• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 3 خرداد 1401
کد مطلب : 161568
+
-

4 استان در صدر خرید تضمینی گندم

خرید تضمینی گندم از مرز 2میلیون تن گذشت؛ 60درصد این رقم به خوزستان و 21درصد به فارس، ایلام و کرمان اختصاص دارد

پیگیری
4 استان در صدر خرید تضمینی گندم

شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد که خرید تضمینی گندم از مرز ۲میلیون تن است و در میان استان‌ها، خوزستان رکورددار خرید شده است.
به‌گزارش همشهری، از مجموع 2میلیون تن گندم خریداری شده در سراسر کشور، خوزستان با یک‌میلیون‌ و275هزار تن، بیش از 60درصد کل خرید گندم کشور را به‌خود اختصاص داده است.
بعد از خوزستان به‌ترتیب فارس با 160هزار تن، ایلام با 137هزار تن و کرمان با 127هزار تن در مجموع 21درصد کل خرید گندم کشور را در اختیار دارند و بعد از خوزستان، رده‌های دوم تا چهارم را به‌خود اختصاص داده‌اند.

افزایش 25درصدی خرید
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران با بیان اینکه این میزان خرید گندم از کشاورزان 500هزار تن بیشتر از مدت زمان مشابه سال گذشته بوده است به همشهری می‌گوید: این رقم حدود 25درصد بیشتر از سال گذشته است.
علیقلی ایمانی از رضایتمندی استان‌ها درباره برداشت و خرید تضمینی گندم خبر می‌دهد و می‌افزاید: البته در میان استان‌ها بخش‌های شمالی گلستان، خوزستان و فارس با توجه به خشکسالی‌های ابتدای فصل زراعی جاری، آسیب دیده‌اند که روی برداشت گندم‌شان تأثیر گذاشته است.
وی مشکل اصلی کشاورزان را اما پرداخت پول گندم می‌داند و می‌گوید: مبلغ ریالی این حجم خرید تقریبا حدود 24-23هزار میلیارد تومان می‌شود که تاکنون فقط 56درصد آن پرداخت شده است.
ایمانی تأکید می‌کند قرار بود تسویه حساب با گندمکاران سریع باشد، اما هرچه جلوتر می‌رویم و به پیک برداشت نزدیک‌تر می‌شویم رقم خرید افزایش می‌یابد و دولت از پرداخت عقب می‌ماند.
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران از دولت می‌خواهد برای تامین منابع مالی مورد نیاز خرید گندم سرعت عمل داشته باشد و پول گندمکاران را زودتر پرداخت کند.
او در عین حال، به کشاورزان هم توصیه می‌کند حتما محصول خود را به دولت تحویل دهند، زیرا بنیاد پیگیر تخصیص مشوق برای گندمکارانی است که محصول خود را به دولت فروخته‌اند.
ایمانی معتقد است ذخیره گندم در سیلوهای دولت، این اطمینان را به‌وجود می‌آورد که در زمینه تامین نان مردم با مشکل مواجه نخواهیم شد و از سوی دیگر، در شرایط بد اقتصادی فعلی کشور و دنیا دولت می‌تواند زمینه برنامه‌ریزی برای تامین کمبود و واردات را فراهم کند.
خرید، بالاتر از سطح انتظار
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان هم با بیان اینکه خرید تضمینی گندم در خوزستان تا روز جمعه ۳۰اردیبهشت به یک‌میلیون‌ و۲۷۵هزار تن رسید که ۱۷۵هزار تن بیش از حد انتظار است، می‌گوید: خرید گندم در ۱۶۲مرکز خرید تعاون روستایی و غله در خوزستان انجام شد و برداشت این محصول راهبردی مرحله پایانی دوره ۴۰روزه را سپری می‌کند. امید جهان‌نژادیان با بیان اینکه برداشت گندم در خوزستان از دهه سوم فروردین ابتدا از مناطق جنوبی استان شروع شده بود و در بسیاری از نقاط پایان یافته است، می‌افزاید:‌ سال گذشته میزان خرید تضمینی گندم در خوزستان 1.1میلیون تن بود که این آمار خوزستان را در جایگاه نخست کشوری از حیث حجم خرید این محصول راهبردی قرار داد و معادل ۲۵درصد کل خرید تضمینی گندم در کشور بود. افزایش میزان خرید تضمینی گندم در مقایسه با سال زراعی ماقبل آن در حالی است که در سال زراعی جاری ۸۰هزار هکتار از گندمزارهای دیم استان به‌علت خشکسالی و کاهش بارندگی از بین رفته‌اند.

پیش‌بینی خرید ۵۰۰تن در فارس
فارس تاکنون رتبه دوم خرید تضمینی گندم را به‌خود اختصاص داده است. شهرام زارع، معاون اداره کل غله و خدمات بازرگانی فارس با بیان اینکه خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان در ۱۳۴مرکز از ۱۷فروردین آغاز شده است و تا آخر مرداد ادامه دارد، می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۵۰۰هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شود.
مهدی صادقی، مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی فارس هم می‌گوید: در سال زارعی ۴۰۶هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به کشت گندم در ۲نوع آبی و دیم اختصاص یافت که ۲۶۰هزار و۶۹۸هکتار آن مربوط به کشت آبی و ۱۴۵هزار هکتار نیز کشت گندم دیم بود.

برداشت خوشه‌های طلایی گندم از نیمه‌های فروردین در مناطق گرمسیری ازجمله سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، ایلام، فارس، کرمان، یزد و لرستان آغاز شد و در روزهای اخیر استان‌های نیمه شمالی چون خراسان رضوی و گلستان هم به این قافله پیوسته‌اند.
سطح کشت گندم آبی سال‌جاری در کشور یک‌میلیون ‌و۹۰۰هزار هکتار و سطح کشت گندم دیم ۳میلیون ‌و۹۵۰هزار هکتار است که پیش‌بینی می‌شود از این سطح بیش از ۹میلیون تن برداشت شود. علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزیر جهادکشاورزی هم تأکید کرده است میزان خرید تضمینی گندم درصورت بارندگی‌های مطلوب در اردیبهشت پیش‌رو به 5.5میلیون تن برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید