• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 29 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 161083
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ هنر خوب زندگی‌کردن


رولف دوبلی این کتاب را هم با سبک و چارچوبی شبیه کتاب قبلی خود یعنی «هنر شفاف اندیشیدن» نوشته است: مطالبی کوتاه و روان از جنس روانشناسی زندگی روزمره. البته کتاب «هنر خوب زندگی‌کردن»، محتوایی نسبتاً تازه‌تر از هنر شفاف اندیشیدن دارد. در این کتاب، نکات و مثال‌هایی که مطرح شده، می‌تواند برای کسانی که درس‌های کلاسیک تصمیم‌گیری را نیز خوانده و آموخته‌اند، جذاب باشد. کتاب با ترجمه روان عادل فردوسی‌پور، بهزاد توکلی و علی شهروز به بازار عرضه شده و نشر چشمه آن را منتشر کرده است.

   اولدبوی

این سناریو را در ذهنتان مجسم کنید: شبی بارانی، افرادی ناشناس شما را می‌دزدند و به اتاقی منتقل می‌کنند که بیشتر شبیه زندان است تا اتاق هتل. جز تلویزیون و دفتر و خودکار چیزی برای سرگرمی ندارید، روزی سه وعده غذا به شما می‌دهند، اما اجازه بیرون‌رفتن ندارید، نمی‌توانید با کسی صحبت کنید و نمی‌دانید برای چه زندانی شده‌اید. 15سال بعد، باز هم بی‌آنکه کسی توضیحی به شما بدهد، آزاد می‌شوید و حالا باید معمای مجازاتی را که متحمل شده‌اید حل کنید. سناریویی که خواندید شالوده داستان «اولدبوی»، به کارگردانی کارگردان کره‌ای پارک جان ووک است.

   سرطناب

کتاب «سرطناب» به بسیاری از زبان‌ها ترجمه شده و از پرفروش‌ترین کتاب‌های مربوط به کوهنوردی است. داستان این کتاب در منطقه شامونی فرانسه می‌گذرد و برپایه ماجرای واقعی زندگی ژوزف راوانل، از معروف‌ترین راهنمایان کوهستان فرانسه در دوران پیش از جنگ جهانی دوم، نگاشته شده. نویسنده بیشتر شخصیت‌های آن حادثه را می‌شناخته و همه مسیرهای ذکرشده در کتاب را بارها صعود کرده. کتاب سرطناب نوشته «روژه فریزون روش» با ترجمه ابراهیم نوتاش توسط انتشارات سنایی راهی بازار کتاب شده. در پشت جلد کتاب نوشته شده: روژه فریزون روش متولد ۱۹۰۶ در پاریس، از جوانی دلبسته کوهستان شد و با آنکه در شهر شامونی که خاستگاه راهنمایان کوهستان است، غریبه‌ها را به سادگی برای این کار نمی‌پذیرند، او توانست جای خود را در میان آنان باز کند. در زمان جنگ جهانی دوم کتاب‌های بسیاری با موضوع نهضت مقاومت فرانسه نوشت.

   مسنر

در دنیای کوهنوردی از رینهولد مسنر ایتالیایی به‌عنوان پادشاه کوهنوردی نام می‌برند؛ مانند راجر فدرر در تنیس. این فیلم به زندگی پرماجرای مسنر از دوران کودکی تا صعود به بلندترین کوه‌های دنیا می‌پردازد. در این مستند، زندگی و صعودهای کوهنورد اسطوره‌ای جهان، رینهولد مسنر از ابتدا تا عصر حاضر به قلم و روایت خودش به تصویر کشیده شده و علاقه‌مندان به کوهنوردی را با فراز‌و‌فرودهای مشهورترین کوهنورد تاریخ آشنا می‌کند. او نخستین کوهنوردی است که 14قله جهان را که بیش از 8هزار متر ارتفاع دارند، فتح کرده و به‌عنوان نخستین در این حوزه، برای همیشه ابدی شده است. دیدن یک مستند کوهنوردی به اندازه رفتن به کوه لذتبخش نیست اما ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید وصف العیش نصف العیش.

   ۷ سال در تبت

این فیلم سینمایی براساس داستانی واقعی ساخته شده و یکی از معدود فیلم‌های موفقی به شمار می‌آید که با موضوع کوهنوردی روی پرده سینما رفته است. «۷سال در تبت» فیلم درامی است که در سال1997به کارگردانی «ژانژاک آنو» و بر پایه کتابی با همین نام نوشته «هاینریش هارر»، کوهنورد اتریشی ساخته شد. داستان این فیلم برگرفته از سفر هارر در میان سال‌های 1944و 1951و در زمان جنگ جهانی دوم به تبت است. او در منطقه‌ای به نام «نانگاپاربات» اسیر می‌شود اما به سمت تبت می‌گریزد. داستان فیلم ماجرای 7سال زندگی وی در تبت و دیدارش با دالایی لاما را روایت می‌کند. در این فیلم برد پیت و دیوید تیولیس به ایفای نقش پرداخته‌اند و موسیقی آن توسط جان ویلیامز ساخته شده‌است.

فیلمنامه به همین سادگی


کتاب «فیلمنامه به همین سادگی» به نویسندگی رضا میرکریمی و شادمهر راستین در سال 88توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسید. این فیلمنامه جزئیات و روزمرگی‌های یک روز از زندگی یک خانم خانه‌دار را به تصویر می‌کشد. فیلمنامه به همین سادگی درباره زندگی زنی به نام طاهره است که دو فرزند به نام‌های علی و آرزو دارد. در این فیلمنامه طاهره از روزمرگی‌ها خسته شده است و شوهرش نیز درگیری‌های بسیاری دارد و نمی‌تواند به او و بچه‌هایش برسد. بنابراین به‌شدت احساس تنهایی می‌کند و دلش می‌خواهد که مدتی به نزد خانواده‌اش برود، اما نمی‌تواند فرزندان خود را تنها بگذارد. در نهایت حادثه‌ای اتفاق می‌افتد که او را از رفتن بازمی‌دارد.

 سریال جزیره

سریال جزیره در 14قسمت به کارگردانی سیروس مقدم در سال 1400ساخته شده است و قصه‌ای درام و اجتماعی را در جزیره کیش به تصویر می‌کشد. این سریال دومین ساخته سیروس مقدم برای فیلیمو و جزو جدیدترین سریال‌های این شبکه خانگی محسوب می‌شود. موضوع سریال جزیره نیز درباره دختری جسور به نام صحراست که در عشق شکست خورده و در این ارتباط تصمیمات ماجراجویانه‌ای می‌گیرد که در نتیجه زندگی خود و خانواده شاهنگ، معشوق سابقش را دستخوش تغییرات اساسی می‌کند. در این سریال بازیگرانی مانند محمدرضا فروتن، هنگامه قاضیانی، میترا حجار، غزل شاکری، حمیدرضا پگاه، سامیه لک، بهنام تشکر، کاظم سیاحی، مینا وحید، مهدی احمدی، امیر کاظمی، بیتا فرهی، عزت‌الله رمضانی‌فر، امید روحانی، پوراندخت مهیمن، شیرین بینا، رضا رویگری، امیر مقاره، شادی مختاری و... به هنرمندی پرداخته‌اند.

  فیلم سینمایی دینامیت

پرفروش‌ترین فیلم‌ سال 1400فیلم طنز و کمدی «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی بود. در این فیلم بازیگران مطرح کمدی مانند «پژمان جمشیدی»، «محسن کیایی»، «احمد مهران‌فر»، «نادر سلیمانی»، «نازنین بیاتی» و «زیبا کرمعلی» ایفای نقش کرده‌اند. دینامیت از 10تیر 1400به روی پرده سینماها رفت و رفته‌رفته توانست حتی به یکی از پرفروش‌ترین‌های تاریخ سینمای ایران هم تبدیل شود. داستان این فیلم در یک ساختمان می‌گذرد که افراد و طیف‌های مختلف اجتماعی در آن سکونت دارند. تقابل اهالی این ساختمان و تضاد فکری هرکدام از آنها موجب خلق صحنه‌ها و موقعیت‌های جالب و خنده‌داری شده است که هر بیننده‌ای را جذب خود می‌کند. شاید علاقه‌مند باشید ببینید یک فیلم پرفروش چه قصه‌‌ای و ساختی داشته که این‌چنین مورد توجه قرار گرفته؛ در این صورت دینامیت می‌تواند کنجکاوی شما را پاسخگو باشد.

  وقتی ما پادشاه بودیم

داستان اصلی این مستند به سال1974 مربوط می‌شود؛ زمانی که محمدعلی کلی در 32سالگی با دوران اوجش فاصله گرفته و قرار است مسابقه‌ای مهم و پر سر و صدا بین او و جورج فورمن که 10سال جوان‌تر است برگزار شود. ماجرای ساخت این مستند از زمانی کلید خورد که «لئون گست»، کارگردان این مستند از مسابقه بین محمدعلی و جورج فورمن فیلم گرفت و مدت‌ها به‌دنبال کسی بود که هزینه ساخت مستندش را تأمین کند. گست معتقد بود که پیش از شروع این مسابقه تاریخی، عده‌ای تلاش می‌کردند تا کلی بازنده از رینگ مسابقه بیرون بیاید. خیلی‌ها بر این باورند که مستند وقتی ما پادشاه بودیم بیش از آنکه اتفاقات داخل رینگ بوکس را نشان بدهد از زد و بندهای پشت پرده برای وداع ابدی محمدعلی کلی با دنیای بوکس پرده برداشته است.

  12یتیم توانا

این فیلم، داستان زندگی ورزشی یک مربی فوتبال آمریکایی است که تیمی را از بچه‌های یک یتیم‌خانه تشکیل می‌دهد و از نقطه صفر به مسابقات لیگ فوتبال آمریکایی می‌رساند. کارگردان سعی کرده روایتی از پیروزی‌ها و شکست‌های این گروه 12نفره ارائه بدهد و در عین حال به شخصیت‌های تیم به‌عنوان بازیکنانی که از کمبودهای عاطفی رنج می‌برند بپردازد. در پایان فیلم هم سیر تحولی شخصیت‌ها کامل می‌شود و اعضای تیم از انسان‌هایی بی‌هدف و بی‌انگیزه به افرادی تبدیل می‌شوند که اعتماد به نفس بالایی دارند و برای خواسته‌هایشان می‌جنگند. این فیلم 2ساعته به کارگردانی «تای رابرتس» و در سال2021 ساخته شده و محصول کشور آمریکاست و از بهترین‌های این ژانر محسوب می‌شود.

  کتابراه

اپلیکیشن کاربردی «کتابراه» امکان مطالعه هزاران کتاب صوتی و کتاب الکترونیک را از طریق موبایل، تبلت و رایانه برای شما فراهم می‌کند. با استفاده از این اپلیکیشن، همواره به یک کتابخانه بزرگ و پر و پیمان دسترسی خواهید داشت و می‌توانید از هر فرصتی برای مطالعه استفاده کنید. در کتابراه برای همه سلیقه‌ها از داستان و رمان گرفته تا روانشناسی و علمی و ورزشی کتاب‌هایی پیدا می‌شود. کتاب‌های ورزشی این کتابخانه مجازی از تنوع زیادی برخوردار است و برای دانلود کتاب ورزشی سالمندان، کتاب تمرینات ورزشی، کتاب ورزشی فوتبال و کتاب ورزشی برای نوجوانان می‌توانید از کتابراه استفاده کنید. با نصب کتابراه در گوگل پلی و اپ استور هزاران جلد کتاب رایگان در دسترس شما خواهد بود و امکان دانلود و خرید قانونی کتاب هم وجود دارد.

  Eat Drink، Man Woman 
(خوردن، آشامیدن، مرد و زن)

یکی از چاشنی‌هایی که غذا را بیش از هر چاشنی‌ای خوشمزه‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند عشق به آشپزی است؛ عشق به پختن غذا برای دوستان، آشنایان و اعضای خانواده که برایمان عزیز هستند و به نوعی منبع این عشق به‌حساب می‌آیند. آنگ لی، کارگردان فیلم «Eat Drink، Man Woman» 
توانسته در قالب یک داستان گرم و جذاب، موضوع عشق به خانواده و غذا را با یکدیگر ترکیب کند. فیلم با سکانس آشپزی «چوو»، شخصیت اصلی داستان شروع می‌شود که در تدارک برگزاری یک مهمانی است؛ سکانسی که می‌تواند هر بیننده‌ای را به آشپزی در چنین محیطی وسوسه و تحریک کند. در مجموع اگر به فیلم‌هایی با موضوع غذا و آشپزی و خانواده علاقه دارید Eat Drink، Man Woman یکی از زیباترین فیلم‌هایی است که می‌توانید از تماشای آن لذت ببرید.

  معجزه عسل

عسل یک خوراکی شیرین و خوشمزه است که خواص فراوانی دارد و مصرف آن برای سلامتی بدن بسیار مفید است اما شاید خیلی‌ها با خواص این خوراکی مفید آشنا نباشند و از معجزات آن روی بدن اطلاعی نداشته باشند. وجود انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی و مقدار زیادی اسیدآمینه و قند در آن موجب تغذیه سالم افراد می‌شود. بنابراین ما به شما کتاب «معجزه عسل: نکات عملی برای سلامت، تغذیه و زیبایی» نوشته پنی استن وی را معرفی می‌کنیم. این کتاب با هدف معرفی ویژگی‌ها، کاربردها و خواص دارویی عسل، این معجزه بی‌همتای دنیای خوراکی‌ها، به رشته تحریر درآمده است. کتاب معجزه عسل شما را با ترکیبات انواع عسل و فواید آن روی سلامتی، پوست و... آشنا می‌کند.

  پیتزاشو

این روزها کمتر کسی در گوشه و کنار دنیا پیدا می‌شود که نداند پیتزا چیست یا با طعم این غذای فرنگی خوشمزه ناآشنا باشد. تنوع این غذا به حدی است که تاکنون برنامه‌های مختلفی درباره آن ساخته شده که مستند «پیتزا شو» یکی از آنهاست. این مستند یک مجموعه کوتاه با 6قسمت ۲۰دقیقه‌ای است. در «پیتزاشو» می‌توانید با ریز و درشت جزئیات درست کردن پیتزا در قاره‌های آمریکا و اروپا آشنا شوید. غذایی که پختی آسان و راحت دارد اما در عمل، نیازمند چیره‌دستی، هنر و نوآوری بسیار است. اگر از طرفداران پیتزا باشید، تماشای طبخ پیتزاهای مختلف برایتان دلنشین و شیرین خواهد بود. مجموعه مستند «پیتزاشو» به میزبانی «فرانک پینلو»، سرآشپز معروف تولید شده است.

   مسابقه طنز جوکر

این روزها مسابقه جوکر که برای شبکه فیلیمو ساخته شده، به لحاظ تعداد بیننده در صدر برنامه‌های شبکه خانگی قرار گرفته است. مسابقه جوکر به کارگردانی احسان علیخانی و سیدحامد میرفتاحی در فضایی متفاوت و کمدی آماده شده است. در این رقابت، تعدادی از چهره‌های مشهور هنری، ورزشی، اجتماعی و... در یک اتاق دربسته برای خنداندن یکدیگر رقابت می‌کنند، اما چالش اصلی اینجاست که خودشان نباید بخندند و اساساً خندیدن در آن جریمه دارد. این برنامه با الگوبرداری از نمونه‌های موفق خارجی ساخته شده است. سیامک انصاری یکی از بازیگران طرح فیلم‌های طنز مجری این برنامه است و علی لک‌پوریان هم به‌عنوان بازیگر او را همراهی و کمک می‌کند. تا به حال فصل‌های مختلفی از این مجموعه پخش شده است.

   شکارچیان روح
 (Ghostbusters)

«شکارچیان روح» یکی از بهترین فیلم‌های طنز دنیاست. این فیلم در سال۱۹۸۴ و به کارگردانی ایوان رایتمن روی پرده رفت. این فیلم طنز دارای یکی از بهترین ایده‌های داستان‌پردازی در تاریخ فیلم‌های سینمایی است؛ داستانی که در آن گروهی از شکارچیان روح کارشان نجات‌دادن دنیا از خطر نابودی به‌وسیله هیولاهاست، اما با این حال شخصیت‌هایی مثل آدم‌های طبقه متوسط کارگر هستند و ویژگی خارق‌العاده‌ای ندارند. بیل مری، هارولد رمیس، دان آیکروید و ارنی هادسون بازیگرانی هستند که در نقش قهرمانان این فیلم بازی می‌کنند. صحنه‌های باورپذیر فیلم، دیالوگ‌های ماندگار و اجراهای فوق‌العاده بازیگران ازجمله عواملی هستند که باعث شده تا شکارچیان روح یکی از بهترین و دلچسب‌ترین فیلم‌های کمدی دنیا باشد.

  زنی در فصل پنجم
   ته خیار

در دنیا کتاب‌های بسیاری به زبان طنز نگاشته شده‌اند که کتاب «ته خیار» نیز یکی از آنهاست. ته خیار مجموعه داستانی طنز، نوشته هوشنگ مرادی کرمانی است؛ نویسنده‌ای که بیشتر ما او را با «قصه‌های مجید» و «مهمان مامان» می‌شناسیم. کتاب ته خیار مجموعه‌ای از 30داستان است که خود نویسنده به آنها «زهرخند» می‌گوید. همانند سایر کتاب‌های مرادی کرمانی، این کتاب هم درونمایه‌ای اجتماعی دارد و با زبانی طنز به موضوعات موجود در زندگی ازجمله مرگ، زندگی، پیری، بی‌پولی و...  می‌پردازد. این کتاب گروه سنی خاصی ندارد، همانطور که خود هوشنگ مرادی عنوان می‌کند: «من موقع نوشتن، مخاطب خود را تعیین نمی‌کنم. درست مثل سبزی‌فروشی که مشخص نمی‌کند خیار را در اختیار چه‌کسی و با چه ویژگی‌هایی قرار دهد. همه می‌توانند از آن استفاده کنند».

   رفتار گردشگر مسئولیت‌پذیر

یکی از چالش‌هایی که همه با آن در سفر مواجه می‌شویم رفتار آدم‌ها در شرایط مختلف و مواجهه با جاذبه‌های گردشگری است. در صنعت گردشگری هم همانند دیگر صنایع باید اصول و آدابی رعایت شود تا هم از آسیب‌های احتمالی به این صنعت جلوگیری شود و هم اصول حرفه‌ای و اخلاقی در زمان مواجهه رعایت شود. کتاب رفتار گردشگر مسئولیت پذیر به گردشگری پایدار و رفتار گردشگر در هنگام سفر و مکان‌هایی که گردشگر تمایل دارد بازدید کند توجه کرده و در 8فصل به گردشگری مسئولانه، تصمیم‌گیری مصرف کننده، انگیزه گردشگر، مصرف‌کنندگان اخلاق مدار، ارزش‌ها و مصرف اخلاق‌مدارانه، گـردشـگران مسئولیـت‌پـذیر، ارزش‌های گردشگران مسئولیت‌پذیر،  بازاریابی گردشگری مسئولانه و پژوهش‌ها و یافته‌ها در این موضوع پرداخته است.

   فارست گامپ

فارست گامپ، نامزد 13 اسکار و برنده 6اسکار، داستانی بسیار ساده و انگیزه‌بخش برای دوستداران سفر است که در سال 1994ساخته شده. در این فیلم شخصیت اصلی داستان فارست گامپ نام دارد و نقش او را تام هنکس هنرمندانه بازی کرده است؛ پسری ساده‌دل با بهره هوشی کم که در زندگی فراز‌و‌فرودهای بسیاری را تجربه می‌کند که این فراز‌و‌فرودها در دل فیلم به خوبی به تصویر کشیده شده‌اند. وقتی به سراغ فیلم فارست گامپ می‌روید علاوه بر تماشای فیلم می‌توانید به تماشای منظره‌های بی‌نظیر جنوب غرب آمریکا، جورجیا، کارولینای‌جنوبی و ایالت یوتا هم بنشینید که کاملاً بیننده را محو در محیط اطراف آن می‌کند. در این فیلم می‌توانید هیجان و ماجراجویی را تجربه کنید و با بازیگران فیلم همراه شوید.

   عکاسخانه شهر

موزه عکسخانه شهر، نخستین موزه تخصصی عکس در ایران است که به نمایش بخش‌هایی از تاریخ تصویری ایران و معرفی عکاسان پیشکسوت و جدید می‌پردازد. از آنجا که عکسخانه عنوانی برای عکاسی‌های قدیم بوده، به همین دلیل نام موزه عکاسی ایران با توجه به پیشینه آن، موزه عکسخانه شهر انتخاب شده. این موزه توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و با تلاش بهمن جلالی در اردیبهشت‌ماه 1374و در فضایی با مساحت ۲5۰ مترمربع تأسیس شده. موزه عکسخانه شهر با موضوع تخصصی تاریخ عکاسی ایران، گنجینه‌ای از عکس‌ها و سایر میراث تصویری عکاسی، دوربین‌ها و سایر ابزار و ادوات عکاسی است که با هدف گردآوری، حفاظت و نگهداری، آموزش و پژوهش تخصصی عکاسی و تاریخ عکاسی فعالیت دارد. این موزه در میدان هفت‌تیر، خیابان بهار شیراز قرار‌دارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید