• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 4 خرداد 1401
کد مطلب : 161666
+
-

تغییر چهره ‌ بازار ‌

میوه‌های تابستانی هفته آینده می‌رسند

عرضه میوه‌هایی مثل هلو، شلیل، آلبالو و گیلاس از هفته دوم خرداد در میوه فروشی‌ها آغاز می‌شود

گزارش
میوه‌های تابستانی هفته آینده می‌رسند

با شروع سومین ماه از فصل بهار، اگرچه هنوز تعدادی از میوه‌های تابستانه در میوه‌فروشی‌ها توزیع نشده‌اند، اما نوبرانه‌های بهاری به عرضه انبوه رسیده‌اند و از قیمت‌های بالای ابتدای فصل دیگر خبری نیست. حالا نه‌تنها گوجه‌سبز بلکه زردآلو و هلوی پیش‌رس هم قیمت‌های متعادل‌تری پیدا کرده‌اند و نه فقط در میادین بلکه در بیشتر میوه‌فروشی‌های سطح شهر ‌ میوه‌های باغی و جالیزی فصل گرم با قیمت‌ به نسبت مناسب تری دردسترس مردم قرار گرفته است. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به اینکه فصل گرانی یا اصطلاحا سیاه‌بهار را گذرانده‌ایم، از کاهش قیمت بیشتر اقلام میوه، سبزی و صیفی خبر داد و گفت: با افزایش عرضه بیشتر میوه‌ها جز آنهایی که هنوز به رسیدگی لازم نرسیده‌اند، بازار میوه روزهای آرامی را پشت سر می‌گذارد و از آنجا که خبری مبنی بر بروز آفت یا آسیب به‌دلیل سرمازدگی درباره میوه‌های تابستانه منتشر نشده، به‌نظر می‌رسد این آرامش تا پایان تابستان در بازار میوه حاکم باشد.

حداقل و حداکثر قیمت میوه‌های بازار
اسدالله کارگر، درباره کمبود میوه‌هایی مثل هلو و شلیل در مغازه‌ها گفت: این میوه‌ها به‌دلیل اینکه هنوز کاملا نرسیده‌اند و با کیفیت مطلوب فاصله دارند هنوز در میوه‌فروشی‌ها توزیع گسترده نشده‌اند و قیمت آنها هم هنوز به‌دست نیامده، اما بستر لازم برای توزیع این اقلام و همچنین گیلاس و آلبالو فراهم است و به‌نظر نمی‌رسد مشکلی در زمینه تولید و عرضه هیچ‌یک از این اقلام داشته باشیم. او درباره قیمت کنونی اقلامی که عرضه شده‌اند، گفت: هم‌اکنون 2 نوع زردآلو در بازار موجود است که درباره زردآلوی معمولی، قیمت انواع درجه 2، درجه یک و ممتاز برای مغازه‌دار به‌ترتیب 20، 30و 35هزار تومان تمام می‌شود، اما زردآلوی بسیار مرغوب موسوم به زردآلوی فلکه‌ای قیمت بالاتری دارد و مغازه‌داران آن را بین 35تا 55هزار تومان می‌خرند. کارگر با اشاره به اینکه بیشتر میوه‌فروشان سود مجاز 35درصدی خود را در مورد میوه‌های گران‌قیمت اعمال نمی‌کنند، افزود: قیمت زردآلوی مرغوب با احتساب سود 35درصدی از 70هزارتومان فراتر می‌رود درحالی‌که بیشتر همکاران ما با توجه به شرایط اقتصادی مردم فقط هزینه‌های خود را به قیمت می‌افزایند و از سود صرف‌نظر می‌کنند.

گیلاس و آلبالو می‌رسند
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، درباره قیمت دیگر اقلام پرمصرف افزود: حداکثر قیمت طالبی و خربزه در مغازه‌ها‌ کیلویی 17هزار تومان است و هندوانه هم بین کیلویی 3.500تا 7هزار تومان عرضه می‌شود. قیمت توت‌فرنگی نیز در مغازه‌ها بسته به نوع آن بسیار متفاوت است. به‌گفته کارگر، توت‌فرنگی گرگانی درجه 2، درجه یک و ممتاز هم‌اکنون به‌ترتیب 20، 25و 30هزار تومان قیمت دارد، توت‌‌فرنگی جیرفت 15، 20و 25هزار تومان قیمت خورده و توت‌فرنگی اعلای کرج با قیمتی بین 5تا 50هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین گوجه‌سبز برغانی که مرغوب‌ترین نوع این میوه است با قیمت بین 25تا 60هزار تومان و گوجه سبز شمال با نرخ 7تا 16هزار تومان به فروش می‌رسد. به‌گفته رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، میوه‌فروشی‌ها فعلا از عرضه گیلاس و آلبالو و همچنین هلو و شلیل به‌دلیل به‌صرفه نبودن خودداری می‌کنند، اما این میوه‌ها حداکثر تا هفته آینده در مغازه‌ها خواهند بود.

افزایش قیمت صیفی‌جات مقطعی است
در روزهای اخیر قیمت برخی از اقلام صیفی و میوه‌های جالیزی با افزایش همراه بود. مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری حاکی از آن است که در روزهای گذشته قیمت سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی در مراکز خرده‌فروشی تا ۱۵ هزار تومان و قیمت پیاز نیز تا ۸ هزار تومان افزایش یافته که دلیل این مسئله کاهش عرضه و همچنین صادرات عنوان شده است. کارگر در گفت‌وگو با همشهری نوسان بازار تره‌بار را مقطعی و کوتاه دانست و تأکید کرد: با افزایش عرضه، این نوسانات رفع و قیمت‌ها دوباره تعدیل خواهد شد. یک عضو دیگر اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی نیز در این خصوص گفت: سیب‌زمینی جنوب وارد بازار شده و از حدود یک هفته پیش برداشت این محصول در استان گلستان نیز آغاز شده است، بعد از آن هم در اصفهان برداشت سیب‌زمینی شروع می‌شود و با افزایش عرضه طی روزهای آینده قیمت سیب‌زمینی به‌صورت خیلی جزئی کاهش خواهد داشت.

کاهش تولید پیاز
جواد باقری همچنین درباره گوجه‌فرنگی اعلام کرد: تا دو، سه هفته آینده برداشت گوجه‌فرنگی در اطراف تهران که به ‌اصطلاح به آن گوجه دور شهری می‌گویند آغاز می‌شود و همین مسئله منجر به کاهش قیمت خواهد شد. پیاز نیز هم‌اکنون در مناطق جنوبی و اصفهان برداشت می‌شود و برداشت پیاز دور شهری از بین 2 تا 3 هفته آینده آغاز خواهد شد که شاهد کاهش قیمت این محصول نیز خواهیم بود. دلیل اصلی گرانی پیاز صادرات و همچنین کاهش تولید این محصول عنوان می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید