• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 29 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 161123
+
-

تدوین قانون جامع میراث‌فرهنگی

موزه
تدوین قانون جامع میراث‌فرهنگی

آیین بزرگداشت روز جهانی موزه‌ها و آغاز هفته میراث‌فرهنگی صبح دیروز در موزه ملی ایران و با حضور قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مدیرکل دفتر دیپلماسی فرهنگی وزارت‌خارجه و جمعی از موزه‌داران برگزار و برخلاف سال‌های گذشته که موزه‌های برتر کشور براساس شاخص‌های موزه برتر معرفی و از مدیران آنها تقدیر می‌شد، این بار تنها از چند موزه بخش خصوصی با عنوان موزه مردمی تقدیر شد.
به گزارش همشهری، علی دارابی، قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی و معاون میراث‌فرهنگی کشور در این آیین با اعلام اینکه از مجموع ۷۹۰ موزه در کشور حدود ۲۶۰ موزه در اختیار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است، گفت: بخش زیادی از این موزه‌ها به بخش خصوصی، دولتی و نهادهای مختلف تعلق دارد و وزارت میراث‌فرهنگی اکنون به‌دنبال این است که رقابت سازنده و تعامل خوب بین بخش‌های مختلف ایجاد و با هرگونه انحصار در موزه‌داری کشور مقابله کند. او از استراتژی هر شهر یک موزه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دوره جدید خبر داد و گفت: امیدواریم روزی جشن راه‌اندازی یک موزه در هر شهر را برگزار کنیم.
قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی سند تحول میراث‌فرهنگی، گفتمان این وزارتخانه در موضوع میراث‌فرهنگی و موزه‌ها را مبتنی بر 3رکن تغییر، توسعه و تحول‌وفناوری اعلام کرد و گفت: تدوین سند چشم‌انداز برنامه تحول، برنامه هفتم توسعه و سند میراث‌فرهنگی و موزه‌ها ازجمله تدابیری است که مشغول آن هستیم و برای تنظیم آن دست یاری به‌سوی نخبگان، استادان انجمن‌های علمی، تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد دراز می‌کنیم.
او همچنین از تهیه لایحه شرح وظایف و قانون تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای تصویب در مجلس خبر داد و افزود: این قانون و شرح وظایف در جلسات متعدد با حضور مدیران و کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت، مفاد مهمی درباره میراث‌فرهنگی و موزه‌ها در این قانون جانمایی شده و برخی مفاد قانونی که از قبل بود نیز غنی‌تر شده و بعضی مواد قانونی دیگر که به هر دلیل در این قانون دیده نشده بود به آن افزوده شده است و امیدوارم این قانون که به‌زودی در اختیار دولت و سپس مجلس قرار می‌گیرد، منشأ اصلی قوانین میراث‌فرهنگی کشور شود. قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین از افزایش بودجه میراث فرهنگی و موزه‌ها در سال ۱۴۰۱ تا دوبرابر بیشتر از بودجه سال گذشته خبر داد و گفت: واقعیت این است که با این بودجه کم هم نمی‌شود نهضت بزرگی برای موزه ایجاد کرد. از همین رو انجمن خیران میراث‌فرهنگی که در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ثبت شده است، هفته آینده موجودیت پیدا می‌کند و براساس آن، مؤدیان مالیاتی می‌توانند کمک‌های خود را به موزه‌ها و میراث‌فرهنگی اهدا کنند. همچنین از طریق این انجمن می‌توان کمک‌هایی را از خارج کشور دریافت کرد که اگر این اتفاق بیفتد گام‌های بزرگی برای موزه‌داری و بناها می‌توان برداشت. او همچنین نقش دیپلماسی میراث‌فرهنگی را مهم دانست و از برنامه‌ریزی برای برگزاری چند نمایشگاه مشترک خارجی بین موزه ملی و موزه‌های دیگر کشورها خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی برای نمایش اشیای کمتر دیده‌شده در سراسر کشور نیز با حفظ امنیت کامل آثار در حال انجام است. دارابی تأکید کرد: کارکرد اداری در موزه باید تعطیل شود؛ چون موزه کارکرد علمی، ارتباطی و فرهنگی دارد که با جمعی از مدیران و صاحب‌نظران مقدمات آن را فراهم می‌کنیم. جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران نیز در این مراسم از برپایی نمایشگاهی از ۱۵۰۰ شیء اهدایی تاریخی به موزه ملی ایران که برخی از آنها 7هزار سال قدمت دارند، همزمان با روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی به این موزه خبر داد و گفت: حدود یک هزار اثر اهدا شده دارای اصالت هستند و مابقی آثار نیز برای تأیید اصالت نیاز به کارشناسی و پژوهش بیشتر دارند. رئیس موزه ملی ایران با انتقاد از تلاش برخی نمایندگان برای ارائه طرح «گنج‌یابی» در مجلس گفت: موزه‌داری جهان چندین نسل را طی 200سال گذشته پشت سر گذاشته، اما هنوز در ایران برخی قانونگذاران از عنوان گنج و عتیقه در طرح‌های خود استفاده می‌کنند که نشان می‌دهد آنها 200سال از صنعت موزه‌داری جهان عقب هستند. علیرضا دلخوش، مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت خارجه نیز که در آیین گرامیداشت روز جهانی موزه‌ها و آغاز هفته میراث‌فرهنگی حضور داشت، در سخنانی اعلام کرد: با توجه به شعار امسال روز جهانی موزه‌ها با عنوان «قدرت موزه»، ارائه تصویر در شأن جایگاه ایران در سطح جهان، ارتقای کیفی موزه‌ها و بیان موزه‌ای بهتر، پرهیز از کمیت‌گرایی برای آنکه خود را به سطحی برسانیم تا با موزه‌های تراز اول دنیا تعامل و گفت‌وگو داشته باشیم، از اهداف تبیین شده در وزارت خارجه است. به‌گفته دلخوش، آموزش عمومی درباره ماهیت واقعی موزه‌ها، برقراری ارتباط با سطوح مختلف جامعه، تسهیل دسترسی پژوهش در موزه‌ها و ارتباط با نهادهای علمی و پژوهشی مؤثر در سطح ملی ازجمله اهداف و وظایف تبیین شده برای موزه‌ها در اداره دیپلماسی فرهنگی و عمومی و وزارت خارجه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید