• پنج شنبه 6 دی 1403
  • الْخَمِيس 24 جمادی الثانی 1446
  • 2024 Dec 26
سه شنبه 3 خرداد 1401
کد مطلب : 161596
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qxOr0
+
-

میز خبر/ دانش‌آموزان فریب نخورند

  مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با صدور اطلاعیه‌ای با تأکید بر اینکه دسترسی به سؤالات امتحانات نهایی قبل از آزمون به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست، از دانش‌آموزان خواست فریب تبلیغات افراد سودجو را نخورند. شنبه، نخستین روز شروع امتحانات نهایی دانش‌آموزان در سراسر کشور بود. در نخستین روز از برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم و پس از حدود نیم‌ساعت از شروع امتحان، تصویری از برگه سؤالات امتحانی در فضای مجازی انتشار یافت که بلافاصله از طریق بررسی شواهد و رصد نشانه‌های قرار گرفته در برگه سؤال، حوزه‌های عامل این انتشار شناسایی و اقدامات حقوقی برای برخورد با متخلفان در دستور کار قرار گرفت؛ بر همین اساس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با صدور اطلاعیه‌ای با تأکید بر اینکه امکان دسترسی به سؤالات امتحان نهایی قبل از آغاز جلسه به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست، بر برخورد قانونی با متخلفان تأکید کرد. در متن این اطلاعیه آمده است: «با توجه به اینکه سؤالات رمز شده امتحانات نهایی دقیقا پیش از شروع هر امتحان از قرنطینه طراحی سؤالات به‌طور مستقیم با روش الکترونیکی به حوزه‌های اجرای سراسر کشور ارسال و در همان جا رمزگشایی و در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، دسترسی به سؤالات قبل از امتحان امکان‌پذیر نیست و موضوع افشای سؤالات منتفی است، اما در مواردی پس از شروع امتحان، تعداد انگشت‌شماری از دانش‌آموزان با استفاده از گوشی همراه، ساعت هوشمند و... که موفق شده‌اند با خود به جلسه امتحان ببرند، مبادرت به تصویربرداری از سؤالات و ارسال آن در کانال‌های خاص می‌کنند.» در این اطلاعیه همچنین عنوان شده: «در مواردی نیز افراد سودجو و فرصت‌طلب با استفاده از انتشار سربرگ مجعول سؤالات و تغییرات گرافیکی در آنها و انتشار در فضای مجازی، سعی در فریب دانش‌آموزان دارند که آموزش و پرورش به‌منظور برخورد با این موارد، با صدور دستورالعمل‌های حفاظت و مراقبت از آزمون‌ها، تعیین و آموزش ناظرین ثابت توسط حراست، به‌کارگیری مراقبان و همچنین تجهیز حوزه‌های برگزاری امتحانات به دستگاه‌های موبایل‌یاب و نظارت مستمر از حوزه‌ها توسط ناظرین ستادی استانی و منطقه‌ای برای برقراری نظم و امنیت بیشتر و جلوگیری از هرگونه تخلف برنامه‌ریزی و اقدام کرده است. درصورت بروز تخلف براساس آیین‌نامه رسیدگی به تخلفات امتحانی با متخلفان برخورد می‌شود و این موضوع و نوع مجازات مرتبط با تخلف در بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های ارسال شده به مدارس به اطلاع عوامل برگزاری امتحانات و دانش‌آموزان رسانده خواهد شد.»
 
احتمال لغو ویزا در سفر زمینی اربعین از سوی عراق
رئیس ستاد اربعین از احتمال لغو ویزا در سفر زمینی اربعین از سوی کشور عراق خبر داد و گفت: «برآورد ما این است که بیش از ۴میلیون زائر به سفر اربعین بروند.» مجید میراحمدی، در جلسه ستاد اربعین که روز گذشته با حضور رؤسای کمیته‌ها و استانداران ایلام، خوزستان و کرمانشاه برگزار شد، گفت: «یکی از موضوعات این جلسه بررسی پروژه‌های عمرانی در این رابطه بود و با وجود اینکه در 2سال گذشته پروژه عمرانی تعطیل شده بود، اما با اقدامات مؤثر در ماه‌های اخیر این عقب‌ماندگی جبران شد.‌ یکی دیگر از موضوعات ما در رابطه با اربعین مواجه شدن با فصل گرماست که در این زمینه نیازمند برنامه‌ریزی حساس و دقیق هستیم تا زائران با مشکل جدی در زمینه گرمازدگی مواجه نشوند. تلاش‌های زیادی برای  ایجاد سایبان و  کارخانه تولید یخ  شده است.» او با اشاره به گزارش سفیر ایران در عراق هم گفت:«آخرین گزارشی که سفیر ما در عراق اطلاع‌رسانی کرده‌اند این است که دولت عراق اعلام کرده برای اربعین ویزا نخواهند داشت. برآورد ما هم بیش از ۴میلیون زائر در این ایام است.» او با بیان اینکه هم‌اکنون تردد از مرز زمینی به عراق با ویزا امکان‌پذیر است، افزود: «احتمالا در چند روز آینده تردد زائران از طریق مرز زمینی بدون ویزا را اعلام خواهند کرد؛ البته این هنوز قطعی نیست.»

کاهش ۱۰ درصدی نمرات سوادآموزان
سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی از کاهش 10درصدی نمرات سواد‌آموزی خبر داد و گفت:«آزمون‌های نهضت سوادآموزی به‌ جز سال اول کرونا به شیوه حضوری بود و با سؤالات استاندارد برگزار شد که به‌صورت میانگین در مقایسه با نمرات میانگین سال‌های گذشته، کاهش حدود ۱۰درصدی را نشان می‌دهد.» علیرضا عبدی درباره برنامه‌های این سازمان برای جبران عقب‌ماندگی‌های آموزشی احتمالی ناشی از کرونا در سوادآموزان گفت: «از همان ابتدای شیوع کرونا، برای مواجهه با این شرایط تدابیر و برنامه‌هایی ویژه در قالب سوادآموزی نیمه حضوری، غیرحضوری و ترکیبی با استفاده از فضای مجازی، تهیه و تولید برنامه‌های رادیو، تلویزیون، سامانه تحت وب و آموزش‌های فرد به فرد و... گرفته شد.» او ادامه داد: «برای کیفیت آموزشی تلاش کردیم تا آموزش دهنده‌ها خلأ آموزش حضوری را پیگیری و با افزایش دوره آموزشی تا حدی آن را جبران کنند. نکته دیگر، جنس کلاس‌های نهضت هست، چون عموما تعداد یک یا 2سوادآموز در کلاس حضور دارند، کمتر کلاس‌های نهضت در دوران کرونا آسیب دیده‌اند. با این حال در همین مقطع تصمیماتی گرفته شده تا ۵۰۰ مرکز یادگیری محلی که واحدهای آموزشی ویژه سوادآموزان در استان‌ها و شهرستان‌ها بودند به‌عنوان مراکز آموزشی سوادآموزی نقش‌آفرینی کنند.» او با اشاره به تهیه و تولید فیلم‌های آموزشی در راستای تسهیل آموزشی سوادآموزان افزود:« نتیجه تدابیر انجام شده، ایجاد پویش برای آموزش مجازی توسط آموزش دهنده‌ها، تهیه و تولید فیلم آموزشی دوره انتقال در قالب یک برنامه ۱۵۰ قسمتی و دوره سوادآموزی در ۶۰ برنامه و... بوده است.» / ایلنا

این خبر را به اشتراک بگذارید