• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 25 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16109
+
-

اقتصاد استان نسخه شفابخش می‌خواهد

پوپک قاسمی‌| روزنامه‌نگار:

اردبیل، استانی محروم از نظر توسعه به ویژه توسعه اقتصادی است. سهم پایین سرانه درآمد از اوضاع نامطلوب اقتصادی استان خبر می‌دهد. طبق آمار، سرانه درآمد این استان نصف میانگین کشوری است. سرانه درآمد نشان دهنده میزان تولید و درآمد مردم و سهم هر یک از شهروندان از این میزان است.

بنابراین وقتی از سرانه درآمد استان صحبت می‌شود، منظور این است که متوسط درآمد یکایک شهروندان استان از کل فعالیت‌های اقتصادی به ثبت رسیده در طول یکسال چقدر است. در محاسبه درآمد کل، درآمد حاصل شده در استان را تقسیم بر کل جمعیت استان می‌کنیم و در نهایت سرانه درآمد به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های اقتصادی به دست می‌آید. طبق آمار سرانه درآمد این استان نصف میانگین کشوری است. 

پایین بودن سرانه درآمد استان از متوسط کشوری دلایل مختلفی دارد. کل درآمد هر جامعه به سه بخش کلی درآمد ناشی از بخش کشاورزی، صنعت و ساختمان و خدمات تقسیم می‌شود. در حالی که ارزش افزوده اصلی از بخش صنعت ناشی می‌شود، در استان ما بخش خدمات بیشترین سهم را در اقتصاد به خود اختصاص داده است و پس از آن بخش کشاورزی قرار دارد که آن هم عمدتاً به صورت سنتی و با کمترین بهره وری اداره می‌شود. استان اردبیل کمترین سهم را از درآمدهای بخش صنعت دارد، به گونه‌ای که حداکثر 15 درصد درآمدهای استان از بخش صنعت تأمین می‌شود. این نسبت در استان‌هایی مثل اصفهان نزدیک به 40 درصد و در کشورهای صنعتی به مراتب بالاتر است. 

در کشورهای توسعه یافته، ابتدا توسعه کشاورزی بخش اصلی اقتصاد را تشکیل می‌دهد. سپس بخش صنعت بزرگ‌تر می‌شود و بخش کشاورزی در ظرفیت‌های خود ثابت می‌ماند و پس از صنعتی شدن و افزایش درآمدها به تدریج بخش خدمات بزرگ‌تر می‌شود.
 در استان اردبیل مرحله صنعتی شدن طی نشده و به شکل جهشی بخش خدمات را توسعه داده‌ایم که این نشانه نوعی بیماری اقتصادی است. در حال حاضر  مدرن سازی کشاورزی و افزایش بهره وری آن در کنار ایجاد صنایع مادر در استان و تقویت صنعت گردشگری و جایگاه تجاری اردبیل اصلی‌ترین راهکار افزایش سرانه درآمد استان است.  به همین منظور توجه ویژه دولت و استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاری تنها راه بهبود شرایط اقتصادی استان به شمار می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید