• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 3 خرداد 1401
کد مطلب : 161585
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/82pxg
+
-

مدیرکل امور فرهنگی شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری اهداف و عملکرد 200روز خدمت برای مردم را تشریح کرد

ایجاد توازن در اتمسفر فرهنگی پایتخت

زینب زینال زاده-خبرنگار

 «آنچه امروز در پایتخت حائز اهمیت است و جای کار بسیار دارد، مباحث فرهنگی و اجتماعی هستند.» همین جمله علیرضا زاکانی، شهردار تهران سبب شد تا برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در اولویت اقدامات مدیریت شهری قرار گیرد و متولیان فرهنگی برای برقراری عدالت و ایجاد توازن در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، سلامت، امور بانوان، آموزش‌های شهروندی و... برنامه‌ریزی کنند. عملکردی که تورق آنها در کارنامه 200روز خدمت برای مردم، بیانگر توزیع عادلانه خدمات و توجه به مناطق کم‌برخوردار است. رویکردی که به‌گفته محمدحسن جعفرزاده،  مدیرکل امور فرهنگی شهرداری تهران، منجر به برقراری توازن در اتمسفر فرهنگی شهر خواهد شد. این مقام مسئول در گفت‌وگو با همشهری علاوه بر اقدامات، اهداف و برنامه‌های فرهنگی را تشریح کرده است که در ادامه می‌خوانید.

اهداف برنامه‌های فرهنگی در این دوره مدیریت شهری چیست؟
اصلی‌ترین هدف فرهنگی، برقراری توازن بین توسعه و پیشرفت در حوزه‌های کالبدی با روح و اتمسفر فرهنگی شهر است. در ادوار گذشته به مسائل کالبدی و زیرساختی شهر توجه و کارهای زیادی هم انجام شده، اما از نظر فرهنگی به‌دلیل ترک فعل‌ها، ضعف‌ها و نقص‌هایی دیده می‌شود؛ تاحدی‌که به‌جرأت می‌توان گفت امروز شهر تهران از نظر شاخص‌های هویتی نقص‌های بسیاری دارد و به‌واسطه جولان خرده‌فرهنگ‌های نامتجانس و وارداتی، شهری بی‌هویت محسوب می‌شود و از تراز فرهنگ انقلاب اسلامی هم فاصله معنی‌داری گرفته است. قطعاً تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی‌های اصولی، هویت اصیل ایرانی اسلامی به شهر و سبک زندگی فردی و اجتماعی شهروندان باز گردد و این کاستی‌ها جبران شود.

توجه به مناطق و اقشار کم‌برخوردار کلیدواژه شهردار تهران است. آیا در اجرای برنامه‌های فرهنگی به این موضوع توجه شده است؟
قطعاً توجه شده است. یکی از شاخص‌های سند تحول فرهنگی که مانیفست (سند) حرکت ما در اداره کل فرهنگی محسوب می‌شود، توجه ویژه به حوزه عدالت است. به همین‌خاطر تمام برنامه‌های مناسبتی و غیرمناسبتی به‌گونه‌ای اجرا می‌شوند که سهم مناطق و محلات محروم در آنها بیشتر از سایر مناطق   است؛ به‌عنوان‌مثال در ماه رمضان چندین کاروان سیار به محلات محروم اعزام شدند و برنامه‌های مخصوص کودکان همراه با افطاری ساده برگزار کردند.

نیمی از جمعیت پایتخت، زنان هستند. برای این قشر برنامه‌ریزی‌های فرهنگی صورت‌ گرفته است؟
یکی از موضوعات اصلی اداره کل فرهنگی، ترویج سبک زندگی خانوادگی مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی است و با توجه ‌به اینکه مادر، محور خانواده محسوب می‌شود، طراحی و برنامه‌ریزی برای تثبیت هویت مادرانه شهر تهران را در دستور کار قرار دادیم. چرا که معتقدیم با ارتقای جایگاه و‌ شأن مادری در مناسبات شهری و مناسب‌سازی خدمات برای مادران، علاوه بر تحکیم بنیان خانواده، سبک‌ زندگی اصیل (ایرانی - اسلامی) در میان شهروندان ارتقا و تعالی پیدا می‌کند. ازاین‌رو پویش ملی چلچراغ با هدف پیاده‌سازی چهل اقدام در ستایش مادری و هدایت خدمات به مادران شهر راه‌اندازی شده است که با مشارکت بانوان، چالش‌های پیش روی بانوان ازجمله ایمنی در تردد و تسهیل بهره‌برداری از خدمات رفاهی و... شناسایی و رفع می‌شوند.

شهردار تهران به مشارکت شهروندان و نخبگان در امور شهر تأکید دارد. آیا برنامه‌ای برای استفاده از این ظرفیت‌ها در حوزه فرهنگی دارید؟
باور داریم گفتمان‌سازی موضوعات مختلف فرهنگی اجتماعی از مسیر نخبگان می‌گذرد؛ بنابراین در برنامه‌های متعددی از حضور نخبگان استفاده کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم با استفاده از هیأت‌ها و گروه‌های خودجوش مردمی، تجربه متفاوتی از برگزاری برنامه‌های فرهنگی در شهر خلق شود.

مدام از تحول فرهنگی صحبت می‌شود. آیا زیرساخت‌ها برای این تحول فراهم شده است؟
برای پاسخ به این پرسش باید حوزه‌های کاری اداره کل را به 2 قسمت مناسبتی و موضوعی تقسیم کنیم. در حوزه مناسبت‌ها سعی کردیم علاوه بر هم‌افزایی ظرفیت‌های داخل شهرداری، ظرفیت‌های بیرون شهرداری (دستگاه‌های دولتی، نهادهای انقلابی و مجموعه‌های مردمی) را در قالب پویش‌های مختلف با خود همراه کنیم. در مناسبت‌های موضوعی هم کمیت و کیفیت برنامه‌های میدانی و محصولات رسانه‌ای را ارتقا داده‌ایم که امیدواریم با هم‌افزایی بیشتر واحد‌های درون و بیرون شهرداری و همراهی بهتر رسانه‌های فراگیر و جبهه رسانه‌ای انقلاب با پویش‌های مناسبتی ما، اتفاقات خوبی تا پایان سال رقم بخورد.



مکث
اجرای برنامه‌های ویژه با شعار «ما مقاوم هستیم»

به مناسبت سالروز فتح خرمشهربرنامه‌های متعددی  پیش‌بینی ‌شده که با عنوان «روایت مقاومت» و با شعار «ما مقاوم هستیم» امروز و فردا در مناطق 22گانه اجرا می‌شود. برگزاری مراسم سخنرانی، برپایی جشن در 110مسجد و 110بوستان، راه‌اندازی کاروان روایت خرمشهر از طریق حرکت مینی‌بوس، تویوتا و جیپ‌های روباز قدیمی در شهر با هدف یادآوری دوران باشکوه دفاع ‌مقدس و پذیرایی از مردم و پخش محتوای مناسبتی در قالب شعر و ...، نمایش میدانی با موضوع دفاع ‌مقدس در محلات، برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری (کتابخوانی، عکاسی، خاطره‌گویی و ...) دعوت از فرماندهان و تجلیل از پیشکسوتان، ایثارگران و آزادگان در مساجد و پایگاه‌های بسیج، برپایی نمایشگاه عکس از دوران پرافتخار دفاع‌مقدس در معابر پرتردد و گالری‌های شهر، اجرای سرودهای خیابانی و ... بخشی از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده هستند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید