• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 1 خرداد 1401
کد مطلب : 161399
+
-

پایان کلاهبرداری‌های تاجر قلابی در فضای مجازی

مجرم اینترنتی که با وعده تجارت در شبکه‌های مجازی در مدت کوتاهی توانسته بود دست به کلاهبرداری 700میلیون تومانی بزند دستگیر شد.
به گزارش همشهری، رسیدگی به این پرونده از چند روز قبل و با شکایت شخصی در پلیس فتای تهران شروع شد. شاکی می‌گفت در فضای مجازی با تاجری آشنا شده و پس از آن فریب او را خورده و سرمایه‌اش را از دست داده است. وی در توضیح ماجرا گفت: حدود یک ماه قبل در یکی از شبکه‌های اجتماعی در حال جست‌و‌جو بودم که با فردی آشنا شدم. او بسیار خوش صحبت بود و خودش را از اشخاص با نفوذ معرفی می‌کرد. او پس از آنکه متوجه شد من قصد سرمایه‌گذاری در یک کار مطمئن را دارم با چرب زبانی موفق شد اعتمادم را جلب کند و مدعی شد که با یک سرمایه‌گذاری مطمئن می‌توانم سرمایه‌ام را در مدت کوتاهی چندبرابر کنم. شاکی در ادامه گفت:پس از مدتی که از آشنایی من و مرد تاجر گذشت وی به من پیشنهاد سرمایه‌گذاری در پروژه تجارت مجازی را داد. آنقدر در این مدت خوب نقش بازی کرده بودکه من بدون اینکه به دوست مجازی خود مشکوک شوم مبلغ صد میلیون تومان به‌حساب وی واریز کردم اما پس از واریز پول تلفن همراهش را خاموش کرد و دیگری از او خبری نداشتم. آنجا بود که متوجه شدم در دام یک کلاهبردار گرفتار شده بودم و سرمایه‌ام را از دست دادم. با این شکایت، تیمی از مأموران پلیس فتای پایتخت اقدام به ردیابی در فضای مجازی کرده و همچنان که تحقیقات آنها در این‌باره ادامه داشت چند شکایت مشابه دیگر پیش روی تیم تحقیق قرار گرفت که نشان می‌داد تاجر قلابی به‌صورت سریالی در فضای مجازی، طعمه‌های خود را به دام انداخته و سرکیسه می‌کند. تلاش و رصد تیم تحقیق سرانجام نتیجه داد و به شناسایی مجرم در فضای مجازی منجر شد. با شناسایی مجرم تحت تعقیب، مأموران موفق شدند با دریافت دستور قضایی قدم در مخفیگاه وی که یکی از مناطق جنوب تهران بود بگذارند و وی را دستگیر کنند. اگرچه او سعی داشت بار دیگر برای پلیس نقش بازی کند و خودش را بیگناه نشان بدهد اما وقتی با ادله پلیس و مدارکی که مجرم بودن او را تأیید می‌کرد مواجه شد به جرم خود اقرار کرد. وی گفت که با هویت‌های جعلی و جست‌و‌جو در فضای مجازی سوژه‌های خود را انتخاب کرده و پس از صمیمی شدن با آنها و اغفالشان، طعمه هایش را به سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف ترغیب می‌کرده است. او گفت که پس از کلاهبرداری، ‌موبایلش را خاموش می‌کرده تا شاکی او را شناسایی نکند غافل از اینکه مأموران پلیس فتا با اقدامات ویژه وی را شناسایی کردند و او گیر افتاد.
سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتای پایتخت با اعلام این خبر گفت:تاکنون بیش از 5شکایت در این پرونده مطرح شده و ارزش کلاهبرداری به حدود 700میلیون تومان رسیده است. رئیس پلیس فتای تهران به شهروندان توصیه کرد: به افراد ناشناس در فضای مجازی به راحتی اعتماد نکنید و قبل از سرمایه‌گذاری از طریق فضای مجازی شناخت کافی از طرف مورد معامله داشته باشید و تا زمانی که از اطلاعات شغلی و هویتی طرف مقابل اطمینان حاصل نکردید از هرگونه واریز وجه خودداری کنید تا نقشه کلاهبرداران فرصت‌طلب ناکام بماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید