• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 4 خرداد 1401
کد مطلب : 161672
+
-

اخبار کوتاه/ هیچ سازمانی حق ایجاد چالش در‌محیط‌زیست را ندارد

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه اکوسیستم توان اجرای سیاست‌ها را ندارد و هیچ سازمانی حق ایجاد چالش در سازمان حفاظت محیط ‌زیست را ندارد، اظهار کرد: سازمان محیط‌زیست محل ارائه راه‌حل برای رفع چالش‌هاست که در این میان از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان نقطه عطف یاد می‌شود.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، علی سلاجقه در نخستین همایش ملی «محیط‌زیست و تولیدات دانش‌بنیان، نیازها و فرصت‌ها» افزود: تمام ظرفیت‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان است. منابع طبیعی و خام کشور توانایی بهره‌برداری مستقیم را دیگر ندارد ولی امیدواریم با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان شرایط بهتری پیدا کنیم.
سجاد انجم‌شعاع، مدیرعامل صندوق ملی محیط‌زیست نیز در این مراسم گفت: منابعی که الان در اختیار صندوق ملی محیط‌زیست قرار می‌گیرد مربوط به عوارض آلاینده‌هاست درحالی‌که باید این رویکرد تغییر کند و منبع درآمد صندوق از محل کاهش آلودگی‌ها باشد. باید زمینه ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه اداره و بهره‌برداری از منابع محیط‌زیستی فراهم شود چراکه نهاد دولت کارآمدی لازم برای اداره محیط‌زیست را ندارد. صندوق ملی محیط‌زیست در دولت مردمی روی 5حوزه رویکرد مشارکت مردمی، گسترش اقتصاد سبز، تشویق سرمایه‌گذاری سازگار با محیط‌زیست، جذب مشارکت‌های بین‌المللی و توسعه ابزارهای مالی تمرکز کرده است. از مجموع 6734شرکت دانش‌بنیان در سراسر کشور، تنها 450شرکت به فعالیت‌های محیط‌زیستی ورود پیدا کرده‌اند. مدیرعامل صندوق ملی محیط‌زیست گفت: ما در صندوق ملی محیط‌زیست خود را خادم بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیانی که قصد ورود به حوزه محیط‌زیست را دارند، می‌دانیم و همواره در کنار آنها خواهیم بود.

راه‌اندازی اطلس داده‌های آب و تعیین مناطق بحرانی
رئیس دیوان محاسبات کشور طی نامه‌ای به وزارتخانه نیرو در قانون بودجه سال۱۴۰۱ تکلیف کرد سامانه جامع و اطلس راهنمای داده‌های آب سطحی و زیرزمینی را تا پایان شهریورماه امسال تهیه کند. تعیین مناطق بحرانی آب براساس سامانه مذکور جهت تصویب آن توسط شورای‌عالی آمایش سرزمین تا پایان مهرماه۱۴۰۱ نیز بخش دیگری از وظایف این وزارتخانه شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید