• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 25 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16173
+
-

شهر در رسانه‌ها


شهردار جدید و اولویت درآمدهای پایدار شهرداری

روزنامه «ایران» در یادداشتی به قلم علی نوذرپور با اشاره به انتخاب افشانی به‌عنوان شهردار تهران، چالش‌ها و اولویت‌های شهر تهران را مورد بررسی قرار داده است. به اعتقاد این کارشناس شهری، مهم‌ترین مسئله پیش‌روی  شهردار جدید، حل معضل درآمدهای پایدار خواهد بود چراکه متأسفانه براساس تفریغ بودجه سال 95، حدود 79درصد درآمدهای شهرداری تهران، متکی بر منابع ناپایدار یا به‌عبارتی منابع متکی بر ساخت وساز، تراکم فروشی و شهر فروشی است. به نوشته شهردار منطقه 22تهران برای ایجاد درآمدهای پایدار، ابتدا باید منابع درآمدی را به سمت منابع پایدار همچون عوارض نوسازی، عوارض کسب و کار، دریافت عوارض از نقل و انتقال مستغلات و تعریف منابع جدید در آمدی متکی بر عوارض حمل بار شهری ببریم. نویسنده با تأکید بر ضرورت ارسال سریع لایحه «درآمدهای پایدار شهرداری ها» به مجلس، می‌نویسد: «بخشی از درآمدهای پایدار، به قانون احتیاج دارد و بخشی دیگر البته نیازمند مصوبه شورای شهر است.»


الگوی تهران؛ الگویی کارساز برای کشور

روزنامه «اعتماد» در مطلبی پیرامون انتخاب شهردار جدید تهران نوشته که با وجود اختلاف سلیقه موجود در گروه‌های تشکیل‌دهنده شورای پنجم، اجماع حداکثری شورای شهر تهران، نشان‌دهنده عقلانیت، رشدیافتگی و بالندگی جریان اصلاحات است. غلامرضا انصاری الگویی را که اصلاح طلبان در انتخاب شهردار تهران به آن رسیدند برای حل مشکلات کشور مناسب و کارساز دانسته و می‌نویسد: «شورای پنجم با استفاده از این الگو نشان داد وقتی منافع کلی اصلاحات و کشور مطرح است، می‌توان یکصدا شد؛ هماهنگی‌ای که می‌تواند کارنامه درخشان و روشنی برای جریان اصلاحات و مردم شهر تهران به ارمغان بیاورد.» عضو سابق شورای شهر تهران نوشته که بیشترین ضربه به تهران در دوره‌های گذشته به‌دلیل اختلافات سیاسی میان دولت و شهرداری بود که این اختلافات ضربه بسیار زیادی به شهر و شهروندان زد.« امیدوار هستم با همسویی که اکنون میان دولت و شهرداری شکل گرفته، مشکلات کلانشهر تهران هرچه سریع‌تر با تدبیر و برنامه برطرف شود.»


شهرداری به وظایف ذاتی خود عمل کند

روزنامه «آرمان» در مقاله‌ای به قلم داریوش قنبری، یکی از مسائل اصلی در شهرداری تهران را مبارزه با فساد دانسته و نوشته:«شهردار جدید فرد فسادستیزی است و قطعا در مقابل مفاسد خواهد ایستاد. با وجود آقای افشانی راهی که در مسیر شفاف‌سازی و مبارزه با فساد پیش گرفته شده با شدت بیشتری تداوم پیدا خواهد کرد.» نویسنده با تأکید بر انجام وظایف ذاتی توسط شهردار، می‌نویسد: «در گذشته در شهرداری یکسری اقدامات فرهنگی انجام شده که بیشتر با هدف فعالیت‌های سیاسی و اهداف انتخاباتی همراه بوده و منابع زیادی از جیب شهروندان را هدر داده. به‌نظر می‌رسد شهرداری باید تا آنجا که ممکن است فعالیت‌های غیرضروری خود را کمتر و تعدیل کند. البته این به معنی کمتر توجه کردن به مسائل فرهنگی هم نیست اما یکسری مسائل فرهنگی که ارتباطی هم با شهرداری ندارد و وظیفه شهرداری نیست را باید کمتر کند.»


حل مشکلات تهران در گروِ استقرار نظام مالی کارآمد

روزنامه «دنیای اقتصاد» با اشاره به شعار شهردار جدید با عنوان «تهران؛ شهر زیست‌پذیر و شهروند مشارکت‌پذیر» نوشته که از دیدگاه کارشناسان شهری، تبدیل شهر تهران به یک شهر زیست‌پذیر با استقرار یک نظام مالی کارآمد منطبق بر تجربه‌های جهانی آزموده شده توسط شهرداران کلانشهرهای موفق دنیا امکان‌پذیر خواهد بود و درصورتی که شهردار هفدهم به‌زودی این نظام را در سیستم مدیریت شهری جاری و مستقر کند می‌تواند همزمان چهار مشکل اصلی شهر تهران را حل کند: «3مشکل نخست ترافیک، آلودگی هوا و بی‌قاعدگی در ساخت‌وساز و مشکل چهارم اتکا به یک نظام درآمدی ناسالم و ناپایدار در اداره شهر تهران است.» به گزارش دنیای اقتصاد، عبور شهرداری از اتکا به منابع مالی ناپایدار و حاصل از شهرفروشی با استفاده از الگوی اخذ «شارژ شهری» ممکن می‌شود. در قالب این سیاست درآمدی، ساکنان شهر در ازای خدماتی که از امکانات شهر و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته توسط شهرداری دریافت می‌کنند باید شارژ شهری مربوطه را بپردازند.


تفاوت مدیریت شهری اصلاح طلبان و اصولگرایان

روزنامه «همدلی» به مقایسه مدیریت شهری اصلاح‌طلبان و اصولگرایان پرداخته است؛ این روزنامه با اشاره به تفاوت محتوای بیلبوردهای شهری در دوره مدیریت شهری، نوشته: «زمانی که مدیریت شهری پایتخت به اصلاح‌طلبان رسید، کاملا می‌توان هوای متفاوتی را در شهر تهران تنفس کرد. دیگر خبری از بیلبوردهای تبلیغی نفرت‌پراکن در شهر نیست. دیگر روی در و دیوار شهر شعارهای سیاسی هدفدار که ذیل آن آرم شهرداری تهران باشد، دیده نمی‌شود. این روزها بنرهای تبلیغی و بیلبوردهایی که آرم شهرداری تهران را دارند، گاه با متن‌های زیبا و شاعرانه، یا با نثرهای ادبی و گاه با تصاویر شاعران و ادبای ایران در منظر تماشای مردم قرار می‌گیرند.» در گزارش همدلی آمده است: «مدیریت شهری اصلاح‌طلبان مردم‌محور است و همانگونه که در طول یک سال گذشته نشان داده‌اند نباید به حوزه‌های غیرتخصصی ورود کنند، از این به بعد نیز همان رفتار را خواهند داشت تا بتوانند به وعده‌های اردیبهشتی خود عمل کنند.»


اپلیکیشنی برای پیاده روی در تهران

روزنامه «شهروند» به معرفی یک اپلیکیشن شهری با عنوان «پیاده» پرداخته و برای معرفی آن با طراح و مدیرعامل این اپلیکیشن گفت‌وگو کرده است؛ به نوشته شهروند، «پیاده» اپلیکیشنی است که می‌تواند راهنمای خوبی برای پیاده‌روی شما در تهران باشد. این اپلیکیشن با دادن مسیرهای پیاده‌روی در محله‌های مختلف قصد دارد رابطه بهتری بین شهر و شهروندان ایجاد کند. لنا وفایی طراح این اپلیکیشن می‌گوید: «تهران با پای پیاده دوست‌داشتنی‌تر و زیباتر است. برای ما خیلی مهم است که فرهنگ پیاده‌روی را بیشتر به مردم یادآوری کنیم اما چون واقع‌گرایانه به موضوع نگاه می‌کنیم و نمی‌شود همه جای تهران را پیاده رفت و امکانش نیست. اما امیدواریم که به واسطه همین اتفاق‌های پیاده‌گردی بتوانیم تجربه پیاده راه رفتن را دوست‌داشتنی‌تر کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید