• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 7 خرداد 1401
کد مطلب : 161773
+
-

امروز تولد من است!

مریم سمائی

1-رقص برف شادی در هوا، جرقه‌های فشفشه روی کیک، بادکنک‌های رنگی، در آغوش کشیده شدن، تاجی که روی سر کودک می‌نشیند و... همه را نگاه می‌کند، می‌شنود و به گوشه‌ای می‌خزد و بق می‌کند. می‌خواست عکس کیک تولد را در دفترش رنگ کند. قرار بود خانم مربی برچسب هزار آفرین را روی آن بچسباند اما آن مادر آمد... آن مادر با کیک آمد... آن مادر با کیک پرنسس سوفیا آمد... سرش را که روی میز گذاشته بلند می‌کند. بچه‌ها یکی در میان سر جایشان نشسته‌اند... برخی در کنار کودک در حال شادی کردن هستند و برخی غمگین و لب آویزان سر جای خود کز کرده‌اند. به مربی نگاه می‌کند. دارد از کودک عکس می‌گیرد. آن مادر هم چاقو در دست می‌خواهد کیک پرنسس سوفیا را ببرد؛ کیکی که قرار بود کیک تولد او باشد... مادرش قول داده بود. تمام بغضش یکباره تبدیل به خشم می‌شود و فریاد می‌کشد: نه... آن کیک مال من است. امروز تولد من است... باید تولد من باشد و از ته کلاس به سمت کودک مولود هجوم می‌برد.

2-مربی مادر را به گوشه‌ای می‌کشد و از او می‌خواهد که برای سها کیک تولد بیاورد. مادر با تعجب می‌گوید: تولد سها چند‌ماه دیگر است. مربی ماجرا را تعریف می‌کند و مادر از دور به دخترش نگاه می‌کند...چند روز بعد تولد صوری سهاست. رقص برف شادی، جرقه‌های فشفشه، بادکنک‌های رنگی، در آغوش کشیده شدن و خواندن شعر تولدت مبارک و در آخر تاجی که روی سر سها می‌نشیند. حالا دو کودک دیگر غمگینند یکی با گریه از کلاس خارج می‌شود و پشت در می‌نشیند یکی دیگر هم سرش را روی میز می‌گذارد و با صدای بلند گریه می‌کند. کیک پرنسس سوفیا در میان کلاس نشسته است. قرار بود آن کیک مال آنها باشد. امروز تولد آنهاست اما چرا مربی به آنها توجه نکرد و تاج را روی سر آنها نگذاشت؟

       ***
این قصه هر روز در کلاس‌های مهد‌کودک و پیش‌دبستانی اتفاق می‌افتد و برخی از کودکان 6، 5 ساله که نیاز ویژه به توجه دارند در غم فرو‌می‌روند. روانشناسان کودک معتقدند که بچه‌ها در سنین زیر 6سال نیاز به توجه دارند و باید خواسته‌های عاطفی آنها تا حد امکان برآورده شود. با توجه به این اصل به‌نظر می‌رسد اگر مراسم تولد در مهدهای کودک و پیش دبستانی‌ها با مشارکت بچه‌ها و همراه با بازی باشد و توجه روی فرد متولد شده متمرکز نشود می‌تواند آسیب را کمتر کند. خانواده‌ها باید به جای توجه به نیاز فردی کودک خود، به نیاز جمعی بچه‌ها توجه کنند و با همکاری مربیان کارآزموده فضایی توأم با لبخند و شادی برای همه بچه‌ها بیافرینند. در این رابطه می‌توان به مهدها پیشنهاد داد که یک کیک نمادین (مصنوعی) تهیه کنند و برای تولد تمامی بچه‌ها از آن کیک و وسایل یک‌شکل استفاده کنند و در کنار آن تغذیه‌ای سالم به کودکان داده شود. به‌طور حتم با افزایش سن، قدرت پذیرش و تمیز دادن مسائل در کودکان بالا می‌رود و چنین آسیب‌هایی نخواهند دید.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید