• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 2 خرداد 1401
کد مطلب : 161429
+
-

معرفی بازی ده‌برچین

بازیگوشی
معرفی بازی ده‌برچین

سعیده بقایی؛ پژوهشگر بازی و خانواده

پولک‌های بازی را که روی میز می‌چینید، انگار به اعماق دریا سفر کرده‌اید. اطرافتان پر از ماهی‌های رنگارنگ می‌شود؛ چون همه این پولک‌ها تصویر یک ماهی را روی خود دارند و در روی دیگر خود عددی پنهان کرده‌اند. هرکس در نوبت خود روی یکی از ماهی‌ها دست می‌گذارد و آن را به پشت برمی‌گرداند. همه چهارچشمی می‌پایند تا در نوبتشان عددی رو شود که جمع آن با یک یا چند پولک روشده دیگر مساوی 10شود. برای مثال فرض کنید الان اعداد 2و 3 روی میز دیده می‌شود، اگر نفر بعدی 5 بیاورد باید این سه عدد را جمع بزند و بگوید: دَه‌برچین و آن پولک‌ها را برای خود بردارد. یا اگر الان عدد 7رو شده است، عدد 3 یا عددهای 2و یک مجموع 10 ایجاد می‌کند.  اما بازی به همین سادگی هم ادامه پیدا نمی‌کند. در میان اعداد، کوسه‌هایی نیز پشت پولک‌ها جا خوش کرده‌اند که اگر نصیب کسی شوند، آن فرد باید داروندارش را در بازی ببازد و از نو شروع کند. یک ورشکستگی واقعی و از نو بلندشدن!
این بازی ۱۳۲ پولک مقوایی دارد که از این تعداد، ۱۷ پولک کوسه و بقیه عددهای یک تا 9 هستند.
در نهایت، کسی که تعداد دسته‌های ده‌تایی بیشتری کسب کرده است، برنده می‌شود.
 بعد از تسلط بر بازی می‌توانید به‌جای10، روی عدد دیگری توافق یا جمع‌های دوتایی را حذف کنید تا بازی سخت‌تر شود. این بازی برای کودکان 7سال به بالاست که توانایی جمع‌زدن را آموخته‌اند و اتفاقا به هوش منطقی و ریاضی آنها کمک می‌کند تا با سرعت عمل بیشتر بتوانند عمل جمع ریاضی را انجام دهند. اما درصورتی‌که با کودکان تازه‌آموز کار می‌کنید، هوایشان را داشته باشید چون هنوز این عملیات در ذهنشان ملکه نشده است. اگر احساس کنند سختشان است، از این بازی مفید کناره‌گیری می‌کنند.
همچنین اگر بچه‌های چهار، پنج‌‌ساله در تیم دارید که دوست دارند بازی کنند ولی بلد نیستند شمارش کنند، نقشی جانبی بدهید، مثلاً کوسه‌بان؛ یعنی کسی که باید کوسه‌هایی را که از بازی خارج می‌شوند، پیش خود نگه دارد. همانطور که گفته شد این بازی به سرعت پردازش و واکنش کمک می‌کند. به‌علاوه حافظه فعال و در دسترس و توجه توزیع‌شده به یاری بازیکن می‌آید تا راحت‌تر برنده شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :