• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 7 خرداد 1401
کد مطلب : 161799
+
-

هزینه اصلاح اقتصاد

خبر: امیررضا ثابت‌پی، رئیس فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی ایران با اشاره به اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها در 4کالای اساسی و افزایش 6.5برابری قیمت روغن می‌گوید: قیمت روغن در نرخ غذاهای آماده و سالادها 20درصد سهم دارد و در نرخ سس‌ها تا 200درصد تأثیرگذار است؛ اما در مجموع کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان با این افزایش نرخ‌ها و همچنین کمپین‌های نخریدن، باعث ریزش 50درصدی فروش صنایع غذایی شده است.
نقد: اقتصاد ایران به دلایل متعدد، هم در حوزه تولید و هم در حوزه مصرف، دچار اعتیاد به یارانه شده و هرگونه تغییر در فرایند توزیع این یارانه‌ها با برهم‌زدن مناسبات تولید و مصرف، صدای گروهی از ذی‌نفعان را بلند می‌کند. واقعیت این است که طرح مردمی‌سازی‌ یارانه‌ها، در صورت اجرای درست آن و رفع برخی ایرادها، می‌تواند به اصلاح اقتصاد و هدایت آن به مسیر درست منجر شود. هرچند اجرای این طرح در کوتاه‌مدت می‌تواند  هزینه‌هایی ایجاد کند؛ اما در میان‌مدت این نقیصه برطرف خواهد شد. نکته اصلی این است که موفقیت تولید، در همه حوزه‌ها به‌ویژه صنایع غذایی در یک اقتصاد غیروابسته به یارانه، براساس شاخص‌های رقابت‌پذیری، بهره‌وری، بازاریابی و حفظ بازار به موفقیت می‌رسد و نمی‌توان سختی‌های واردشده به صنایع را فقط به تغییر رویکردهای یارانه‌ای گره زد. 
به‌هرحال، در همین شرایطی که رئیس فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی ایران از آسیب به صنایع غذایی در اثر حذف ارز ترجیحی صحبت می‌کند، نیاز بازار با تغییری اندک، همچنان پابرجاست و صنایعی باقدرت در حال تأمین این نیاز هستند. در این وضعیت از منظر حاشیه سود نیز شرایط در میان‌مدت به حالتی خواهد رسید که فعالیت اقتصادی این صنایع معقول و به‌صرفه باشد؛ از این‌رو با تغییر شرایط بازار، صنایع غذایی که تاکنون مواد اولیه یارانه‌ای مصرف می‌کردند نیز باید به سمت واقع‌گرایی سوق پیدا کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید