• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 25 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16162
+
-

تسهیلات 15ساله برای بازآفرینی شهری

گزارش
تسهیلات 15ساله برای بازآفرینی شهری


افزایش 3‌ساله زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن در بافت فرسوده و تصویب آن در شورای پول و اعتبار تأیید شد؛ موضوعی که برای تشویق حضور و سرمایه‌گذاری مردم و بخش خصوصی در برنامه ملی بازآفرینی شهری در دستور کار قرار گرفته و تاکنون در حوزه تسهیلات مسکن مبتنی بر اوراق عملیاتی شده است. هوشنگ عشایری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اعلام این خبر، گفت: ازآنجایی‌که افزایش 3‌ساله دوره بازپرداخت تسهیلات از محل صندوق مسکن یکم هنوز به بانک مسکن اعلام نشده، این مصوبه فعلا جنبه اجرایی پیدا نکرده است اما در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد و براساس آن دوره بازپرداخت این تسهیلات از 12سال فعلی به 15سال افزایش خواهد یافت.

به گزارش همشهری، در سال‌جاری با برجسته شدن موضوع برنامه ملی بازآفرینی شهری در دولت و تأکید ارکان نظام بر این مهم، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران مسئولیت یافت ضمن تهیه برنامه‌ای جامع برای احیا و کارآمد ساختن محلات بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، دستور کار موردنیاز را برای نحوه اجرای این برنامه نیز تدوین کند. بر این اساس، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران عملا به متولی برنامه بازآفرینی شهری تبدیل شد و حتی با مصوبه هیأت‌دولت و شورای نگهبان، نام آن نیز به شرکت بازآفرینی شهری ایران تغییر کرد.



66هزار هکتار بافت فرسوده داریم

شرکت بازآفرینی شهری ایران در حالی مسئولیت خطیر نوسازی، بهسازی، احیا و کارآمد کردن ۶۶هزار هکتار اراضی فرسوده و ناکارآمد شهری را در ۱۳۳۴محله با جمعیتی بالغ‌ بر ۱۰میلیون نفر برعهده گرفته است. با وجوداین، هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران معتقد است با رفع کاستی‌های برنامه‌های پیشین، اکنون جای امیدواری است که با ورود مردم و بخش خصوصی به موضوع بازآفرینی، بافت‌های ناکارآمد مطابق برنامه احیا شوند و زندگی ساکنان این بافت‌ها در چشم‌اندازی 10 تا 12ساله به حد متوسط شهر محل سکونت برسد.

عشایری تصریح کرد: در طول این دوره 10 تا 12ساله، محلات هدف باید به میانگین کیفیت زندگی همان شهر دست یابند و اتفاقاتی رخ دهد که منجر به افزایش زیست‌پذیری در آن محلات شود. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این ۱۳۳۴محله میانگین رقم مورد نیاز بهسازی در هر مرحله ۹۰میلیارد تومان است که شامل همه نیازهای روبنایی و زیربنایی اعم از احداث آموزشگاه، ورزشگاه، فضای درمانی، فضای فرهنگی و زیرساخت‌های شهری مانند آب، فاضلاب و امثال اینهاست. همچنین نوسازی واحدهای مسکونی نیز در این طرح گنجانده شده و این رقم به ساخت‌وساز مسکن نیز اختصاص دارد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: در برنامه‌های قبلی بازآفرینی شهری، عنصر دولت، شهرداری و بخش خصوصی حضور داشتند اما رویکرد نوسازی محله فرسوده از بالا به پایین بود و دولت از مرکز برای ساکنان محل تصمیم‌گیری می‌کرد درحالی‌که در برنامه جدید بازآفرینی شهری این رویکرد از پایین به بالا بوده و ساکنان محله خواسته‌های خود را به دولت اعلام کرده و مجری طرح موظف به اجرای خواسته‌های مردم است. عشایری افزود: علاوه بر این به 3 رکن قبلی، نهاد تسهیل‌گر نیز که با حضور خود مردم محله شکل می‌گیرد، به عوامل بازآفرینی اضافه شده، ضمن اینکه رکن بخش خصوصی نیز از نقش سازنده به نقش توسعه‌گر تغییر ماهیت داده است. به گفته او تفاوت توسعه‌گر با سازنده این است که هم جریان اجتماعی محله را درنظر می‌گیرد، هم ریسک سرمایه‌گذاری را محاسبه کرده و سازنده را مجاب به سرمایه‌گذاری در محله می‌کند و هم علاوه بر اینکه نظر مردم را اجرا می‌کند، با حاکم ملی و محلی (دولت و شهرداری) در ارتباط است.



25هزار میلیارد تومان برای هرسال

او تصریح کرد: به‌طور کل بودجه موردنیاز برای نوسازی کل محلات نابسامان کشور ۱۲۳هزار میلیارد تومان است که با توجه به حداکثر زمان اجرای آن سالانه ۲۵هزار میلیارد تومان باید برای بهسازی محلات آسیب‌پذیر اختصاص یابد که تأمین این مبلغ از سوی دولت امکان‌پذیر نیست. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از رقم ۲۵هزار میلیارد تومان مبلغ موردنیاز در هر سال، ۸ هزار میلیارد تومان را دولت، ۷هزار میلیارد تومان را شهرداری و ۱۰هزار میلیارد دیگر را توسعه‌گر و یا بخش خصوصی تأمین می‌کند. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: به دستور رئیس‌جمهور همه دستگاه‌ها قرار است اراضی خود  در بافت‌های نابسامان را به شرکت عمران و بهسازی تحویل دهند که تاکنون درمجموع ۶۰ هزار مترمربع زمین در سراسر کشور به‌جز شهر تهران آماده واگذاری به توسعه‌گر است. این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون ۳۳هزار نفر از تسهیلات‌گیرندگان صندوق پس‌انداز مسکن یکم در بافت‌های فرسوده اقدام به خرید واحد مسکونی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: برنامه تشویقی ما برای استفاده‌کنندگان تسهیلات مسکن در این بافت‌ها، کاهش نرخ سود این تسهیلات و افزایش دوره بازپرداخت آن بوده ضمن اینکه شرط خانه اولی بودن نیز برای تسهیلات مسکن یکم بافت فرسوده حذف شده است. به گفته عشایری برای ورود توسعه‌گر به ساخت‌وساز مسکن در محلات هدف نیز ارائه تخفیفات در هزینه‌های جانبی شامل تخفیف در هزینه صدور پروانه ساختمانی، نظارت نظام‌مهندسی، انشعابات آب و برق و گاز، بیمه کارگر ساختمانی، صدور سند و... در دستور کار قرار گرفته درمجموع ۲۰ تا ۳۰درصد هزینه تمام‌شده ساخت‌وساز در این محلات را نسبت به محلات دیگر کاهش خواهد داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید