یکی از دستاوردهای گروه هنر و تجربه ایجاد امکانی برای نمایش فیلمهای مستند است. در همین رابطه سام کلانتری گفت: بیشک «هنر و تجربه» ظرفیت بسیار خوبی برای سینمای مستند بهشمار میرود اما باید مسئلهای را مدنظر قرار دهیم و آن این است که در همه دنیا معمولا بین دو تا پنج مستند ساخته میشوند که ظرفیت اکران دارند، این درحالی است که خاستگاه و پایگاه اصلی دیگر آثار مستند، شبکههای تلویزیونی است. در طول سال معمولا تعداد کمی مستند ساخته میشوند که ظرفیت اکران دارند و گروه سینمایی «هنر و تجربه» در ایران و مراکزی از این دست در دیگر کشورهای صاحب سینما میتوانند فرصت خوبی برای نمایش آثاری از این دست باشند که برای فیلمهای مستندی که برای پرده سینما آماده شده باشند را پخش کنند. این کارگردان سینمای مستند در پاسخ به اینکه تا چه اندازه ایجاد یک پاتوق سینمایی برای بهتر دیده شدن آثار هنر و تجربه تأثیرگذار است، توضیح داد: مسئله این است که چنین تجربهای سالها پیش با سینما سپیده پشت سرگذاشته شد که البته ادامهدار هم نبود. احساس میکنم تمام دنیا در یک دورهگذار بصری قرار دارد و با وجود شکلگیری پلتفرمهای بزرگ در دنیا و ایجاد فضای دیجیتال در عرضه محتوا، مخاطب به سمت استفاده از این پلتفرمها رفته است.باید دید اگر قرار باشد پاتوقی هم برای هنر و تجربه شکل گیرد قرار است که با معنای جدید خود چه هدفی را دنبال میکند، یعنی باید دید که ایجاد چنین فضایی با نگاه اقتصادی و سودآوری اقتصادی برای یک بدنه نحیف چنین سینمایی است یا برای بهتر و بیشتر دیده شدن آن است. کلانتری تأکید کرد: در کشورهای مختلف، چنین پاتوقهایی از قبل زیرساختهای خاص خود را داشته و همراه با جریانها و تفکرات خاصی شکل گرفته تا به یک جریان فرهنگی عمیقتر دست پیدا کند و تنها محلی برای نمایش فیلمهایی از این دست نیست.
چهار شنبه 4 خرداد 1401
کد مطلب :
161635
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/2kjEN
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved