• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 25 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16128
+
-

طرحی برای تغییر چهره حاشیه‌های اهواز

شهردار اهواز: مناطق کم‌برخوردار اهواز باید توانمندسازی شوند

نمای نزدیک
طرحی برای تغییر چهره حاشیه‌های اهواز




رسول عوده‌زاده| اهواز‌ خبرنگار :

حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ استان خوزستان پدیده‌ای رو به گسترش است. بنا بر اطلاعات جمعیت هلال احمر، ۲۵ درصد از جمعیت این استان حاشیه‌نشین هستند. آمارهای رسمی می گویند اهواز ۴۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین دارد؛ یعنی یک‌سوم جمعیت این کلانشهر. این جمعیت بیشتر در شرق و غرب اهواز سکونت دارند.شهرهای صنعتی استان مثل آبادان و ماهشهر هم جمعیت حاشیه‌نشین دارند.
کارشناسان معتقدند وزارت راه و شهرسازی و سازمان بازآفرینی شهری باید درخصوص حل این مشکل استان تصمیمات اساسی بگیرند. تاکنون اقدامات متعددی برای ساماندهی حاشیه انجام شده، اما آب از آب تکان نخورده و اکثر مشکلات سر جای خود باقی مانده‌اند. 

چند روز پیش، معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور تاکید کرد: باید یک کارگروه ویژه در خصوص رفع سریع مشکلات مناطق حاشیه کلان‌شهر اهواز به ریاست استاندار خوزستان تشکیل ‌شود.
«سعید نمکی» در بازدید از مناطق حاشیه‌نشین منبع آب، مندلی و کوی سیاحی اهواز بر ضرورت هماهنگی و همکاری بین‌بخشی برای حل مشکلات مناطق حاشیه این کلان‌شهر تأکید کرد و خواستار تشکیل یک کارگروه ویژه در خصوص رفع سریع مشکلات این مناطق به ریاست استاندار خوزستان با توجه به رتبه دوم این استان در کشور شد. 

وی عضویت سایر دستگاه‌های مرتبط و به‌ویژه هلال احمر خوزستان را در این کارگروه ضروری خواند و بر استفاده از ظرفیت این مجموعه مردم‌نهاد با توجه به تجربیات فراوان و مؤثر به‌ویژه اجرای طرح توانمندی اقشار آسیب‌پذیر و طرح تأمین سلامت مناطق حاشیه‌نشین تأکید کرد. 
معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور با تأکید بر بهره‌برداری از الگوی استان خراسان رضوی به عنوان نخستین استان حاشیه‌نشین کشور در رفع مشکلات مناطق حاشیه‌ای اظهار کرد: می‌توان از تجربیات هلال احمر خوزستان در کاهش بار مشکلات فرهنگی و اجتماعی حاشیه‌نشین‌ها استفاده کرد.


مناطق حاشیه شهر قدمت دارند

«صادق بوعذار» از ساکنان منطقه شهرک اهواز است. این منطقه در جنوب غرب اهواز در کنار واحدهای صنعتی قرار گرفته است. او با گلایه از محرومیت موجود در این محله پرجمعیت می‌گوید: شهرداری از یک طرف می‌گوید ما عوارض نمی‌دهیم و از یک طرف عوارض واحدهای صنعتی مستقر در مناطق ما عاید این نهاد می‌شود. 

او می‌افزاید: عین 2، ملاشیه و زرگان قبل از محله‌های کیانپارس و زیتون بوده‌اند و قدمت زیادی دارند و شهر به سمت آنها حرکت کرد.
این شهروند می‌گوید: همین ملاشیه که همه آن را به عنوان حاشیه شهر می‌شناسند، حدود 163 سال قدمت دارد. این مناطق قبل و بعد از الحاق هیچ خدماتی دریافت نکرده‌اند و نمی‌کنند. مسئولان به جای پاک کردن صورت مسئله باید فکری برای حل مشکلات داشته باشند.


توسعه مناطق حاشیه‌نشین

شهردار اهواز نیز در گفت‌وگو با همشهری اعلام می‌کند که طرح توسعه مناطق حاشیه‌نشین این کلانشهر به‌زودی آماده می‌شود.
«منصور کتانباف» با تأکید بر لزوم توانمندسازی مناطق کم‌برخوردار اهواز می‌گوید: به معاونت معماری و شهرسازی دستور داده‌ام تا در اسرع وقت با همکاری مشاوران متخصص، طرح توسعه مناطق سلیم‌آباد، سیاحی، کروشات، ملاشیه، علی‌آباد، رمضان، فرهنگیان، منبع آب، مندلی و... برای جبران عقب‌افتادگی‌ها آماده شود.

به گفته او، در این زمینه مطالعاتی از سوی سازمان مسکن و شهرسازی و ارگان‌های دیگر نیز در حال انجام شده و لازم است از تجربیات آنها نیز استفاده شود.کتانباف می‌گوید: این موضوع مصوبه شورای تامین بوده و شخصاً این موضوع را پیگیری می‌کنم.
شهردار کلان‌شهر اهواز اظهار می‌کند: اگر 4 سال پیاپی هر سال 330 میلیارد تومان به منظور برطرف کردن مشکلات زیرساخت‌ها و امکانات اولیه مناطق حاشیه شهر اختصاص داده شود، فقط می‌توان مسیر رفت‌وآمد ساکنان حاشیه شهر را اصلاح و ساماندهی کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید