• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 2 خرداد 1401
کد مطلب : 161435
+
-

گزارش 9 ماهه وزیر میراث فرهنگی به مردم

وزیر میراث‌فرهنگی: زیر میز شوراهای بی‌خاصیت که مفت هم نمی‌ارزند، می‌زنم / عزت‌الله ضرغامی: رئیس جمهوری با عصبانیت خواستار پرداخت حقوق مرمتگران آثار تاریخی ظرف 48ساعت شد

میراث فرهنگی
گزارش 9 ماهه وزیر میراث فرهنگی به مردم

محمد باریکانی- دبیر گروه زیست‌بوم

 نخستین نشست خبری عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صبح دیروز در محل موزه ملی ایران و به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی پس از گذشت 9ماه از سکانداری او بر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد.  ضرغامی در این نشست، مفهوم شعار «زیر میز زدن» خود را برای خبرنگاران تشریح کرد و از اقداماتی که در خفا در جهت پیشبرد امور مرتبط با حوزه‌های سه‌گانه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دولت داشت، پرده برداشت. او از یارانه‌ای کردن سوخت شناورهای تفریحی و گردشگری در مذاکره با وزیر نفت در دولت خبر داد که گام مهمی در توسعه گردشگری دریایی و کاهش هزینه‌های هنگفت سوخت‌رسانی به شناورها  بود.
ضرغامی در این نشست از پیگیری حقوق به تعویق افتاده مرمتگران آثار تاریخی که تعداد آنها 850تن است در حضور رئیس‌جمهوری خبر داد و گفت که «‌رئیس‌جمهور از به تعویق افتادن پرداخت حقوق مرمتگران در هیأت دولت عصبانی شد و با تندی به دستگاه مربوطه برای پرداخت حقوق، 48ساعت زمان داد؛ اکنون نیز 24 ساعت سپری شده و امروز (دوشنبه) باید تکلیف پرداخت حقوق مرمتگران آثار تاریخی مشخص شود.» وزیر میراث فرهنگی از پیگیری کنتوردار کردن چاه‌های آب اطراف پاسارگاد در مذاکره با وزیر نیرو خبر داد که برداشت انبوه و بی‌برنامه آب‌های زیرزمینی با ‌موتورهای دیزلی را متوقف می کند.
عزت‌الله ضرغامی به موضوع حفاری‌های غیرمجاز و فعالیت قاچاقچیان اشیای تاریخی نیز اشاره کرد و از تکمیل «قانون جامع میراث‌فرهنگی» که ویراست نهایی را پشت سر می‌گذارد خبر داد و گفت لایحه قانون جامع میراث فرهنگی ظرف چند روز آینده تقدیم مجلس می‌شود که درصورت تصویب  موضوعات اصلی میراث‌فرهنگی مرتفع می‌شود که او به بازدیدهای خود از محوطه‌های باستانی کشور اشاره و از مشاهده حفاری‌های غیرمجاز در سایت‌های تاریخی و باستانی سخن گفت و افزود: استراتژی وزارت میراث فرهنگی در برخورد با حفاران غیرمجاز و قاچاقچیان اشیای تاریخی همراه کردن آنها با وزارت میراث‌فرهنگی و انصراف‌شان از ‌‌حفاری محوطه‌ها و قاچاق اشیای تاریخی است. ضرغامی ‌‌از دیدار خود با وزیر فرهنگ قطر به‌منظور افزایش همکاری‌ها در زمان برپایی مسابقات جام‌جهانی نیز خبر داد و گفت: راه‌اندازی شناورها و افزایش پروازها در زمان برگزاری بازی های جام‌جهانی انجام شده است. ضرغامی به دیدار 2روز قبل خود با هیأت سرمایه‌گذاری ترکیه برای ساخت هتل در ایران نیز اشاره کرد و گفت: همکاری و تسهیل مسیر سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران ترکیه انجام و نقاط مورد علاقه آن‌ها در اردبیل مشخص شد. عزت‌الله ضرغامی  البته گلایه‌هایی از امنیتی کردن فضای میراث فرهنگی و گردشگری کشور مطرح کرد و با این اعلام نظر که برخی شوراهای عالی ازجمله کمیته میراث فرهنگی شورای‌عالی امنیت ملی یا شورای‌عالی میراث‌فرهنگی به هیچ دردی نمی‌خورند و ‌مشکلی از حوزه میراث‌فرهنگی حل نکرده‌اند گفت: این شوراها به مفت هم نمی‌ارزند و از رئیس‌جمهوری خواسته‌ام آن‌ها را برای یکپارچه کردن تصمیم‌گیری ‌در وزارت میراث‌فرهنگی ملغی کند.

مکث
دستگاه‌ها  و نهادها آمار آثار و بناهای تاریخی در اختیار خود را  به وزارت میراث‌فرهنگی ارسال کنند

 عزت‌الله ضرغامی در پاسخ به روزنامه همشهری درخصوص گردآوری بانک اطلاعاتی آثار و بناهای تاریخی در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه، بنیاد مستضعفان و جانبازان و البته ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و مشخص شدن تعداد و حجم آثار در اختیار دستگاه‌های دولتی که در حال تخریب است و خود آنها نیز آماری از بناهای تاریخی در اختیار خود ندارند، با هدف مشارکت این دستگاه‌ها در مرمت و احیای آثار تاریخی در اختیار خود با وزارت میراث‌فرهنگی گفت: یکی از مشکلات وزارت‌میراث فرهنگی مسئله آمار است و در حوزه‌های مختلف اختلاف آماری به‌خصوص در بخش گردشگری داریم و یکی از مفاد تفاهمنامه‌ای که با نیروی انتظامی امضا کردیم همین موضوع است. او افزود: درخصوص آثار تاریخی و باستانی البته مشکل موجود در مورد آمارهای بخش گردشگری را نداریم و تقریبا آمار ابنیه تاریخی را داریم. بخشی از این بناها در اختیار وزارت میراث‌فرهنگی و بخشی دیگر در اختیار نهادهای مختلف ازجمله نیروهای مسلح است که برخی از این آثار هم واقعا دیدنی هستند؛ بنابراین آمار آنها وجود دارد، ولی مدیریت این آثار در اختیار نهادهای دیگر است. البته برخی دستگاه‌ها بودجه مرمت آثار را در اختیار ندارند؛ مثلا حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه از مدت‌ها قبل از وزارت میراث فرهنگی خواستند محل کارشان را که یک بنای تاریخی است و گچبری‌های بسیار زیبایی هم دارد، مرمت کند. الان هم یک تیم مرمت برای مرمت بنای در اختیار ایشان در نظر گرفته شده است که البته این تیم با مشکلات امنیتی برای ورود به این ساختمان تاریخی مواجه است و برخی روزها نمی‌توانند در بنا حاضر شوند؛ بنابراین این مشکل را هم داریم که وقتی می‌خواهیم بناهای در اختیار دستگاه‌های دیگر را حتی با بودجه خودمان هم مرمت کنیم، گرفتاری‌های امنیتی داریم. وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: دستگاه‌ها نباید از قرار دادن آمار آثار و بناهای در اختیار خود به وزارت میراث‌فرهنگی بترسند. وزارت میراث فرهنگی باید آمار بناها و آثار در اختیار دستگاه‌ها و نهادها را در اختیار داشته باشد. معاونت میراث‌فرهنگی باید برنامه جدی‌تری داشته باشد تا بتواند امکان در اختیار داشتن آمار بناها و آثار تاریخی دستگاه‌ها، بخش خصوصی و مجموعه‌داران را داشته باشد تا نظام آماری حوزه میراث‌فرهنگی کشور تکمیل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید