بسیاری به‌دنبال داشت. اما این بار به‌نظر می‌رسد دولت کاهش زیان تولیدکنندگان را در دستور کار قرار داده و برای این کار تدابیری درنظر گرفته است.

راهکارهای حمایتی دولت
خرید تضمینی و تولید قراردادی، 2راهکار دولت برای تامین کالاهای اساسی مردم بدون تحمیل زیان به تولیدکننده و هزینه ‌بالا به مصرف‌کنندگان است. پس از تأکید مکرر وزیر جهادکشاورزی بر کاهش ریسک تولید جوجه‌ریزی واحدهای تولیدی، معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی روز گذشته در گفت‌وگو با یکی از بخش‌های خبری تلویزیون شیوه‌های حمایتی دولت از مرغداران را تشریح کرد. حسین دماوندی نژاد با بیان اینکه جوجه یکروزه تولیدی کشور باید در فضای پرورش قرار بگیرد، گفت: بر این اساس شرکت پشتیبانی امور دام کشور تولید قراردادی را با مرغداران در دستور کار قرار داده به این شکل که مرغداران به تعداد جوجه تولید شده نهاده‌ به‌صورت مدت‌دار از شرکت پشتیبانی امور دام دریافت و اقدام به تولید می‌کند. در این روش تولیدکنندگان مختارند که مرغ تولیدی خود را به بازار عرضه کنند یا با نرخ مصوب تحویل شرکت پشتیبانی امور دام دهند.

تسهیل روند صادرات
به‌گفته معاون وزیر جهادکشاورزی، با پیگیری بحث صادرات به‌طور جدی و حذف تعرفه صادرات مرغ و تخم مرغ، پس از تامین کافی ذخایر مورد نیاز کشور از حیث این محصولات، مازاد تولید مرغ و تخم مرغ کشور به سمت بازار‌های منطقه هدایت خواهد شد تا مازاد تولید زیانی برای تولیدکنندگان به همراه نداشته باشد. دماوندی نژاد افزود: در سیاست‌های حمایتی دولت، برای تامین خوراک گله‌های مادر جوجه یک‌روزه تخمگذار و گوشتی نیز برنامه کاملی تدارک دیده و از روز گذشته ابلاغ شده که براساس آن پرورش‌دهندگان می‌توانند با دریافت دان مدت‌دار و اعتباری از شرکت پشتیبانی امور دام از تسهیلات لازم در جهت ادامه تولید برخوردار شوند. به‌گفته معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی در بخش تخم‌مرغ نیز دولت حمایت از تولیدکنندگان را در دستور کار دارد به این شیوه که کمیته تخصصی و فنی مرکب از اتحادیه مرکزی تولیدکنندگان مرغ تخمگذار میهن و تعدادی از معاونت‌های وزارت جهاد به مدیریت معاون امور دام شکل گرفته که تعیین قیمت هفتگی تخم‌مرغ را با هدف خرید و ذخیره‌سازی مازاد تولید انجام می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید