• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 8 خرداد 1401
کد مطلب : 161910
+
-

بورس در فاز استراحت

شاخص کل بورس تهران دیروز با 11هزار واحد کاهش، وارد دوره اصلاح شد

بورس
بورس در فاز استراحت

شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته با 11هزار واحد کاهش مواجه و بیش از28هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌ها کاسته شد. به‌نظر می‌رسد بعد از 2 ماه صعود مداوم، شاخص کل بازار سهام وارد فاز استراحت شده است، آنطور که کارشناسان می‌گویند: این یک دوره موقت در بازار سهام است.
به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران که از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت به‌طور مداوم رشد کرده بود، از ابتدای خردادماه وارد یک دوره اصلاحی شده و از ابتدای خرداد ماه تاکنون 3.3درصد نزول کرده است.این روند در مبادلات دیروز نیز ادامه یافت و شاخص کل بورس با 11هزار واحد کاهش، به محدوده یک میلیون 553هزار واحد رسید. تحت‌تأثیر این نزول بیش از 28هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه کاسته شد و سهامداران حقیقی بیش از 452میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج کردند. دیروز همچنین ارزش معاملات خرد 212میلیارد تومان افت کرد.

دلایل نزول
بررسی‌ها نشان می‌دهد که با رسیدن شاخص به محدوده یک میلیون و600هزار واحد که نوعی مقاومت تکنیکی برای رشد شاخص تلقی می‌شود، نوعی دوگانه ادامه رشد یا اصلاح در بین فعالان بازار سرمایه شکل گرفته است و همین موضوع، منجر به کاهش حجم سرمایه‌گذاری در بورس شده است. از نظر بنیادی این ابهام در مورد تداوم رشد، به متغیر‌هایی ازجمله توقف روند رو به رشد قیمت جهانی کالاهای پایه، نرخ بهره و حتی مذاکرات هسته‌ای بازمی‌گردد. با این حال به‌نظر می‌رسد بخش مهمی از دلایل نزول به تغییر در سیاست‌های پولی و مالی بازمی‌گردد که بانک مرکزی را بر آن داشته است تا برای کنترل تورم، نرخ بهره را افزایش دهد. از نظر بنیادی بین رشد نرخ بهره و نوسان‌های شاخص بورس، ارتباط مستقیمی وجود دارد. افزایش نرخ بهره می‌تواند مانع از رشد شاخص‌ها شود. آمار‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای سال‌جاری تاکنون نرخ بهره بین بانکی به درستی و برای مقابله با تورم از سوی بانک مرکزی افزایش یافته است. این سیاستی است که کارشناسان اقتصادی هم آن را تأیید می‌کنند اما فرایندی است که می‌تواند شاخص‌های بورس را تحت‌تأثیر خود قرار دهد. موضوع دیگری که به‌نظر می‌رسد بر بازار سرمایه تأثیر گذاشته، ابهاماتی است که در مورد اثر حذف ارز ترجیحی وجود دارد. با وجود آنکه شرکت‌های بورس گزارش‌هایی در این زمینه منتشر کرده‌اند اما هنوز آثار این سیاست به‌طور دقیق بر فعالیت شرکت‌های بورس مشخص نیست. با این همه به زعم کارشناسان، حذف ارز ترجیحی می‌تواند آثار مطلوبی بر عملکرد شرکت‌های بورس داشته باشد و منجر به بهبود فعالیت اقتصادی بسیاری از صنایع و رشد تولید شود.

پیش‌بینی آینده
آنطورکه کارشناسان می‌گویند: برایند شاخص‌های بورس در سال‌ جاری مثبت است و اغلب تحلیلگران انتظار دارند تا شاخص کل بورس تهران در سال‌جاری به روند رو به رشد خود ادامه دهد. به گفته کارشناسان، نزول‌های فعلی بورس مقطعی است و بورس عملا بعد از 2ماه رشد مداوم وارد فاز استراحت یا اصلاح شده و علت اصلاح موقت شاخص افزایش نسبت قیمت به درآمد بازار سرمایه به سطح 9مرتبه است.
این نسبت که یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های سرمایه‌گذاری در بورس است نشان می‌دهد که قیمت سهام شرکت‌های بورس تا چه حد رشد کرده است. از نظر تاریخی نسبت قیمت به درآمد بازار سرمایه در محدوده 5تا 8مرتبه در مقاطع تاریخی مختلف در نوسان است و در دوره‌هایی که این نسبت افزایش می‌یابد، شاخص بورس وارد یک دوره اصلاح می‌شود. در چنین شرایطی افزایش درآمد شرکت‌های بورس در ماه‌های آینده می‌تواند منجر به کاهش نسبت قیمت به درآمد بازار سهام و باعث رشد دوباره شاخص بورس شود. این موضوعی است که کارشناسان درباره آن اتفاق نظر دارند و بر این باورند که در ماه‌های آینده و با انتشار گزارش‌های مالی جدید شرکت‌های بورس، سطح درآمد این شرکت‌ها افزایش خواهد یافت و زمینه برای رشد دوباره شاخص بورس فراهم می‌شود.
احسان عسگری، یک کارشناس بازار سرمایه در این‌باره گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون، بازار سهام، روند رو به رشدی را سپری کرده است اما در روز‌های اخیر شاخص‌های بورس با نوسان مواجه شده‌اند اما انتظار می‌رود سودآوری شرکت‌های بورس در ماه‌های آینده افزایش یابد.
او چشم‌انداز بازار سهام را در روز‌های آینده مثبت ارزیابی کرد و گفت: به‌نظر می‌رسد امسال، شرکت‌های فعال در بازارهای جهانی  سودآوری خوبی را تجربه کرده و ارزش فروش آنها در صورت ثابت بودن حاشیه سود، رشد کند. یک کارشناس دیگر بازارسرمایه نیز با بیان اینکه جای نگرانی در بازار سهام نیست، تأکیدکرد: افت اخیر بازار سرمایه مربوط به ابهامات اقتصادی است و به‌نظر می‌رسد فضای موجود یعنی افت بازار به‌زودی برطرف شده و شاهد رشد طبیعی بورس باشیم. محمدعلی احمدزاد اصل با بیان اینکه تمام متغیرها نشان می‌دهد که بازار سرمایه پتاسیل رشد بسیاری دارد، تأکید کرد: با توجه به تورم موجود، به‌نظر می‌رسد وضعیت درآمدی شرکت‌ها براساس تورم حاکم در اقتصاد، به‌زودی بهبود یافته و باز هم شاهد رشد متعارف بورس باشیم.
نرگس توانایی، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه درباره شرایط فعلی بازار سهام گفت: این روز‌ها احتیاط سهامداران با توجه به برخی از ابهام‌ها افزایش یافته است و سهامداران عمدتا در سهام شرکت‌های کوچک سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید