• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 3 خرداد 1401
کد مطلب : 161583
+
-

زاکانی در نشست کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور از نوع نگاه مسئولان شهرداری در دوره‌پیشین انتقاد کرد

رهاشدگی فرهنگی در دوره قبل مدیریت شهری

گزارش
رهاشدگی فرهنگی در دوره قبل مدیریت شهری

  نشست کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مجمع شهرداران کلا‌نشهرهای کشور دیروز در پایتخت معنوی ایران برگزار شد. بر این اساس، 19شهردار شهرهای بزرگ یا نماینده‌های آنان به بیان نظرات خود درباره چالش‌های حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرها پرداختند. البته رویکرد اصلی این نشست که مشهد میزبان آن بود، هم‌اندیشی درباره موضوعات سالگرد رحلت حضرت امام(ره) و برنامه‌های ویژه دهه کرامت بود.
به گزارش همشهری، شهردار تهران در این نشست به چگونگی نگاه مسئولان شهرداری دوره قبل نسبت به حوزه اجتماعی و فرهنگی مدیریت شهر انتقاد کرد.  علیرضا زاکانی در حاشیه این نشست گفت: «شاید برخی دوستان در دوره قبل از ما، اعتقاد داشتند که نباید به این مسائل بپردازند یا از منظر خاص خودشان این موضوع را پیگیری می‌کردند؛ مثلا درخصوص معتادان متجاهر گفته می‌شد که این هم یک نوع زیست است؛ رهایشان کنید و بگذارید آنها با خود خوش باشند.»
او با بیان اینکه در گذشته شهر تهران در ابعاد کالبدی خود پیشرفت داشت ولی در بخش‌های اجتماعی و فرهنگی آن به‌صورت جدی یک غفلت رخ داده است، افزود: «ما به کرامت انسانی و تکلیفی که ناظر بر احیای انسان‌هاست، اعتقاد داریم. بر همین اساس ضرورت دارد   از همنوعان خود دستگیری کنیم تا کسانی که در زندگی خود دچار اشتباه شده‌اند به جامعه بازگردند و اصلاح شوند؛ لذا موضوعات فرهنگی بنیان شهر را شکل می‌دهد و مسائل اجتماعی اولویتی بسیار جدی به‌حساب می‌آید.»
زاکانی درخصوص برنامه‌های راهبردی شهرداری تهران پس از نمایش عملکرد ۲۰۰ روزه خود گفت: «ما سندی تولید کردیم که حدود ۹۰ کلان‌پروژه دارد و این کلان‌پروژه‌ها ما را به سمت چشم‌اندازی که طراحی شده، رهنمون می‌کند. ما مبتنی بر این سند حدود ۴۸۵ خرده‌پروژه با مقیاس‌های متفاوت را استخراج کرده‌ایم که بنا شده پیرامون بخش‌هایی از آن که یک تغییر و پیشرفت برای تهران ایجاد خواهد کرد، در زمان مناسب گزارش کار را به شهروندان ارائه کنیم. مهم‌تر از هر چیز اثر عملی این تغییر در زندگی مردم است تا بتواند زندگی آنان را توأم و همراه با خدمت و پیشرفت در جهان کند. شهردار تهران در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه ما در میانه زمانه هستیم و از نظر زمان و تاریخ در مسیر تحقق یک اتفاق بزرگ جهانی قرار داریم، گفت: «جهان در حال حرکت در یک مسیر مشخص است. اهالی شیطان تلاش دارند این موضوع را به تأخیر بیندازند و جهان را از آن خودشان کنند و یک جهان‌سازی دروغین را به جامعه بشری القا کنند. اینها ۲ مسیر و ۲ هدف را دنبال می‌کنند. در واقع همه ما در تمام لحظات مختلف زندگی بین ۲ انتخاب قرار گرفته‌ایم که آثار انتخاب هر یک از این ۲ راه مشهود است. حال اگر بخواهیم مسیر درست را انتخاب کنیم و بنیان صحیحی در جامعه بگذاریم، راهی جز تمسک به اسلام نداریم.»

اجرای پویش‌های بزرگ
ریاست کمیسیون اجتماعی کلانشهرهای ایران بر عهده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران است. بر همین اساس، محمدامین توکلی‌زاده، یکی از سخنرانان اصلی نشست کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مجمع شهرداران کلانشهر بود که در بخشی از مراسم گفت: «یکی از ظرفیت‌های مهم کلانشهر‌ها کمک به دولت است. شهرداری‌ها لبه ارتباط با مردم به‌حساب می‌آیند که وسعت بسیاری دارند. از این حیث، تحقق دولت مردمی یکی از مظاهر شهرداری‌های کشور است.» رئیس کمیسیون اجتماعی کلانشهرهای ایران افزود: « در تک‌تک شهرداری‌ها شاهد مسیر جدیدی هستیم که یکی از امورات مدنظر، اجرای پویش‌های ملی و پویش‌های بزرگ است. از سوی دیگر طبق برنامه، دهه کرامت جدیدی را رقم خواهیم زد؛ همانطور که در قالب قرارگاه سلامت و مبارزه با کرونا، شهرداری تهران توانست نقش مهمی را ایفا کند.»
او گفت: «قرارگاه اجتماعی و حاشیه شهر مشهد نیز از برنامه‌های اساسی به شمار می‌آید که می‌تواند اقدامات خوبی را به سرانجام برساند.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید