• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 8 خرداد 1401
کد مطلب : 161864
+
-

فناوری/رونمایی از نسخه آزمایشی مافوق صوت فضایی تالون

فناوری/رونمایی از نسخه آزمایشی مافوق صوت فضایی تالون

در سال2020 نخستین‌بار در مورد هواپیمای مافوق صوت Talon-A (تالون-A) شنیدیم که از بزرگ‌ترین هواپیمای جهان در ارتفاع 10هزار متری رها می‌شود. نسخه آزمایشی Talon-A با نام TA-0 این هفته رونمایی شد. به گزارش وب‌سایت نیواطلس، هر دو هواپیمای تالون-A و حمل‌کننده آن توسط شرکت هوافضای کالیفرنیا استراتولانچ  (Stratolaunch) طراحی و ساخته شده است. Roc، این هواپیمای غول‌پیکر با 2 بدنه کنار هم، 6 موتور بوئینگ 747 و 28چرخ دارد و فاصله دو سر بال‌های آن 117متر است. Roc هم‌اکنون بزرگ‌ترین هواپیمای جهان از نظر طول بال است و بله، در واقع پرواز کرده است. در ابتدای برنامه‌ها از Roc خواستند تا وسایل پرتاب را به استراتوسفر (دومین لایه بزرگ اتمسفر) حمل کند و سپس آنها را رها کند. سپس آن وسایل نقلیه موتورهای موشکی خود را شلیک می‌کنند و محموله فضاپیمای خود را به مدار پایین زمین می‌برند.
ایده این بود که پرتاب فضاپیما به این روش بسیار ساده‌تر و البته با مصرف سوخت بسیار کمتر از این است که پرتاب‌کننده مستقیما از زمین بلند شود و تا آخر با گرانش زمین مبارزه کند. پس از تغییر در مالکیت شرکت، تصمیم گرفته شد که Roc به جای آن برای رهاسازی هواپیمای بدون خدمه تالون-A  استفاده شود که با سرعت بیش از 5ماخ پرواز کرده و سپس روی باند فرود می‌آید.
 آنها عمدتا برای انجام تحقیقات در مورد جنبه‌های مختلف پرواز مافوق صوت مورد استفاده قرار می‌گیرند. TA-0 نسخه تمام‌شده موشکی تالون-A نیست، بلکه یک خودروی آزمایشی است که برای ارزیابی و اعتبارسنجی سیستمی که آن را از قسمت زیرین بال مرکزی Roc رها می‌کند، استفاده می‌شود. آنها امید دارند که نخستین پرواز کامل TA-0 توسط Roc در اواخر امسال انجام شود.

ایرباس‌های آینده کربن تولید نمی‌کنند

ایرباس از برنامه‌های خود برای ساخت هواپیماهای عاری از کربن خبر داد. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، شرکت هواپیماسازی ایرباس یک مرکز تاسیسات مخصوص تحقیق و توسعه تکنولوژی‌های هیدروژنی برای طراحی هواپیماهای نسل بعد خود راه‌اندازی می‌کند.
در بیانیه منتشر شده از سوی این شرکت اعلام شده که مرکز توسعه کربن صفر مستقر در فیلتون، شهر بریستول، از همین حالا کار را برای توسعه تکنولوژی‌های هیدروژنی آغاز کرده است. یکی از اهداف این مرکز تحقیقاتی کار حول مفهوم جدید ایرباس موسوم به «سیستم سوخت فوق‌سرد (کرایوژنیک‌) مقرون به‌صرفه» است. در اصل هواپیماهای عاری از کربن به چنین سیستم‌ جایگزینی برای سوخت‌رسانی، شتاب‌گیری و حرکت نیاز دارند. پیش از این اطلاعاتی درخصوص 3 هواپیمای عاری از کربن مفهومی، موسوم به «هیبرید-هیدروژن» در سپتامبر۲۰۲۰ منتشر شده بود. ایرباس گفته است، حالا می‌خواهد تا سال۲۰۳۵ «هواپیمای عاری از کربن تجاری» را به سرانجام برساند. هیدروژن توسط آژانس بین‌المللی انرژی به‌عنوان یک «حامل انرژی تطبیق‌پذیر» توصیف می‌شود و می‌تواند طیف وسیعی از صنایع به‌کار گرفته شود. مزیت دیگر هیدروژن به‌عنوان سوخت، امکان تولید آن به روش‌های مختلف است. به‌عنوان نمونه می‌توان با استفاده از الکترولیز، هیدروژن را از آب تولید کرد. جریان الکتریکی آب را به اکسیژن و هیدروژن تجزیه می‌کند. اگر برق مورد استفاده در این فرایند از یک منبع تجدیدپذیر مثل انرژی بادی یا خورشیدی باشد، در آن حالت هیدروژن سبز یا تجدیدپذیر خواهیم داشت. اگرچه  امروزه بیشتر تولید هیدروژن با استفاده از سوخت‌های فسیلی انجام می‌شود. ایرباس در مسیر جایگزینی هیدروژن با سوخت‌های فسیلی در هوانوردی تنها نیست. در ماه اکتبر (شهریور-مهر ماه) گذشته، برنامه‌هایی برای انجام پروازهای تجاری هیدروژن-الکتریک بین لندن و روتردام اعلام شده بود و برنامه‌ریزان این پروژه  امید دارند  پرواز هیدروژن-الکتریکی تجاری را در سال۲۰۲۴ به ثمر برسانند. در همان زمان شرکت هوانوردی زیرو-اویا (ZeroAvia) گفت که در حال توسعه یک هواپیمای ۱۹نفره با سوخت کاملا هیدروژنی است. همینطور در سپتامبر۲۰۲۰، یک هواپیمای پیل سوختی هیدروژنی شش نفره از این شرکت نخستین پرواز خود را با موفقیت پشت سر گذاشت. اثرات زیست‌محیطی عرصه هوانوردی با توجه به مصرف بالای سوخت‌های فسیلی که کربن زیاد تولید می‌کنند، قابل توجه است. صندوق جهانی طبیعت، هوانوردی را به‌عنوان یکی از بیشترین و سریع‌ترین منابع انتشار گازهای گلخانه‌ای که منجر به تغییرات آب و هوایی جهانی می‌شود، توصیف می‌کند. این صندوق همچنین متذکر می‌شود که ‌اکنون سفر هوایی  فعالیتی به‌حساب می‌آید که بیشترین تولید کربن را   دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید