• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 28 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160988
+
-

همه خدمات دولت هوشمند در یک پنجره

پنجره واحد خدمات دولت هوشمند که به وسیله آن مردم می‌توانند با یک‌بار احراز هویت از همه خدمات دستگاه‌های دولتی استفاده کنند از دیروز کار خود را به‌صورت آزمایشی شروع کرد

فناوری
همه خدمات دولت هوشمند در یک پنجره

پس از فرازونشیب‌های فراوان روز گذشته سرانجام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسمی آغاز به‌کار آزمایشی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را به‌صورت رسمی اعلام کرد. درحالی‌که تاکنون کاربران مجبور بودند برای استفاده از خدمات دستگاه‌های مختلف دولتی هر کدام به‌صورت جداگانه فرایند احراز هویت را طی کنند با استفاده از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند می‌توانند همه فرایندها را تنها با یک‌بار احراز هویت انجام دهند.
عیسی زارع‌پور در مراسم روز  جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی با بیان اینکه دولت سیزدهم به‌دنبال این است که از این فناوری برای تسهیل زندگی مردم استفاده کند، گفت: ما برای اینکه بتوانیم حکمرانی مبتنی بر داده را در کشور راه‌اندازی کنیم و تصمیمات‌مان برپایه حدس و گمان نباشد و براساس اطلاعات باشد، نیازمند استفاده از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات هستیم.
وزیر ارتباطات یکی از پروژه‌های کلیدی بخش فناوری اطلاعات را ایجاد پنجره واحد خدمات دولت هوشمند عنوان کرد و با بیان اینکه این باید یک مطالبه عمومی شود تا همه دستگاه‌ها تا شهریورماه پنجره واحد خدمات دولت هوشمند را راه‌اندازی کنند، گفت: فعلا ۱۰دستگاه به این پنجره متصل شده‌اند و درواقع ۵درصد کار تا به حال انجام شده و با پای کار آمدن سایر دستگاه‌های اجرایی، تا شهریورماه شاهد حداکثر حضور دستگاه‌ها خواهیم بود. نزدیک به 2دهه است که مسئولان می‌خواهند پنجره واحد خدمات دولت را راه‌اندازی کنند و ما امیدواریم تا شهریورماه این مهم به نتیجه برسد.
وزیر ارتباطات همچنین درباره اهمیت پنجره واحد خدمات دولت در گفت‌وگو با همشهری حذف امضاهای طلایی، مردمی شدن دولت و تسهیل انجام کار مردم را از مهم‌ترین ویژگی‌های این اقدام دانست.

وضعیت گذشته شایسته مردم نبود 
زارع‌پور در این رابطه به همشهری گفت: با وجود همه تلاش‌هایی که صورت گرفته، به‌ویژه طی 2سال گذشته که با شیوع ویروس کرونا مقارن شد، اما همچنان عقب هستیم. دولت الکترونیک مربوط به کل دولت و نه صرفا وزارت ارتباطات است، اگرچه وزارت ارتباطات هماهنگ‌کننده و راهبر است. در این حوزه هم ضعف جدی وجود دارد و به اعتقاد من شاید بین 20 تا 25درصد از خدمات اکنون به‌صورت الکترونیکی ارائه می‌شوند. اگر بخواهیم خدمات هوشمند را به این معنی که مردم به هیچ عنوان نیاز به حضور فیزیکی در سازمان‌ها و ادارات نداشته باشند، برشماریم، شاید کمتر از 15درصد از خدمات، این ویژگی را دارند. این وضعیت شایسته جمهوری اسلامی نیست.
براساس مصوبه مجلس همه دستگاه‌ها مکلف هستند تا شهریور1401 پنجره واحد خدمات خود را به شکلی راه‌اندازی کنند که یک‌سوم خدمات خود را به شکل غیرحضوری و کاملا آنلاین ارائه دهند. بنابراین ما ظرف 3سال می‌توانیم همه خدمات دولتی را بر بستر یک پلتفرم واحد ارائه دهیم. یعنی مردم یک‌بار احراز هویت شوند و یک‌بار نیز وارد سامانه شوند و سپس به همه خدماتی که الکترونیکی شده، دسترسی پیدا کنند. درواقع دیگر لازم نیست که برای هر خدمت دوباره احراز هویت شوند یا یک رمز مشخص برای هر سامانه داشته باشند.

تفاهمنامه با ۹ اپراتور برای گسترش فیبرنوری 
روز گذشته همچنین رگولاتوری با امضای تفاهمنامه‌ای، توسعه اینترنت پرسرعت بر مبنای فیبرنوری را به ۹اپراتور ارتباطی واگذار کرد.
صادق عباسی‌شاهکوه، معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری در مراسم روز گذشته اعلام کرد که برای رسیدن وزارت ارتباطات به هدف ۲۰میلیون پوشش فیبرنوری تا پایان سال۱۴۰۱ باید گام‌های مشخصی برداشته شود. او گفت: در نخستین گام کار ما باید تأمین منابع باشد. این پروژه توسط بخش‌خصوصی انجام می‌شود؛ ولی آن بخش‌هایی را که اقتصادی نیست باید دولت به‌نحوی حمایت کند. در این زمینه یک مصوبه مهم از هیأت دولت گرفته شده است. طبق این مصوبه ۸درصد از ۲۸درصد درآمد اپراتورهای تلفن همراه که به دولت تعلق می‌گرفت به آنها برای توسعه شبکه فیبرنوری بازگردانده می‌شود و در بخش ثابت نیز کل ۳درصد سهم درآمد اپراتورهای ثابت که باید به دولت اختصاص داده می‌شد، در اختیار خود اپراتورها می‌ماند.
به‌گفته او اجرای این مصوبه مشروط به این شده که ظرف ۳سال آینده پوشش ۲۰میلیونی فیبرنوری در کشور اجرا شود. به باور او این مصوبه نشان می‌دهد که عزم دولت برای توسعه فیبرنوری در کشور جدی است.
عباسی در ادامه اعلام کرد که گام دومی که باید برداشته شود تا به هدف پوشش ۲۰میلیون پورت فیبرنوری رسید، تقسیم عادلانه کارها بین اپراتورهای ارتباطی کشور است.
به‌گفته او برای پروژه گسترش فیبر نوری از بین ۲۱اپراتور ثابت و سیار، ۱۲مجموعه اعلام آمادگی کردند. تا این لحظه صورت رسمی با ۹اپراتور این تفاهمنامه امضا شده است. در مراسم روز گذشته همچنین ۶۰۰روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند. 

مکث
تصویب کلیات آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان

کلیات آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال کشور در کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال به تصویب رسید. سومین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال به ریاست عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی و نمایندگان تام‌الاختیار وزارت تعاون، وزارت دفاع، سازمان صدا ‌و سیما و بانک مرکزی به‌عنوان اعضای این کارگروه در وزارت ارتباطات برگزار شد. در این جلسه مصوبات مربوط به تسهیل شروع کسب‌وکارها، کلیات آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال کشور و عضویت وزیر ارشاد در کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال به تصویب رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید